door bayapalma » 07 aug 2016, 11:46
Hola,
Ik heb met de ANWB samen geprobeerd om die U9 code op mijn kenteken te krijgen om te voorkomen, dat ik straks ook nog in andere steden een ontheffing zou moeten aanvragen voor net zoveel geld en bovendien zou een herkeuring bij de ANWB slechts 50 euro of zo kosten. Het is afgeketst, ondanks een verklaring van Mercedes Nederland, waarin vermeld is, dat er een driewegkatalysator op mijn auto zit, want er had namelijk een U9 emissiecode in die verklaring moeten staan. Dus terug naar de Mercedes met de vraag om die U9 code. Zij meldden , dat Mercedes Nederland die code niet kon geven, omdat dat op de nationale typegoedkeuring zou moeten staan en aangezien mijn auto ingevoerd is, moest ik daar dus voor in Duitsland zijn. Zo gezegd, zo gedaan.
Er kwam een keurig antwoord, dat men in Duitsland geen U9 code kende. Europa één dus!!! En daarmee houdt dus alles op, ondanks het feit dat alle auto's van dat type dus voorzien van zo'n katalysator. Dat had de RDW dus even kunnen nakijken voor 50 euro , toch? en dan had iedereen gewoon zonder problemen overal in Nederland kunnen rijden.
Wat nou het vreemde is in deze zaak is, dat elke automonteur weet, dat een driewegkatalysator (met lambda sonde) dus een U9 emissie code heeft, maar de heren van de RDW niet, waarmee dus maar bewezen is, dat het een centenkwestie is.
Overigens is de Europese commissie nog bezig met één en ander om toch enige uniformiteit in het geheel te krijgen door de leeftijd voor een old-timer op 30 jaar te krijgen. Ook het oogpunt van cultureel erfgoed.
We wachten dus af.
Mijn vrouw komt uit Cuba en uitstoot is daar in het geheel geen item. Die versleten Russische diesels (want die oude wrakken hebben geen van alle meer een originele motor) stinken als de pest en geven zwarte wolken af. Een zwart t-shirt krijg je er, als je bij de oversteekplaats staat, dat wel.
MVG
Chris