door Courgette » 02 mei 2012, 09:24
Goedemorgen,
Sinds geruime tijd bezit ik een 190D. Hier ben ik erg tevreden mee, weinig onderhoud en een fijne auto om kilometers mee te maken. Nu heb ik echter een aantal kwesties waar ik zelf geen kennis van heb. Misschien dat jullie mij 'op weg' kunnen helpen:
Ik hoor al een tijdje een metaalachtige 'tik' in het motorblok, welke sneller wordt naarmate het toerental omhoog gaat (en lager wordt). Is er een concreet antwoord voor wat dit kan zijn?
Ten tweede: af en toe (nu al sinds +/- 2 maanden weer niet, voor heen 3 of 4 keer voor gekomen) hoor ik bij een stationair toerental een harde metaalratel uit het motorblok komen. Als je gas geeft houdt het op, en heel soms komt het nog eens terug wanneer je weer naar stationair gaat (dus als de motor warm is). De ratel is/was in principe alleen aanwezig vlak nadat de motor gestart is. Wat kan dit verklaren?
En tot slot: Op vakantie is de achterste (dus als je voor de neus staat) dieselleiding naar de cilinder gebarsten. Deze is vervangen in een RVS leiding, maar de andere zijn nog koper (?). Kost het veel om de overige leidingen te laten vervangen? Ik ga er namelijk vanuit dat ik veel te veel heb betaald voor de spoedreparatie op vakantie.
Een hoop vragen, maar alvast bedankt!
P.S. Het motorblok heeft 320.000 km gelopen, mocht dit relevant zijn.