Het is nu 03 mei 2025, 09:07
Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.
door JantjeV8 » 12 mei 2012, 20:20
Hij was hard, vraag niet hoe, maar voor de keuring nog geen probleem ook niet. Desondanks toch maar even aangepakt. Eerst de zwarte bud er af. Grote staalborstel in de brulkaai en 5 minuten uitkuren.
- Bijlagen
-

- als nieuw
- IMG_6569_DxO.jpg (180.85 KiB) 2412 keer bekeken
-
JantjeV8
- Gold Boarder

-
- Berichten: 267
- Geregistreerd: 24 feb 2011, 21:38
- Type wagen: 190
- Bouwjaar: 1985
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Andere wagens / opmerkingen:
door JantjeV8 » 12 mei 2012, 20:24
En dus maar eens blootleggen. Ongekend wat een bralwerk. Het kost gewoon meer moeite om zo'n lapwerk te maken dan dat je het gewoon goed aanpakt...
- Bijlagen
-

- Wat een lapwerk
- IMG00337-20120511-1913 (Medium).jpg (67.25 KiB) 2410 keer bekeken
-
JantjeV8
- Gold Boarder

-
- Berichten: 267
- Geregistreerd: 24 feb 2011, 21:38
- Type wagen: 190
- Bouwjaar: 1985
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Andere wagens / opmerkingen:
door JantjeV8 » 12 mei 2012, 20:26
Daarna de doorslijpschijf erin en ruim om de roestplekken er doorheen.
- Bijlagen
-

- ohhhh, als dat maar goed komt
- IMG00338-20120511-1922 (Medium).jpg (60.39 KiB) 2410 keer bekeken
-
JantjeV8
- Gold Boarder

-
- Berichten: 267
- Geregistreerd: 24 feb 2011, 21:38
- Type wagen: 190
- Bouwjaar: 1985
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Andere wagens / opmerkingen:
door JantjeV8 » 12 mei 2012, 20:28
Het resultaat er zo heel mogelijk uit zien te krijgen, dat is makkelijk om het nieuwe blikkie af te tekenen.
- Bijlagen
-

- IMG00339-20120511-1922 (Medium).jpg (68.8 KiB) 2409 keer bekeken
-
JantjeV8
- Gold Boarder

-
- Berichten: 267
- Geregistreerd: 24 feb 2011, 21:38
- Type wagen: 190
- Bouwjaar: 1985
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Andere wagens / opmerkingen:
door JantjeV8 » 12 mei 2012, 20:32
En de achterzijde, er zat ongeveer een kilo aan lasdraad achter. Sjongejonge, die vakman heeft flink zitten vloeken waarschijnlijk. Terwijl het helemaal niet zo moeilijk hoeft te gaan.
- Bijlagen
-

- IMG00340-20120511-1922 (Medium).jpg (79.54 KiB) 2408 keer bekeken
-
JantjeV8
- Gold Boarder

-
- Berichten: 267
- Geregistreerd: 24 feb 2011, 21:38
- Type wagen: 190
- Bouwjaar: 1985
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Andere wagens / opmerkingen:
door JantjeV8 » 12 mei 2012, 20:36
Het oude roeststuk op een nieuw stuk plaat leggen en met een kraspen aftekenen. Daarna uitknippen, eigenlijk wat te ruim knippen. Dan het gat er in maken. Vervolgens de hoek er in drukken, gewoon door met een stuk as in de bankschroef te zetten en om te buigen. Dan nog de deuk er in timmeren. Vervolgens alle randen weer vlak stuiken en de randjes op maat knippen.
- Bijlagen
-

- IMG00342-20120511-1958 (Medium).jpg (54.29 KiB) 2408 keer bekeken
-
JantjeV8
- Gold Boarder

-
- Berichten: 267
- Geregistreerd: 24 feb 2011, 21:38
- Type wagen: 190
- Bouwjaar: 1985
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Andere wagens / opmerkingen:
door JantjeV8 » 12 mei 2012, 20:38
De randjes schoon slijpen, anders haalt het lassen niks uit. En er in hechten.
- Bijlagen
-

- Dat past als een boer in een maagd
- IMG00343-20120511-2009 (Medium).jpg (63.18 KiB) 2408 keer bekeken
-
JantjeV8
- Gold Boarder

-
- Berichten: 267
- Geregistreerd: 24 feb 2011, 21:38
- Type wagen: 190
- Bouwjaar: 1985
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Andere wagens / opmerkingen:
door JantjeV8 » 12 mei 2012, 20:42
En netjes aflassen en wat vlak slijpen. Zorg dat je zeker niet te licht last, de las moet er goed inbranden. Maak je een gaatje, dan de toorts iets verder af houden en de draad iets verder uit laten komen.
Bij het afslijpen moet je zorgen dat je echt de las vlakslijpt, niet er langs want dan maak je het blik veel te dun. Kijk met een lamp of je ergens nog gaatjes hebt, die ook nog dicht lassen en afslijpen.
- Bijlagen
-

- IMG00344-20120511-2030 (Medium).jpg (61.92 KiB) 2408 keer bekeken
-
JantjeV8
- Gold Boarder

-
- Berichten: 267
- Geregistreerd: 24 feb 2011, 21:38
- Type wagen: 190
- Bouwjaar: 1985
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Andere wagens / opmerkingen:
door JantjeV8 » 12 mei 2012, 20:43
De zaak goed ontvetten, afplakken en primer er op zetten. Na de primer een laklaag, en na de laklaag de bodycoating.
- Bijlagen
-

- IMG00345-20120511-2030 (Medium).jpg (54.89 KiB) 2408 keer bekeken
-
JantjeV8
- Gold Boarder

-
- Berichten: 267
- Geregistreerd: 24 feb 2011, 21:38
- Type wagen: 190
- Bouwjaar: 1985
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Andere wagens / opmerkingen:
door JantjeV8 » 12 mei 2012, 20:47
En na afmontage ziet het er zo uit. Heel wat fatsoenlijker. Als je heel de dorpel zou kaal maken en opnieuw zou spuiten zou je er helemaal niets meer van zien. Ik ben tevreden. Een goeie besteding van de vrijdagavond.
- Bijlagen
-

- IMG00348-20120512-1206 (Medium).jpg (51.5 KiB) 2408 keer bekeken
-
JantjeV8
- Gold Boarder

-
- Berichten: 267
- Geregistreerd: 24 feb 2011, 21:38
- Type wagen: 190
- Bouwjaar: 1985
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Andere wagens / opmerkingen:
door VmaX » 12 mei 2012, 21:48
netjes!
Maar ik las ergens dat je ook gewoon zo'n kopstuk los kunt kopen of zelfs een hele dorpel voor weinig en dan daar de kop vanaf halen?
Dan is het volgens mij nog weer net iets netterder
Maar je hebt wel een punt.. nu kost het je alleen tijd en wat stroom en ziet er zeer zeker degelijk en acceptabel uit.
-

VmaX
- Diamant Boarder

-
- Berichten: 4185
- Geregistreerd: 26 mei 2011, 20:24
- Woonplaats: Zutphen
- Roepnaam:
- Type wagen: 190E 2.3
- Bouwjaar: 1986
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Andere wagens / opmerkingen:
door JantjeV8 » 12 mei 2012, 22:21
Klopt, die zijn te koop, maar op vrijdagavond heb je die niet direct bij de hand. Nou heb ik ook dikkere plaat gebruikt, 1,2mm en verzinkt. Nu verbrand dat zink wel door het lassen, en je moet het er af slijpen op de lasranden, maar aan de binnenkant kan het ook nooit geen kwaad.
En waarom kopen als je het vrij eenvoudig zelf kunt maken. Het doet er absoluut niet voor onder. Op de foto lijkt er een rand te zitten. Maar dat is de oude bodycoating, die laag is wat dikker. Dat zou je met een gekochte dorpelkop ook hebben.
-
JantjeV8
- Gold Boarder

-
- Berichten: 267
- Geregistreerd: 24 feb 2011, 21:38
- Type wagen: 190
- Bouwjaar: 1985
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Andere wagens / opmerkingen:
door Bassje » 12 mei 2012, 23:51
Leuke reportage, maar wat een beunhaas is er aan de gang geweest hiervoor zeg

.
Maar goed, nu is het weer netjes en roestvrij

.
-

Bassje
- Erelid

-
- Berichten: 10614
- Geregistreerd: 13 aug 2008, 22:59
- Roepnaam:
- Type wagen: 190E 2.0
- Bouwjaar: 1990
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
door Orion » 13 mei 2012, 07:30
Mooi stukje ambachtswerk. Hier heb je voor jezelf meer plezier aan dan dat he het plaatwerk had gekocht. En waarschijnlijk een stukje betere kwaliteit plaatwerk.
Geef me een PB.
-

Orion
- Erelid

-
- Berichten: 4562
- Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
- Woonplaats: Limburg
- Type wagen: 190E 2.0
- Bouwjaar: 1986
- Automaat: Ja
- LPG: Ja
- Andere wagens / opmerkingen:
door Bobracing » 13 mei 2012, 08:07
Dat van dat dikke plaatwerk ben ik het met je eens

Last gewoon fijner!
Maar ga je het geheel nog wel wat mooier en strakker afwerken???? Dat maakt het dan weer net wat meer af

-
Bobracing
-
door Spaansen » 13 mei 2012, 10:27
Ik ben een originaliteits gek
maar als je zelf iets maakt en knutselt maakt het de auto lekker eigen , het voelt anders dan gewoon kopen en monteren
-

Spaansen
- Diamant Boarder

-
- Berichten: 1819
- Geregistreerd: 31 dec 2010, 21:25
- Woonplaats: Lelystad
- Type wagen: 190E 2.3-16
- Bouwjaar: 1986
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Andere wagens / opmerkingen:
door JantjeV8 » 13 mei 2012, 12:44
Ohh ja, das waar. Aan de onderzijde zit een parkertje waarmee de kunststof kap vast gezet wordt. Via dat gaatje heb ik de tectyl slang er in gestoken. Op die slang zit zo'n sproeikopje wat alle kanten op blaast, als je dan de slang nog wat draait heb je alles wel geraakt.
Heb dat ook gelijk gedaan bij die parkers achter die rubber strip.
-
JantjeV8
- Gold Boarder

-
- Berichten: 267
- Geregistreerd: 24 feb 2011, 21:38
- Type wagen: 190
- Bouwjaar: 1985
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Andere wagens / opmerkingen:
Keer terug naar Carrosserie & Exterieur W201
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten