[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
Automaat olie verversen vraagje : Techniek W201

W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 28 maart 2024, 19:09

Automaat olie verversen vraagje

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Automaat olie verversen vraagje

Berichtdoor Cabletalk » 18 feb 2010, 22:21

Hierbij even een, hopelijk, simpele vraag. Vanavond zijn we bezig geweest met de olie van de automaat te verversen, dus afgetapt, filter vervangen, pakking erin, vervolgens olie erbij maar.... na 5 liter kwam alles er weer net zo hard uit. Nu zei mijn broertje dat waarschijnlijk de pakking te strak was aangedraaid. We hebben ook geen idee wat de aandraaimomenten zijn van de bouten. Want je moet ze niet muurvast draaien. Weet iemand van jullie dat en kan iemand me desnoods de cijfers geven van hoeveelheid olie (volgens het boekje 5,8 liter)en desnoods een handleiding van het verversen. En hoe zit dat met de koppelomvormer? Zit dat bij de 5,8 liter inbegrepen?

Alvast bedankt!

O ja, het is een 190 (carb) uit 1984 vers uit Zwitserland. Een verdere kennismaking volgt nog.
Cabletalk
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 15 feb 2010, 23:18
Woonplaats: Koudekerke
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Automaat olie verversen vraagje

Berichtdoor autorallysport » 19 feb 2010, 07:52

5.8 liter is teveel: bij mijn 2.5 diesel gaat ongeveer 5 liter op de bak.

Verversen is simpel: olie aftappen van de bak (imbusboutje), carterpan losdraaien en filter vervangen. Koppelomvormer zover draaien dat de imbusbout aan de onderzijde zit (zet een dopsleutel op een poelie en voorzichtig de motor ronddraaien); tap ook de olie uit de koppelomvormer. Zet alles nu vast en vul weer bij met ongeveer 4 liter olie. Laat de motor ongeveer 20 seconden draaien en peil de olie. Het moet ongeveer een halve centimeter boven de max streep staan...

Wil je de bak doorspoelen stuur me dan een berichtje want dat is nogal wat werk dan mail ik je de volgorde...

P.s. het overlopen komt bijna nooit uit of langs de pakking! Vast is vast! Ik weet niet de aanhaalmomenten; ik doe het op gevoel maar nooit te strak.
Avatar gebruiker
autorallysport
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 10 jan 2010, 10:01
Woonplaats: Heetveld
Type wagen: 190D 2.2
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:Automaat olie verversen vraagje

Berichtdoor Cabletalk » 19 feb 2010, 22:00

Bedankt voor de snelle reactie. Ik snap nu dat de hoeveelheid olie niet klopte, ik had de koppelomvormer niet helemaal meegerekend.
Ik heb ook de dealer nog even gebeld voor de zekerheid en morgen gaan we een nieuwe poging ondernemen. Het beestje moet toch rijden tenslotte. En dan pakken we de koppelomvormer wel mee deze keer :P
Cabletalk
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 15 feb 2010, 23:18
Woonplaats: Koudekerke
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Automaat olie verversen vraagje

Berichtdoor autorallysport » 19 feb 2010, 22:42

Pak het dan gelijk goed aan en spoel het systeem door. Ik lees dat het al een oude wagen is dus de olie zal ook wel niet al te vaak ververst zijn.

Het kost je pakweg 4 liter extra ATF olie wat je wegspoelt maar je weet dan wel zeker dat je bak en koeler echt schoon zijn!!

Voor de zekerheid zal ik hier vermelden wat te doen.

Rijdt je wagen warm en tap de ATF af, verwijder de carterpan en vervang het filter. Tap de koppelomvormer af en draai alles weer vast. Gebruik altijd een nw pakking voor de carterpan (ong. 5 euro). Vul nu het systeem weer bij met ATF tot het goede niveau.

Draai de rechter olieleiding los van de bak (bijrijderszijde); dit is de retourleiding van de oliekoeler. Meet in een emmer 2 liter af en markeer dit met bv een stift of plakband. Stop de leiding in de emmer en laat iemand de wagen starten. Er zal nu ATF uit de leiding in de emmer stromen; laat hiervan 2 liter ATF in de emmer stromen en stop de motor. Vul nu het systeem weer bij met 2 liter VERSE ATF (dus niet wat in de emmer zit want dit is oude ATF wat ook nog in de oliekoeler zat!) en herhaal het vorige. Verwijder wel eerst de oude olie uit de emmer anders weet je niet precies wanneer je 2 liter hebt laten uitlopen. Draai nu de banjobout weer aan de bak (handvast!) en vul het syteem weer bij met ATF tot het niveau goed is.

Motor laten draaien en checken op lekkage`s. Motor warm rijden en olie nogmaals controleren met draaiende motor.

Je weet nu in ieder geval dat je olie helemaal vers is en dat eventuele storingen aan/in je bak hier niet meer aan kunnen liggen. Met het doorspoelen voorkom je ook eventuele slip in de omvormer....altijd doen dus als je twijfelt of de bak wel het juiste onderhoud heeft gehad!

Succes.
Avatar gebruiker
autorallysport
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 10 jan 2010, 10:01
Woonplaats: Heetveld
Type wagen: 190D 2.2
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:Automaat olie verversen vraagje

Berichtdoor Cabletalk » 21 feb 2010, 00:15

Nou, de olie is ververst. Inclusief de koppelomvormer deze keer. Spoelen doen we een volgende keer wanneer we meer tijd en een brug ter beschikking hebben. De hardy schijven zullen ook moeten vrees ik, want bij het schakelen naar de R is er een redelijke "bonk" te voelen en te horen.
De motorolie was ook niet voor zijn tijd, stond de druk voorheen alleen bij wat hogere toeren nog op 3 en bij stationair vrolijk op bijna 0, nu staat hij weer Mercedes-achtig goed.

Binnenkort volgt de nadere voorstelling van de "gouden koets"

P.s. heeft iemand nog een beige bestuurdersstoel over? Liefst met armsteun. De mijne begint doorzakkingsverschijnselen (scrabblewoord :laugh: ) te vertonen.
Cabletalk
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 15 feb 2010, 23:18
Woonplaats: Koudekerke
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Automaat olie verversen vraagje

Berichtdoor desje » 22 feb 2010, 00:39

die schroeven van de oliebak moeten zoals ik het bregepen 8nM zijn met moment sleutel
grt
desje
desje
 


Keer terug naar Techniek W201

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten