W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 26 jun 2022, 04:01

brandstofdrukregelaar (bosch 0 438 161 001)

Moderator: Bram Jansen

brandstofdrukregelaar (bosch 0 438 161 001)

Berichtdoor Brown » 06 aug 2021, 14:59

iemand toevallig nog een goede liggen?

bij die van mij lekt benzine uit de vacuumslag. Die rubber (waar de vacuumslang) is gescheurd, denk door de benzine....

maar goed, ik denk dat hij kapot is...
Bijlagen
brandstofdrukregelaar.jpg
brandstofdrukregelaar.jpg (124.44 KiB) 1933 keer bekeken
Brown
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 14 mei 2010, 10:28
Woonplaats: Den Haag
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 230E 1987

W126
380SE USA 1985


Re: brandstofdrukregelaar (bosch 0 438 161 001)

Berichtdoor rvh70 » 12 okt 2021, 21:38

De rubberen vacuüm aansluiting is een milieumaatregel voor zover ik weet. Als hij stuk is binnenin wordt de benzine alsnog het inlaat spruitstuk ingezogen. Zonde want het is een duur ding helaas. Heb hem niet liggen..
rvh70
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 12 maart 2017, 12:11
Woonplaats: Delft
Roepnaam: Robin
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: brandstofdrukregelaar (bosch 0 438 161 001)

Berichtdoor Spaansen » 13 okt 2021, 20:39

Voor zover ik de techniek van de regelaar heb begrepen.
Zou uit dat deel geen benzine mogen komen.

Als dat wel zo is kun je ervan uitgaan dat het membraan intern kapot is.

De drukregelaar doet nu dus ook zijn functie niet.
De functie is het systeem onder druk bepaalde druk houden deels net zo als de accumulator onder de auto.
Die zorgt dat het systeem naar voren onder druk blijft daardoor geen gas vorming in je benzine leiding.
En deze druk regelaar regels de druk die van de benzine pomp afkomt nog wat exacter net voor dat het bij je spinnenkop komt

Ben geen automonteur maar dit i zo ongeveer wat ik begrepen heb
Avatar gebruiker
Spaansen
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 31 dec 2010, 21:25
Woonplaats: Lelystad
Type wagen: 190E 2.3-16
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: BMW E46 compact


Re: brandstofdrukregelaar (bosch 0 438 161 001)

Berichtdoor RD500SEC » 13 okt 2021, 21:38

Het klopt inderdaad dat er geen brandstof uit de lekleiding hoort te komen, dit betekent een defecte regelaar, zoals je terecht aangeeft.

Kleine correctie op de rest van je verhaal, de brandstof druk regelaar zit in de retourleiding, de druk wordt dus na de brandstofverdeler geregeld, constant gehouden.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1653
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: brandstofdrukregelaar (bosch 0 438 161 001)

Berichtdoor Brown » 11 nov 2021, 20:12

ok. ik heb dus een W201 en een W124. beide starten rot bij half warme motor. bij beide lek(te) deze brandstofdruk regelaar.

voor de W124 heb ik inmiddels een 'niet lekkende' regelaar geplaatst wat niet hielp. daar heeft de garage, die ook andere dingen aan het herstellen was, de accumulator vervangen. de startproblemen zijn daar helemaal weg.

ik heb de 'goeie/niet lekkende' regelaar uit de W124 gehaald en in de W201 gezet zonder resultaat. start nog steeds rot bij half warme auto. dus ik vermoed dat daar ook de accumulator vervangen moet worden.

kortom, langzaam maar zeker kom ik er wel maar ben nog steeds op zoek naar een 'niet lekkende' regelaar.

maar mijn vraag is na alles gelezen te hebben. wat gaat er mis en hoe merkt je het als de regelaar lekt?

(ik zou dit zelf kunnen testen door in de W124 de lekkende regelaar te plaatsen maar moet eerlijk zeggen dat ik het zat ben om die dingen om te wisselen. krijg het niet voor elkaar zonder flink benzineverlies ;-)
Brown
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 14 mei 2010, 10:28
Woonplaats: Den Haag
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 230E 1987

W126
380SE USA 1985


Re: brandstofdrukregelaar (bosch 0 438 161 001)

Berichtdoor RD500SEC » 12 nov 2021, 10:00

Wat er precies misgaat, is moeilijk te beredeneren, maar de injectie functioneert dan niet optimaal.
Samen met de lekkende brandstof, die door de motor wordt aangezogen en verbrand, heb je een hoger verbruik, dat zou je op kunnen vallen. Als de lekaansluiting, zoals op de foto een poreuze slang heeft, zul je de lekkende brandstof ook ruiken, en zal deze niet meer volledig door de motor worden aangezogen en verbrand.

De drukregelaar op de foto regelt de druk in het systeem, houd deze constant. De druk accumulator onder de auto, bij het filter en de pomp, houd het systeem op druk als de auto stil staat, maar zorgt er ook voor dat drukpieken worden afgevlakt en bij plotseling vol gas geven er geen te kort in de aanvoer ontstaat. De pomp levert weliswaar voldoende liters, maar de druk zou zonder accumulator niet constant blijven. De constante druk heb je nodig in het systeem (de systeemdruk) om de juiste hoeveelheid brandstof in te spuiten. Deze wordt weer geregeld door de verschildruk, het verschil in druk tussen de boven en de onderkamer in de brandstofverdeler. In de bovenkamer staat de systeemdruk. Een lagere druk in de onderkamer zorgt voor meer in te spuiten brandstof. De druk in de onderkamer wordt weer geregeld door de EHA, de elektro hydraulische drukregelaar die aan de brandstof verdeler zit geschroefd.
Heeft de auto een katalysator met lambdasonde, dan zal deze het mengsel alsnog bijsturen, zolang deze binnen zijn bereik blijft functioneren, en merk je er tijdens het rijden weinig of niets van, totdat het lek te groot wordt.

Naar mijn idee merk je voornamelijk met starten dat er iets mis is, mogelijk ook met opwarmen. Eenmaal op bedrijfstemperatuur merk je er weinig van, totdat het lek te groot wordt, of totdat de brandstof naar buiten lekt, de benzinedampen komen vanuit de motorruimte in het interieur via de ventilatie.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1653
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Keer terug naar Gevraagd: onderdelen en toebehoren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron