W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 04 dec 2021, 11:58

Ervaringen HVO/Renewable Diesel/Blauwe diesel

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel, met de W201 kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderator: Bram Jansen

Ervaringen HVO/Renewable Diesel/Blauwe diesel

Berichtdoor BenzMercedes » 12 nov 2021, 17:23

Gisteren werd ik in een andere topic gewezen op blauwe diesel en ik heb inmiddels een adres in mijn omgeving gevonden. Omdat ik alg-groei had, ben ik nieuwsgierig hoe de blauwe diesel het in praktijk bevalt. Wat zijn de verschillen? En wat denken de kenners van het gebruik van blauwe diesel in een W201?
Mercedes-Benz, now you know what a car should be like
Avatar gebruiker
BenzMercedes
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 15 aug 2012, 14:09
Woonplaats: Groningen
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W123 300 TDT
S124
R170


Re: Ervaringen HVO/Renewable Diesel/Blauwe diesel

Berichtdoor Guppie » 15 nov 2021, 22:10

Enige tijd gereden in een W211 en enkele landbouwmachines.

Ik ben uiteindelijk wel met de 100% HVO/blauwe diesel gestopt.

de HVO20 / HVOMIX is wel een haalbaar alternatief voor algenproblematiek, deze heeft bijna geheel de eigenschappen van normale diesel.

Tipje: lees ook over GTL op dit forum, dit is chemisch identiek aan de HVO/Renewable diesel, echter gemaakt uit aardgas.

mijn ervaringen met de HVO100 kort samengevat:

- géén rook meer, brandt echt veel schoner

- lager soortelijk gewicht dus:
- méér verbruik in liters (niet in kg)
- minder vermogen (brandstofpomp meet op volume...)
- tankmeter klopt in sommige gevallen niet.

- geen zgn. seal swell --> alle oude keerringen en afdichtingen gaan gegarandeerd lekken! is dus preventief vervangen
Guppie
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 27 sep 2015, 14:10
Roepnaam: Carl
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W211 E320CDI 2004


Re: Ervaringen HVO/Renewable Diesel/Blauwe diesel

Berichtdoor BenzMercedes » 15 nov 2021, 22:17

Blauwe diesel en HVO zijn niet hetzelfde, begreep ik. Google maar eens op: Neste MY Renewable Diesel

https://futurefuels.nl/blauwe-diesel/

Filmpje met uitleg:

https://youtu.be/jklQTOGIeG8
Mercedes-Benz, now you know what a car should be like
Avatar gebruiker
BenzMercedes
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 15 aug 2012, 14:09
Woonplaats: Groningen
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W123 300 TDT
S124
R170


Re: Ervaringen HVO/Renewable Diesel/Blauwe diesel

Berichtdoor Guppie » 16 nov 2021, 09:46

Onze Blauwe Diesel EN590-brandstoffen bestaan uit de beste kwaliteit duurzame HVO brandstof, samengesteld met de meest hoogwaardige fossiele diesel.


Neste MY Renewable Diesel (HVO100) is geschikt voor alle dieselvoertuigen en -motoren.


Van wat ik er van begrijp is blauwe diesel een hvo mix en neste my een HVO100
Guppie
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 27 sep 2015, 14:10
Roepnaam: Carl
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W211 E320CDI 2004


Re: Ervaringen HVO/Renewable Diesel/Blauwe diesel

Berichtdoor BenzMercedes » 16 nov 2021, 09:55

Dat van die rubber wordt ontketend. En met deze samenstelling lijkt me dat ook wel logisch. Bij GTL zou ik dat nog kunnen begrijpen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Mercedes-Benz, now you know what a car should be like
Avatar gebruiker
BenzMercedes
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 15 aug 2012, 14:09
Woonplaats: Groningen
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W123 300 TDT
S124
R170


Re: Ervaringen HVO/Renewable Diesel/Blauwe diesel

Berichtdoor Guppie » 16 nov 2021, 10:44

Met blauwe diesel zul je inderdaad waarschijnlijk geen problemen krijgen. Omdat dit een blend is met fossiele diesel. Met Neste MY (HVO100) dan weer wel. (het eindproduct is identiek aan de GTL van eerder maar dan met een andere grondstof)
Guppie
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 27 sep 2015, 14:10
Roepnaam: Carl
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W211 E320CDI 2004


Re: Ervaringen HVO/Renewable Diesel/Blauwe diesel

Berichtdoor BenzMercedes » 16 nov 2021, 11:28

HVO is blauwe diesel

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Mercedes-Benz, now you know what a car should be like
Avatar gebruiker
BenzMercedes
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 15 aug 2012, 14:09
Woonplaats: Groningen
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W123 300 TDT
S124
R170


Re: Ervaringen HVO/Renewable Diesel/Blauwe diesel

Berichtdoor Guppie » 17 nov 2021, 21:02

Blauwe diesel bevat HVO, tussen 20 en 50% dit ipv biodiesel Staat letterlijk op de website: https://futurefuels.nl/blauwe-diesel/

Het grootste gedeelte is dus nog altijd conventionele diesel. hierdoor blijven afdichtingen uitgezet (seal-swell) en heb je dus geen problemen.

