W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 14 nov 2018, 16:19

auto hangt scheef

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, xxGoof, Sterretje1968, Ruub-ster

auto hangt scheef

Berichtdoor Kortboyer » 07 okt 2018, 13:54

Mijn Benz hangt wat achterover, doet ie al wel langer, maar nu begint de linker achterkant harder te zakken als de rechterkant, met het gevolg dat de auto duidelijk scheef hangt, ik denk dat de kracht uit mijn veren is, de schokbrekers zijn voor 2 jaar terug nog vervangen en ik rijd maar een goeie 7000 per jaar, iemand die hier ook ervaring mee heeft, mijn idee is om de veren beide te vervangen.

Vriendelijke groet, Boudewijn
Avatar gebruiker
Kortboyer
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 28 okt 2011, 22:07
Roepnaam: Boudewijn
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 380SEL 1982


Re: auto hangt scheef

Berichtdoor Gombal » 07 okt 2018, 14:54

Een bekend euvel bij de W201 (en W124) is het breken van de veren. Meestal de laatste winding op de draagarm. Dat zou ik eerst bekijken en gezien je symptomen zou het me niet verbazen als je 1 of 2 gebroken veren hebt.
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 25 sep 2010, 23:15
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 300D 1986, W124 200D 1986


Re: auto hangt scheef

Berichtdoor Kortboyer » 07 okt 2018, 15:08

Vanmiddag nog gecontroleerd, kan eerlijk gezegd niets vinden ook niet in de draagarm, maar ik zet er 2 nieuwe op dan zakt ze ook niet meer zo veer door met een kratje bier achterin :)
Avatar gebruiker
Kortboyer
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 28 okt 2011, 22:07
Roepnaam: Boudewijn
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 380SEL 1982


Re: auto hangt scheef

Berichtdoor AutonomY » 08 okt 2018, 16:53

Dit moet ik weten,...
was het niet zo dat de veer en schokbreker een 'setje' zou zijn?
Die veren en schokbrekers van mij zijn nog origineel en zakt helemaal niet door van de boodschappen.
Hoe kan het dat die wagen doorzakt van één kratje bier?

Gombal schreef:Een bekend euvel bij de W201 (en W124) is het breken van de veren. Meestal de laatste winding op de draagarm. Dat zou ik eerst bekijken en gezien je symptomen zou het me niet verbazen als je 1 of 2 gebroken veren hebt.
Ik ben nou eenmaal gehecht aan dat ding,...
Avatar gebruiker
AutonomY
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 27 mei 2014, 16:28
Woonplaats: Prov. Groningen
Roepnaam: Evert
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: auto hangt scheef

Berichtdoor Gombal » 08 okt 2018, 21:20

Setje nee, veren worden wel bepaald door wat er in de auto zit. Van automaat of handbak tot wel of geen achterhoofdsteunen bijvoorbeeld.
Om dat te bepalen staat er in de WIS of EPC voor elk type een lijstje of tabel waarmee je een aantal punten kunt bepalen en dat verwijst dan naar een bepaalde veer. Ook wordt er dan aangegeven welk veerrubber erbij hoort, hoeveel nops.
Het verschil in veren zit hem in lengte en draaddikte. De veren zijn allemaal lineair gewonden dus er zit geen verschil in progressiviteit van de windingen. Daarom kun je bij een W201 (en diverse andere types) heel makkelijk de auto verlagen door er zoveel als je zelf wilt aan windingen af te slijpen, je veranderd niets aan de veerkarakteristiek, alleen aan de hoogte. (Sommige mensen gruwelen hiervan, het afslijpen, maar dit is wel hoe het veel gebeurd en ook gewoon een gebruikelijk iets in autoland. Dit werkt uiteraard alleen bij lineair gewonden veren met aan 1 of beide zijdes een open winding. En is ook niet slecht voor je veer mits je hem niet roodgloeiend laat worden bij het doorslijpen, genoeg koelen tijdens het slijpen bijv. en je veranderd niets aan de materiaalstructuur.)

Als voorbeeld bijgevoegd zo'n lijstje/tabel voor de achterveren van onder andere een W124 200D.
Bijlagen
124.120 achterveer.pdf
(240.73 KiB) 30 keer gedownload
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 25 sep 2010, 23:15
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 300D 1986, W124 200D 1986


Re: auto hangt scheef

Berichtdoor AutonomY » 09 okt 2018, 11:42

Jemug,... nooit geweten dat het zo gedetailleerd aan te passen viel. Dat lijstje laat wel zien dat er veel mogelijkheden zijn. Bedankt voor je uiteenzetting! Heerlijk leren hier! :-)
Ik ben nou eenmaal gehecht aan dat ding,...
Avatar gebruiker
AutonomY
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 27 mei 2014, 16:28
Woonplaats: Prov. Groningen
Roepnaam: Evert
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: auto hangt scheef

Berichtdoor Gombal » 09 okt 2018, 19:13

Voor en achterveren voor wat W201 types. (W201.022/023/024/122/126)
Bijlagen
Achterveren W201.pdf
(59.14 KiB) 27 keer gedownload
Voorveren W201.pdf
(61.61 KiB) 19 keer gedownload
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 25 sep 2010, 23:15
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 300D 1986, W124 200D 1986


Re: auto hangt scheef

Berichtdoor AutonomY » 10 okt 2018, 09:19

Bedankt voor de pagina's! Is het een idee om de veren te vervangen na zoveel jaren? Of moet je wachten tot ze kapot gaan?
Ik ben nou eenmaal gehecht aan dat ding,...
Avatar gebruiker
AutonomY
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 27 mei 2014, 16:28
Woonplaats: Prov. Groningen
Roepnaam: Evert
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: auto hangt scheef

Berichtdoor Kortboyer » 25 okt 2018, 19:00

Heb er een paar nieuwe taxiveren onder gezet, besteld bij steronderdelen, stand van de auto is er, vind ik leuk van opgeknapt,rechts achter was een ring afgebroken, geen resten van gevonden wss eruit gesprongen, schokbrekers zijn 2 jaar oud, daar ligt het ook niet aan, schokbrekers zakken op de hoeven als er geen veer tussen zit, die bepalen alleen het weggedrag, ben blij dat er nieuwe veren onder zitten, rijdt ook vlgs mij ook een stuk prettiger( mss zit dat ook wel tussen de oren).

Groet, Boudewijn
Avatar gebruiker
Kortboyer
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 28 okt 2011, 22:07
Roepnaam: Boudewijn
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 380SEL 1982


Re: auto hangt scheef

Berichtdoor Bassje » 26 okt 2018, 15:24

En wat bedoelen ze dan met Pad front spring blue en Pad front spring red?
Avatar gebruiker
Bassje
Erelid
Erelid
 
Berichten: 10553
Geregistreerd: 13 aug 2008, 22:59
Roepnaam: Bas
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: auto hangt scheef

Berichtdoor Ruub-ster » 28 okt 2018, 18:33

Bassje schreef:En wat bedoelen ze dan met Pad front spring blue en Pad front spring red?


Dit zijn de ringen bovenop de veren. Hierin heb je 3 verschillende dikte's. Deze hebben geen invloed op de kracht van je veer, hier kun je echter wel de hoogte enigszins mee bepalen. Volgens mij lopen ze op met 5MM, vanaf 1CM. dus 1 CM, 1,5CM en 2CM.
Met vriendelijke groet, Ruben.

Alixoft schreef:Logisch dat hij elke dag moet tanken, elke 2 dagen nieuwe banden nodig heeft en elke 3 dagen nieuwe fuseekogels.
Avatar gebruiker
Ruub-ster
Erelid
Erelid
 
Berichten: 7753
Geregistreerd: 23 maart 2009, 13:42
Woonplaats: Sliedrecht
Roepnaam: Ruub
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: A124 Cabriolet E220 automaat.


Re: auto hangt scheef

Berichtdoor Bassje » 29 okt 2018, 00:04

Dat snap ik, maar hoe weet je welke kleur je moet hebben?
Avatar gebruiker
Bassje
Erelid
Erelid
 
Berichten: 10553
Geregistreerd: 13 aug 2008, 22:59
Roepnaam: Bas
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: auto hangt scheef

Berichtdoor Gombal » 29 okt 2018, 00:20

De kleur, blauw of rood , heeft betrekking op de veer, niet op het veerrubber (de "pad").
Je kan de veren krijgen met een blauwe markering, dit zijn normale veren of met een rode markering, die veren zijn zachter.
Dit zie je in de tabel ook terug, bij de rode beginnen ze met een maatje dikker veerrubber om de zachtheid en dus iets verder inzakken van de veer op te vangen.
(Diktes zijn trouwens 8, 13 en 18 mm voor resp. 1, 2 en 3 nops qua de veerrubbers. Voor de voorzijde heb je ook nog een 4 nops van 23 mm.)
Hoe ze blauw of rood bepaalden weet ik niet maar auto zal met een blauwe veer en 1 nops rubber waarschijnlijk even hoog staan als met een rode veer en 2 nops rubber gezien de verwijzing in de tabel. De eerste zal waarschijnlijk iets stugger (sportiever?) zijn qua vering, de 2de wat comfortabeler ga ik van uit.
De OEM nummers zijn voor beide kleur veren echter gelijk zoals je ook in de tabel kunt zien.
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 25 sep 2010, 23:15
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 300D 1986, W124 200D 1986


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast