door Alixoft » 06 jun 2012, 15:30
Hmm, 2L diesel bij 2L motorolie gooien? ik denk niet dat dat verstandig is, aangezien dieselolie toch echt wel dunner is en makkelijker comprimeert bij hoge temperaturen.
Er zijn zat reinigingsmiddelen, en meestal wordt er gepraat over een injectorreiniger waardoor de verneveling beter gaat (en dus je weer een betere verbranding krijgt en dus ook wat meer zooi wegbrandt). Bij een goede verbranding ontstaat geen tot zeer weinig roet, roet onstaat bij een slechte verbranding, of bij een koude start.
De motorflush waar Hans het overheeft (spul dat je bij je olie doet, je dan een rondje moet rijden ofzo en daarna z.s.m. alle olie uit de carter laat lopen) is iets wat meer elementen van de motor schoon maakt, bijvoorbeeld de cylinderwanden. Echter, zal het geen effect hebben op de injectors en de kleppen.
Je moet maar eventjes kijken op de verpakkinkjes van die Forte reinigers. Er zit bijna altijd kerosine in, wat voor een hogere temperatuur qua verbranding zorgt, en je daardoor wat meer zooi wegbrand / losbrand. Verder is kerosine best wel bijtend en weekt het allerlei vastzittend zooi los. Het is uiteraard aan te raden na een grondige reiniging ook direct alle brandstof en oliefilters te vervangen.
Ben er heilig van overtuigd dat het effect heeft. Ik heb zelf een diesel en heb het wel eens gebruikt (brandstof additief, paars flesje van Wynss) en het effect was bij mij te merken. Heb er ergens in mijn project-log wat over geschreven.
Bruno Sacco = held || Droomwagen: W126 300SDL ||