W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 29 jan 2020, 07:05

Constant verlies van koelvloeistof

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Bram Jansen

Constant verlies van koelvloeistof

Berichtdoor Dessa » 15 dec 2008, 19:58

Beste MB genoten

Het volgende wil ik toch even met jullie delen, wellicht geeft het soms inzicht.

Elke dag moest ik koelvloeistof bijvullen, bij elkaar tot wel 9 liter, en telkens was het weer verdwenen en niet te achterhalen waar het bleef.
Iedereen riep natuurlijk (KOPPAKKING), maar gelukkig bleek het de dop van het koelvloeistof tankje te zijn, er zaten kleine scheurtjes in het rubbertje en door de druk werd de vloeistof naar de overloop geperst.
Nieuwe orginele dop er op en het probleem is weg.

Groet
Hans
Dessa
 


Re:Constant verlies van koelvloeistof

Berichtdoor Hans201 » 16 dec 2008, 08:37

Bedankt naamgenoot, dit soort meldingen zijn zeker nuttig.
Hans201
 


Re:Constant verlies van koelvloeistof

Berichtdoor Amentia » 16 dec 2008, 12:17

Kleine, maar o zo belangrijk detail: let op (dit had ik dus)

De eerste generatie afsluitdoppen voor het expansievat, daar staat op dat ze een maximale druk hebben van 120 bar en die nieuwe generatie een druk tot 140 bar. Dit zou dus problemen kunnen geven bij een aantal modellen of zelfs aankomende problemen.
Ik had dus zelf ook een dop met scheurtjes... sterker nog, bij mij was het halve rubber verdwenen. Dus ik goeder trouw naar de (echte) dealer en daar een nieuwe dop gehaald. Aan de magazijnchef uitdrukkelijk gevraagd of het de goede was. Nee hoor meneer, dat is gewoon de juiste dop want er is er maar á‰en type voor.
Thuis de dop erop gezet en crossen maar. Dacht je

Het was een kwestie van tijd(maanden), maar toen begonnen de problemen pas echt. Het koelsysteem ging op de raarste plekken lekken. Kachelradiator en op de verbindingspunten van de slangen naar een metaal deel (waterpomp,radiator), waterpomp (ook vervangen) en ook ik vulde per week een liter of 5 aan keolvloeistof bij. Dus op een gegeven moment naar een een kennis van me die een garagebedrijf heeft in Rotterdam en daar de problemen uitgelegd. Hij wees mij erop dat er wel degelijk verschil was tussen deze doppen en toen liet hij mij het zien, want ik had beide doppen bij. Daar liet hij mij dus zien dat de ene dop tot 120 was en de ander tot 140. Het staat in de dop gestanst, maar ja verder nooit opgevallen en ja bij de dealer neem je toch aan dat ze weten waarover ze het hebben. Die dop was wel toepasbaar op de wat latere modellen van de 190 (de mijne is in 88 geproduceerd), dus bij de eerdere modellen KON/KAN dat problemen geven. Dus niet bij iedere auto.
Mijn monteur vond het trouwens vanaf dag 1 al geroepen dat het hoge koelvloeistofverbruik ook wel eens ouderwets door de koppakking kon komen, maar ja de tests en en een heel hoop dingen wezen daar niet naar. Alleen door de drukopbouw en de harde slangen duide er bij hem op dat het niks anders kon zijn dan dat.
DUs ikke lekker doorrijden totdat ik savonds thuis kwam en de koelvloeistof de straat op stroomde. Tja nu was het duidelijk, toch de koppakking.
Dit werd een pijnlijke ingreep. De kop werd een paar dagen later gelicht er was duidelijk schade aan de pakking. Heel klein, maar toch groot genoeg voor deze narigheid.

Het moraal van dit verhaal:P

Als je koelvloestof iedere dag moet bijvullen in deze hoeveelheden, lees dan nog maar een keer dit verhaal.

Moraal 2 :P :P

Ik vertel het je zo. Ik rij nu gewoon weer met de oude dop van 120 bar, waarvan de helft van het rubber mist en mijn koelvloeistofverbruik is nagenoeg 0.

Mijn raad. Let de komende dagen/weken/maanden goed op het koelsysteem want je kan echt hele rare dingen meemaken en het zou zomaar toch stiekum de koppakking kunnen zijn.

Succes
Avatar gebruiker
Amentia
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 15 aug 2008, 21:57
Woonplaats: Dordrecht
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W208 CLK320


Re:Constant verlies van koelvloeistof

Berichtdoor Amentia » 28 dec 2008, 23:07

Hans schrijft:
120 en 140 bar???
De komma 2 plaatsjes terug komt beter uit..


welke komma, die staat niet op de dop :P

Dan is het een andere maateenheid die met de druk te maken heeft, maar dat er 120 of 140 op staat is een ding wat zeker is ;)
Avatar gebruiker
Amentia
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 15 aug 2008, 21:57
Woonplaats: Dordrecht
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W208 CLK320


Keer terug naar Techniek W201

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten