Op het W126 is er onlangs veel over geschreven.
Onze motoren kunnen er na langdurig gebruik, niet al te best tegen. De modernere middelen weer hé
Hieronder één van de stukken.
Lex
DEN HAAG, 8 maart 2012 12:32
Bij een duurproef met het gebruik van de brandstof E10 is schade aan de brandstofpomp van het voertuig ontstaan.
De ANWB heeft het afgelopen half jaar een Opel Signum op E10 laten rijden, een brandstof waarvoor deze auto niet geschikt is. Dit is gedaan om te onderzoeken welke onderdelen aangetast zouden worden door deze brandstof. E10 is een betrekkelijk nieuwe brandstof waaraan 10 % bio-ethanol is toegevoegd.
De hogedrukbrandstofpomp heeft het na 27.000 km begeven. De agressieve ethanol (alcohol) uit de brandstof heeft ervoor gezorgd dat het aluminium is aangetast. Hierdoor is een gat ontstaan in de hogedrukbrandstofpomp van het voertuig.
Door het ontstane gat spoot de benzine door de motorruimte. Bij een warme motor kan dit gevaarlijk zijn doordat de brandstof kan ontvlammen. De bestuurder werd gewaarschuwd door een benzinelucht en zette de auto stil. Persoonlijk letsel deed zich niet voor.
Niet elke auto is geschikt voor de nieuwe brandstof E10. Auto's die hier niet geschikt voor zijn kunnen problemen krijgen met de aluminium onderdelen doordat de juiste coating ontbreekt of krijgen te maken met aantasting van de rubber onderdelen. De aanwezige alcohol in de brandstof is namelijk agressiever dan de rest van de substantie.
De ANWB test momenteel of er ook schade ontstaat op de lange termijn door incidenteel verkeerd te tanken. De Opel Signum, die inmiddels is voorzien van een nieuwe brandstofpomp, wordt vier keer volgetankt met E10 en vervolgens constant gevuld met de juiste brandstof: Euro95. Onderzocht wordt of er ook na 27 000 km schade ontstaat in de onderdelen.