Ik weet dus niet welk punt je probeert te maken?

hieronder een quote uit deze link:https://www.josboone.nl/dynamisch/bibliotheek/74170_0_nl_r31___gtl_diesel.pdf

Het belangrijkste nadeel van gtl-gebruik is het ontbreken van het
seal swell-effect. In gewone diesel zorgen aromaten zoals benzeen en tolueen ervoor dat pakkingen en afdichtringen van bepaalde materialen
opzwellen. “Een goed voorbeeld hiervan is de inspuitpomp,” zegt Kees
Kingma. “De gewone diesel zorgt ervoor dat het rubber opzwelt totdat het
aanloopt tegen de as. Het rubber en de as slijten dan, maar dichten nog
steeds af. Stap je over op gtl, dan krimpt het rubber weer tot normale proporties, terwijl de slijtageplek blijft. Gevolg: de inspuitpomp gaat door de
overdruk van de opvoerpomp gtl lekken naar het carter. Daardoor komt
het olieniveau veel te hoog te staan en kan de zuiger zijn druk niet kwijt.
Dan draait de boel in de soep.” Hetzelfde kan gebeuren met rubberen klepjes van de opvoerpomp in de motor. Ben je hier niet op tijd bij, dan ben je
verder van huis.
Het ontbreken van het seal swell-effect kan er voor zorgen dat slangen en
aansluitingen gaan lekken. Dat is van buitenaf gemakkelijk te zien en te
verhelpen: een nieuw ringetje is zo geplaatst. Lekkages aan de binnenkant
van de motor echter blijven onzichtbaar, met alle gevolgen van dien.
Hoe zit dat in de praktijk? Dieseldokter Fer Clerc komt wel eens lekke keerringen tegen bij motoren die lopen op gtl. “Maar ik zie het ook regelmatig
bij pompen die geen gtl hoeven te verwerken. Zo’n keerring van vijftig cent
kun je gemakkelijk zelf vervangen.” Clerc werkt met name aan oudere en
kleinere motoren. “Die zijn vaak veertig jaar oud. Dan lijkt het soms – en
misschien is dat ook wel zo – dat gtl de keerring z’n laatste duwtje geeft.
Misschien komt dat dan een jaar eerder dan dat het zonder gtl was
geweest.” Clerc zegt voorstander te zijn van gtl. “Vaak is een oude motor de
revisie niet meer waard. Ze starten of lopen moeilijk. Dan gooi ik gtl erin.
Kan hij nog een tijdje mee
Guppie
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 27 sep 2015, 14:10
Roepnaam: Carl
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W211 E320CDI 2004


Re: Ervaringen HVO/Renewable Diesel/Blauwe diesel

Berichtdoor BenzMercedes » 17 nov 2021, 21:08

HVO100 toch niet?

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Mercedes-Benz, now you know what a car should be like
Avatar gebruiker
BenzMercedes
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 15 aug 2012, 14:09
Woonplaats: Groningen
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W123 300 TDT
S124
R170


Re: Ervaringen HVO/Renewable Diesel/Blauwe diesel

Berichtdoor RD500SEC » 24 nov 2021, 13:53

Wat wil je nu met deze one-liners bereiken?
Jij opent een topic, krijgt uitgebreid en onderbouwd antwoord, komt vervolgens meerdere malen met een onbegrijpelijke one-liner als “antwoord”.

Wat zijn inmiddels jouw ervaringen met de blauwe diesel, HVO100, GTL?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1554
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Ervaringen HVO/Renewable Diesel/Blauwe diesel

Berichtdoor BenzMercedes » 24 nov 2021, 16:41

Je begrijpt het niet? Blauwe diesel en HVO 100 worden verward. Daar reageer ik op. Ook bedankt voor je inhoudelijke bijdrage.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Mercedes-Benz, now you know what a car should be like
Avatar gebruiker
BenzMercedes
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 15 aug 2012, 14:09
Woonplaats: Groningen
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W123 300 TDT
S124
R170


Re: Ervaringen HVO/Renewable Diesel/Blauwe diesel

Berichtdoor RD500SEC » 24 nov 2021, 22:16

Ik denk dat jij het niet begrijpt, als ik kijk naar je reactie “HVO is blauwe diesel”.
Iets waar Guppie je ook op wijst.
Ook Guppie vraagt zich af welk punt je probeert te maken met de zeer beknopte reacties die je geeft.

Dus ga eens bij jezelf te rade.

Over mijn inhoudelijke bijdrage, die kan ik je niet geven, ik heb geen ervaring met deze nieuwe brandstoffen. In de tijd dat ik Diesel reed waren deze nog niet op de markt.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1554
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Ervaringen HVO/Renewable Diesel/Blauwe diesel

Berichtdoor BenzMercedes » 25 nov 2021, 10:12

Prima, wat jij wil


Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Mercedes-Benz, now you know what a car should be like
Avatar gebruiker
BenzMercedes
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 15 aug 2012, 14:09
Woonplaats: Groningen
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W123 300 TDT
S124
R170


Re: Ervaringen HVO/Renewable Diesel/Blauwe diesel

Berichtdoor Bram Jansen » 25 nov 2021, 13:08

Laten we elkaar wegwijs maken in deze toch lastige materie.




https://www.gulf.nl/duurzame-brandstof/ ... hfEALw_wcB
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1751
Geregistreerd: 11 sep 2013, 22:38
Woonplaats: Neuvy Granchamp
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W211 E320 CDI Combi 2006


Re: Ervaringen HVO/Renewable Diesel/Blauwe diesel

Berichtdoor BenzMercedes » 25 nov 2021, 13:33

Dank! Het blijft lastig om buiten de commerciële partijen objectieve informatie te krijgen, vind ik. Ik rijd er momenteel mee en behalve de prijs weinig verschil.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Mercedes-Benz, now you know what a car should be like
Avatar gebruiker
BenzMercedes
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 15 aug 2012, 14:09
Woonplaats: Groningen
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W123 300 TDT
S124
R170


Keer terug naar Diesel specifiek W201

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten