W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 23 okt 2018, 06:53

Einddemper verschil

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een andere forum past.

Moderators: Bram Jansen, xxGoof, Sterretje1968, Ruub-ster

Einddemper verschil

Berichtdoor Sirvan » 23 feb 2018, 22:00

Beste forumleden,

Er viel me iets op, namelijk dat de uitlaat van de 4 cilinders (zowel 2.0 als 2.3) een einddemper hebben met 1 pijp en de 6 cilinders een einddemper met 2 pijpjes. Waarom is dit?

En zijn er gevolgen wanneer je de ene einddemper op de andere monteert? Zelf denk ik dat de 6 cilinders niet naar 1 kunnen, maar de 4 cilinders wel naar 2 in verband met de doorstroom van lucht bijvoorbeeld.
verschil.png
verschil.png (599.88 KiB) 345 keer bekeken

Wat denken jullie hierover?
Met vriendelijke groet,

Sirvan
Avatar gebruiker
Sirvan
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 26 maart 2017, 14:20
Roepnaam: Sirvan
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Einddemper verschil

Berichtdoor Engelen1994 » 24 feb 2018, 01:07

Hier ben ik ook wel benieuwd naar!
Met vriendelijke groet,

Marvin
Engelen1994
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 30 aug 2017, 17:58
Woonplaats: Limburg
Roepnaam: Marvin
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1987
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Einddemper verschil

Berichtdoor Bassje » 24 feb 2018, 03:10

De aansluitpijp waarmee je de middendemper op de einddemper aansluit van de 2.6 is gewoon dikker dan die van de 2.0 en de 2.3.
Heb zelf eens de verkeerde einddemper van de dealer gekregen (die van de 2.6 met de 2 eindpijpjes ipv de versie voor de 2.0 met enkele eindpijp) en kan vertellen dat die 2.6 einddemper qua aansluiting op de middendemper te groot is.

De laatste modellen (ik dacht vanaf '91) viercilinders hadden wel zo'n grote aansluiting en dubbele eindpijpjes op de einddemper van de viercilinders.
Maar dan weet ik niet of die uitwisselbaar zijn met de einddempers van de zescilinders..
Avatar gebruiker
Bassje
Erelid
Erelid
 
Berichten: 10550
Geregistreerd: 13 aug 2008, 22:59
Roepnaam: Bas
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Einddemper verschil

Berichtdoor Steve » 24 feb 2018, 11:29

Klopt, mijn 2.0 benzine uit '92 heeft 2 eindpijpjes (Eberspacher).
The Best Or Nothing
Avatar gebruiker
Steve
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 212
Geregistreerd: 07 apr 2011, 17:41
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Einddemper verschil

Berichtdoor Olieboot » 24 feb 2018, 19:33

vanaf waar op de uitlaat lijn zit dat dikte verschil?
ik heb een 86 met kat waarvan zon beetje de hele pijp lek is en een dubbel pijpje ziet er wel net wat sjieker uit
Olieboot
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 68
Geregistreerd: 20 apr 2017, 06:49
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Einddemper verschil

Berichtdoor RD500SEC » 24 feb 2018, 19:56

De hele uitlaat van de late 2.0 en 2.3 is anders van de eerdere uitvoeringen.
De kat heeft twee pijpen die de kat inkomen en twee die eruitkomen naar de middendemper, een dikkere enkele pijp komt uit de middendemper,waar de einddemper op aansluit.

De oude uitvoering heeft een kat waar een enkele pijp inkomt, en een enkele eruit naar de middendemper, uit de middendemper komt een enkele, dunnere pijp naar de einddemper dan de latere uitvoering.
Ook de hoek waar de pijp die de middendemper uitkomt onder staat is anders dan de latere uitvoering.

Toch kun je de latere uitvoering einddemper op de vroege middendemper plaatsen door het dikke gedeelte waar de einddemper op de middendempper wordt geschoven eraf te slijpen (is niet alleen te dik, maar staat onder een verkeerde hoek) en de pijp van de oude einddemper af te slijpen ter hoogte van de achteras, net voor de bocht naar links. In de nieuwe net afgeslepen pijp slijp je twee gleuven om de pijp te kunnen klemmen en schuif je over de oude pijp die nog aan de oude middendemper zit, gebruik gum gum en een klem van 54 mm.
Fits like a glove :cheer:
Pas geleden gedaan, vader is zeer content met de nieuwe look 8-)
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 912
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron