Bedankt!
Het is nu inderdaad gelukt zonder speciaal gereedschap. Echter:
We hebben de oude nokkenas en tuimelaars vervangen voor nieuwe. Voordat we zijn begonnen hebben we de krukas op OT gezet en de oude nokkenas op zijn merkteken. Als de nokkenas op zijn merkteken staat, wijst het pijltje op de krukaspoelie iets van 2 a 3mm links van OT.
Toen hebben we de oude nokkenas vervangen. Kettingspanner los, nokkenas los, nieuwe nokkenas erin + nieuwe tuimelaars, spanner terug monteren op moment en dan nokkenastandwiel terug op moment gezet. Toen weer de nokkenas op zijn merkteken gezet en nu wijst het pijltje op de krukaspoelie bijna op het eerst volgende streepje rechts van OT! De motor gestart en loopt stationair voor geen meter, hij valt zelfs uit bij gas los. Hij loopt gewoon op vier cilinders.
De vraag, wat kan het probleem zijn? Ontstekingstiming vergaan?, kan haast niet want de ketting is overal omheen blijven zitten. Als die toch versprongen zou zijn, lijkt mij dat die helemaal niet zou lopen omdat de afwijking op de poelie dan veel groter zou zijn, niet een streepje dus? Één feit is dat de nokkenastiming met krukas toch iets vergaan is, dingen die in mijn hoofd opkomen zijn:
1) De kettingspanner heeft in de eerder situatie niet goed gezeten, ik draaide ook het hele ding eruit toen ik hem ging los maken, dit hoort in principe niet. eerst de dop met veer eruit, dan het binnenwerk met een imbusdop eruit draaien
2)Ondanks dat het nokkenastandwiel vast zit met een spie, kan die toch net iets draaien, waardoor de timing nu net iets anders is?
3) De nokkenas is niet de juiste. Onwaarschijnlijk want hij is besteld op motorcode, en de nokken lijken vlug gemeten op een paar tiende na de zelfde afmetingen te hebben.
Mijn plan is om vanavond in ieder geval de ontsteking te checken met een stroboscoop, al lijkt de rotor op het pijltje te wijzen op het ontstekingshuis. dit is natuurlijk grof afstelwerk, dus misschien haalt de stroboscoop toch wat uit? als dat niet werkt, wordt het verder zoeken...

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
Groet,
Michael