W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 18 jul 2018, 02:22

Bij koude motor niet stationar willen lopen.

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alles over LPG hier verzameld hebben staan.

Moderators: Bram Jansen, xxGoof, Sterretje1968, Ruub-ster

Bij koude motor niet stationar willen lopen.

Berichtdoor Benzi190 » 20 nov 2012, 15:28

Mijn 190E heeft een omvl instalatie met een nieuwe verdamper, maar als ik de auto start ( koud) wil ie hem niet stationair laten lopen.Wat zou er aan de hand kunnen zijn, heb 'm ook al eens co goed laten stellen bij een gas- specialist, maar hielp niet echt.Als de motor op temperatuur is draait ie prachtig 900 rpm.

Wie weet de oplossing.

Gr.Chris.
Benzi190
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 21 aug 2012, 09:54
Woonplaats: Leeuwarden
Roepnaam: Chris
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: BMW E34 520I Touring
Verkocht!


Re: Bij koude motor niet stationar willen lopen.

Berichtdoor Orion » 20 nov 2012, 16:17

Hoe heb je je luchtinlaat zitten? Als die rechtstreeks van buiten lucht aanzuigt zeker met kouder weer is dat wellicht een probleem.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Avatar gebruiker
Orion
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4540
Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
Woonplaats: Limburg
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA


Re: Bij koude motor niet stationar willen lopen.

Berichtdoor EmielW201 » 20 nov 2012, 19:52

Zit er een benzine/LPG schakelaar op waarbij de auto op benzine start? Kan zijn dat de CO of stationair voor benzine niet goed staat afgesteld.
Afbeelding
Avatar gebruiker
EmielW201
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1232
Geregistreerd: 17 okt 2010, 15:23
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Bij koude motor niet stationar willen lopen.

Berichtdoor Harm Eikelkamp » 20 nov 2012, 20:29

de omvl's zijn meestal benzinestarers en schakelen dan automatisch over in de accelleratie of deacceleratie bij een ingesteld toerental.

ik vermoed dat je op de benzine stand je auto niet goed is afgesteld.

gr harm

je kunt hem ook direct op gas starten probeer dat eens dan heb je het benzine verhaal uitgesloten.
Avatar gebruiker
Harm Eikelkamp
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 12 maart 2012, 22:40
Woonplaats: Buurse
Roepnaam: Harm
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 260E aut. 1987
W124 300E 1986
VW Buggy 1962
VW LT40 1979
Triumph Spitfire 1977


Re: Bij koude motor niet stationar willen lopen.

Berichtdoor VmaX » 20 nov 2012, 20:34

Heb je zo'n blokje waarmee je benzine<>LPG kan schakelen?
En knippert dat blikje nog als ie niet lekker stationair loopt?
Als ja, zie dan Harm's post B)

Je kan dan ook een stoot gas geven tot boven 2000 toeren, kijken of ie dan beter loopt (dan is ie overgeschakeld naar LPG)
Avatar gebruiker
VmaX
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4106
Geregistreerd: 26 mei 2011, 20:24
Woonplaats: Zutphen
Roepnaam: Christiaan
Type wagen: 190E 2.3
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Vmax1200
TDM850
VW 2.5 T5


Re: Bij koude motor niet stationar willen lopen.

Berichtdoor Orion » 20 nov 2012, 20:58

Je kunt natuurlijk ook eens proberen je benzinepomprelais te trekken, dan loopt ie dus niet op benzine en de LPG noodloop in te stellen en dan te starten.

In dit topic staat veel info na aanleiding van een probleem bij mijn LPG installatie.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Avatar gebruiker
Orion
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4540
Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
Woonplaats: Limburg
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA


Re: Bij koude motor niet stationar willen lopen.

Berichtdoor Benzi190 » 22 nov 2012, 20:35

Motor start niet op benzine dus lijkt me niet aannemelijk dat er benzine door het mengsel komt.
hij hoeft ook maar iets warm te zijn dan blijft ie wel lopen, maar start ik nadat de motor op bedrijfs temperatuur is en bv. 10 min. uit is geweest heeft ie ook moeite om naar 900 tpm te komen.
Las ook op het forum iets over aansluitingen van een regelblok wat de omloop voor stationair loop regelt wel een slecht werkt, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben.
Benzi190
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 21 aug 2012, 09:54
Woonplaats: Leeuwarden
Roepnaam: Chris
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: BMW E34 520I Touring
Verkocht!


Re: Bij koude motor niet stationar willen lopen.

Berichtdoor Harm Eikelkamp » 23 nov 2012, 20:30

ja dat regelblok daar bedoel je de k-jet stop mee.

zit meestal aan bestuurders zijde met een oranje lampje erop.

en de auto start niet op benzine?????? even een foto van je omschakel kastje.

meestal een esb 4 bij omvl installatie's

gr harm
Avatar gebruiker
Harm Eikelkamp
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 12 maart 2012, 22:40
Woonplaats: Buurse
Roepnaam: Harm
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 260E aut. 1987
W124 300E 1986
VW Buggy 1962
VW LT40 1979
Triumph Spitfire 1977


Re: Bij koude motor niet stationar willen lopen.

Berichtdoor Orion » 23 nov 2012, 20:52

De K-J stop, gooit bij accelleratie of deacceleratie bij een ingesteld toerental de gehele Ke-Jetronic uit.
Maar als ie al niet stationair loopt dan heeft heeft de K-J stop er niks mee te maken.

De Ke-Jetronic installatie moet gewoon goed afgesteld staan. Als een wagen op benzine niet goed loopt dan is het nog erger op LPG.

Dus lijkt me goed eerst al die componenten te controleren die invloed hebber hierop:

-Voor het aansturen van deze onderdelen heeft de ECU- (Jetronic) nog enkele meetgegevens nodig van de volgende sensoren:
Gasklapstand - Stand sensor
Toerental - Ontsteking sensor
Motortemperatuur - Temperatuursensor
Stand van de luchtstuw schijf- LMM Potmeter
Brandstomengsel - lambda sensor
Naast deze sensoren moet de ECU ook zijn voorzien van een 'stabiele' stroomvoorziening (OVP).

En je moet je Co afgesteld hebben.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Avatar gebruiker
Orion
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4540
Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
Woonplaats: Limburg
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA


Re: Bij koude motor niet stationar willen lopen.

Berichtdoor Harm Eikelkamp » 23 nov 2012, 21:07

ik vraag dit omdat hij zegt dat hij niet start op benzine.!!!!

hoe het werkt dat weet ik denk ik wel, maar op gas heb je met al dat wat jij opnoemd niks te maken.

dus als hij hem op gas wel goed kan starten dan kun je het kringetje om 50% verkleinen.

maar goed ik hou me er buiten en lees mee gr harm

ps het zijn allemaal mooie kreten maar het is maar een simpel probleempje
en bij de weg al loopt ie niet op benzine dan loopt ie echt wel op gas hoor je moet alleen weten hoe en dat is nou juist de kloe 20 jaar gas ervaring denk ik maar goed ik lees alleen nu nog maar
Avatar gebruiker
Harm Eikelkamp
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 12 maart 2012, 22:40
Woonplaats: Buurse
Roepnaam: Harm
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 260E aut. 1987
W124 300E 1986
VW Buggy 1962
VW LT40 1979
Triumph Spitfire 1977


Re: Bij koude motor niet stationar willen lopen.

Berichtdoor BulletSmith » 23 nov 2012, 22:00

Luchtbel in de verdamper,
Niet genoeg koelvloeistof waardoor je verdamper bevriest.

Mvg,
Martin.
Respect the machine........,
cause it does what you can't
Avatar gebruiker
BulletSmith
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 17 sep 2012, 19:55
Woonplaats: Prov. Groningen
Roepnaam: Martin
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Kia Ceed
2010


Re: Bij koude motor niet stationar willen lopen.

Berichtdoor Prometheus » 23 nov 2012, 22:14

Wacht ff, hij loopt toch alleen maar op gas ?
Work in progress
"Weten wat men weet en weten wat men niet weet is kennis en wijsheid"
HR brigade
Avatar gebruiker
Prometheus
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1349
Geregistreerd: 13 feb 2012, 13:46
Woonplaats: Hoorn
Roepnaam: Ruud
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190E 2.0 1987
Mitsubishi Colt CA0


Re: Bij koude motor niet stationar willen lopen.

Berichtdoor HansMercedes » 23 nov 2012, 22:43

Volgens mij loopt hij op gas ,maar ook op benzine . Nu is dit zo een systeem die je ook alleen op gas kunt starten .Ook koud . vroeger had je een soort choke knop op je gasschakelaar zitten waardoor hij koud wat meer gas kreeg . later toen er meer injectie systemen kwamen zijn ze er toe over gegaan om de motor op benzine te starten en dan als hij even liep over te schakelen naar gas Dit gaat nu meestal automaties dmv een koelvloeistof sensor die de temp van het koelwater meet en aan de hand van de temp de motor laat overschakelen van benzine op gas grt hans
Avatar gebruiker
HansMercedes
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4572
Geregistreerd: 03 sep 2009, 21:07
Woonplaats: Beverwijk
Roepnaam: Hans
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Bij koude motor niet stationar willen lopen.

Berichtdoor Orion » 24 nov 2012, 08:17

Harm Eikelkamp schreef:ik vraag dit omdat hij zegt dat hij niet start op benzine.!!!!

hoe het werkt dat weet ik denk ik wel, maar op gas heb je met al dat wat jij opnoemd niks te maken.

dus als hij hem op gas wel goed kan starten dan kun je het kringetje om 50% verkleinen.

maar goed ik hou me er buiten en lees mee gr harm

ps het zijn allemaal mooie kreten maar het is maar een simpel probleempje
en bij de weg al loopt ie niet op benzine dan loopt ie echt wel op gas hoor je moet alleen weten hoe en dat is nou juist de kloe 20 jaar gas ervaring denk ik maar goed ik lees alleen nu nog maar



Ik denk dat we maar eens moeten wachten dat de Topic-starter zich zelf eens meld en duidelijker omschrijft wat en hoe.
Want jij stelt gewoon "omdat ie niet start op benzine!!!!" Maar ik maak er uit op dat ie slecht stationair loopt. En je start hem altijd op benzine, dus kan ik niet erop uitmaken dat ie slecht staionair op LPG loopt.

Dus voordat je met je bovenstaande opmerkingen gaat strooien en nu alleen gaat zitten lezen is jouw keuze, maar het is een forum om iemand te helpen. Dat is de Kloe!!!

Had laatst ook een vervelend LPG probleem en dat werd en is opgelost door mee te denken door mensen op het forum en de LPG inbouwer. Niet door dit soort opmerkingen. ZieTopic
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Avatar gebruiker
Orion
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4540
Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
Woonplaats: Limburg
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA


Re: Bij koude motor niet stationar willen lopen.

Berichtdoor Benzi190 » 25 nov 2012, 18:41

Heren, bedankt allemaal met meedenken, maar ga elkaar niet aanvallen.Denk dat iedereen de bedoeling heeft mij te helpen. Voor alle duidelijkheid de auto start alleen op gas, op benzine wil ie ook wel starten maar loopt ie niet echt lekker, de omschakelaar ie gewoon een klein blokje op het dashboard met links een oranje led dan voor de hoeveelheid in de tank 4 leds en tenslotte als ie op benzine staat een rood ledje.Hellas is het probleem er nog steeds, weet alleen dat ie dit heeft na een backfire waarbij de rubberslang onder het inlaatgedeelte is afgevlogen, dat had ik niet in de gaten en heb dus aan verschillende afstellingen zitten draaien. Motor heb ik vanmorgen nog even wat afgesteld, hij start nu iets beter en loopt verder prima ook de trekkracht is goed, dus daar ligt het probleem niet.Nu dau alleen nog het koudstart/stationair probleem oplossen.De luchtfilterhuisslang zit al in een bocht achter de koplamp dus dat is de oorzaak ook niet.
Kan het zijn dat er onderin het inlaatgedeelte waar die slang aan zit iets lekt, heb gevoelt dat dat een flexibel soort membraam is, gelukkig zit de slang niet vast wat er voor zorgt dat die eraf vliegt bij een knal/ backfire.

Gr.Chris.
Benzi190
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 21 aug 2012, 09:54
Woonplaats: Leeuwarden
Roepnaam: Chris
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: BMW E34 520I Touring
Verkocht!


Re: Bij koude motor niet stationar willen lopen.

Berichtdoor Orion » 25 nov 2012, 19:24

Ik zou nu toch graag eens willen weten of je een stappenmotor hebt? Want ik lees een 84" met een 1.8.?
Iets zegt me dat een 84" een luchtschuif heeft. Maar je praat over een flexibele slang aan je inlaat gedeelte.
Wat weer op een stappenmotor zou duiden die op een 1.8 zit.

Zit dus een andere motor in? Kan geen beeld krijgen van je blok zo. Zou graag wat foto's willen zien.
-Van je blokje voor omschakelen, liefst dat je hem er even uit haalt en het nr. doorgeeft. Aeb 725 of 722.
-Of je een Ke-stop blokje hebt onder de motor kap?
-Als je het luchtfilter eraf hebt tussen je inlaat zit een dik rubber blok met je stappen motor/of niet. Maar maak eens
een foto ervan.
-Als je het motornr hebt/chassisnr kun je me per PB dit doorgeven. Zoek ik op welke gegevens bij je auto horen.

Kunnen we stap voor stap kijken hoe we dit gaan oplossen.
Trouwens een menings-verschil hoe iemand er tegenaan kijkt, tja is jammer als je zo reageert. Maar daar hebben we niks aan. Wellicht dat Harm mee kijkt en gewoon weer meedoet. Hij bekijkt het van de LPG kant, ik eerst van de Benzine dan naar LPG.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Avatar gebruiker
Orion
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4540
Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
Woonplaats: Limburg
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA


Re: Bij koude motor niet stationar willen lopen.

Berichtdoor Kennytuning » 25 nov 2012, 19:26

Iets zegt me dat er in '84 nog geen 1.8's leverbaar waren...
The Mighty 190, keeps on going.
Kennytuning
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3262
Geregistreerd: 11 mei 2011, 19:38
Woonplaats: België
Roepnaam: Kenny
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W639 115 CDI


Re: Bij koude motor niet stationar willen lopen.

Berichtdoor BulletSmith » 25 nov 2012, 20:34

Backfire problemen hebben meestal met de ontsteking te maken, dit verklaard denk ik ook het slecht draaien bij koude motor.
Respect the machine........,
cause it does what you can't
Avatar gebruiker
BulletSmith
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 17 sep 2012, 19:55
Woonplaats: Prov. Groningen
Roepnaam: Martin
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Kia Ceed
2010


Re: Bij koude motor niet stationar willen lopen.

Berichtdoor EmielW201 » 25 nov 2012, 21:05

Kennytuning schreef:Iets zegt me dat er in '84 nog geen 1.8's leverbaar waren...


Dit kan betekenen dat de motor al eens vervangen is, maar in het voorstel topic werd hieraan getwijfeld. Het kan natuurlijk zijn dat een 84-er zijn chassisnummer heeft moeten opofferen. :roll:
Afbeelding
Avatar gebruiker
EmielW201
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1232
Geregistreerd: 17 okt 2010, 15:23
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Bij koude motor niet stationar willen lopen.

Berichtdoor Harm Eikelkamp » 26 nov 2012, 15:57

Benzi190 schreef:Motor start niet op benzine dus lijkt me niet aannemelijk dat er benzine door het mengsel komt.
hij hoeft ook maar iets warm te zijn dan blijft ie wel lopen, maar start ik nadat de motor op bedrijfs temperatuur is en bv. 10 min. uit is geweest heeft ie ook moeite om naar 900 tpm te komen.
Las ook op het forum iets over aansluitingen van een regelblok wat de omloop voor stationair loop regelt wel een slecht werkt, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben.


geachte orion,
IK neem niet aan dat ie niet start op benzine, maar benzi schrijft dit zelf.....dus zoals ik het zie, heb ik het goed gelezen wat de topic starter heeft geschreven.

En ik zeg niet dat ik 20jaar ervaring heb met gas.........maar dat is nou eenmaal zo, en het vervelende is dat ik het niet vanuit het gas hoekje bekijk ,en ook niet vanuit de benzine hoek bekijk, maar gewoon in de mix, en dat doe je omdat je 2 soorten BRANDstof hebt.

geen vonk geen boem, te veel lucht geen boem, te weinig lucht kuchen...dus eigenlijk was hier het 2e al van toepassing TE VEEL LUCHT.(geldt trouwens voor beide brandstoffen)

maar goed ik zeg ook niet dat je me hebt aangevallen..... maar het is gewoon zo dat wanneer je niet weet hoe het zit je mensen goed op het verkeerde been kunt zetten.
dat ze nieuwe lmm en dat soort afkortingen gaan kopen terwijl er gewoon een luchtslang afligt door een backfire, en of misschien wel gewoon is gescheurd.

Dus in deze geldt gewoon dat praktijk ervaring voor gaat op gelezen kennis. waar overegens niks mis mee is want zo ben ik ook begonnen 30 jaar terug.(zonder internet waardoor je je overal op in moest lezen)

maar om alle ellende te vergeten ga ik nu een lekker bakje koffie drinken, en bied ik mijn excusses aan ,aan allen die
waarvan ik de topic's niet goed lees en wie ik dan op een verkeerd pad zet.

gr harm

ps
Avatar gebruiker
Harm Eikelkamp
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 12 maart 2012, 22:40
Woonplaats: Buurse
Roepnaam: Harm
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 260E aut. 1987
W124 300E 1986
VW Buggy 1962
VW LT40 1979
Triumph Spitfire 1977

Volgende

Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast