W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 06 dec 2019, 22:25

automaatbak olie bijvullen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Bram Jansen

Re:automaatbak olie bijvullen

Berichtdoor Bassje » 07 jan 2009, 21:49

Tuurlijk kun je dat zelf!
Motor moet warm zijn en draaien. De versnellingspook even rustig door alle standen halen. Dan peilen en evt met kleine scheutjes bijvullen via het gaatje waar de peilstok in zit.
Zorg dat je de juiste olie koopt en zéker niet teveel bijvullen, dat is erg slecht.
Ook géá©n pluisjes van je doek op de peilstok laten zitten, het kleinste vuiltje kan al een storing veroorzaken.
En als je iets hebt bijgevuld telkens weer even de pook door alle standen halen voordat je opnieuw peilt.
In totaal hoort er 6,6 liter olie in te zitten.
Bassje
Erelid
Erelid

Roepnaam: Bas
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee

Re:automaatbak olie bijvullen

Berichtdoor Bassje » 10 jan 2009, 00:55

Marius schrijft:
Hallo,

Ik heb zojuist jou vraag doorgelezen. Voor de zekerheid heb ik de specificaties er even bijgepakt. Bassje zit in zijn uitleg goed. 6.6 liter olie. Echter zo als ik de specificaties begrijp zit er ook een filter op. De oliesoort is ATF. De verversingstermijn inclusief filter is om de 60000 km.
Echter in de specificaties staat wel een vreemde opmerking namelijk;
Automatisch transmissie 6.6
na verversen 5.5

Mogelijk dat dit verschil te maken heeft met de inhoud van de filter.

Hoewel Bassje jou het meeste al heeft verteld. kan deze bijkomende info voor jou nog enige betekenis hebben.

Groeten Marius

Er zit inderdaad een filter in.
Het is wel logisch hoor dat er bij verversen maar 5.5 liter in gaat. Er blijft namelijk altijd wel wat olie achter, vooral in de koppelomvormer.
Je zegt dat het mogelijk is dat dit te maken heeft met de inhoud van het filter, maar die vervang je toch ook gewoon als je je bakolie vervangt..
Dat is hetzelfde als je je motorolie ververst, daar blijft ook altijd wat achter in het blok.
Bassje
Erelid
Erelid

Roepnaam: Bas
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee

Keer terug naar Techniek W201