[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Alweer slecht starten. : Techniek W201

W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 12 mei 2025, 02:05

Alweer slecht starten.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Alweer slecht starten.

Berichtdoor Japiooo » 18 aug 2012, 11:06

Hallo, het slechte starten is weer terug...
Ik vermoed dat het nu de accu is maar weet het niet helemaal zeker; die is sowieso niet al te best en van 2004 dus wel een keer aan vervanging toe.
Als ik hem na een dag of 2 wil starten draait de startmotor eerst heeel langzaam rond, alsof de accu leeg is, maar na een seconde of 5, 6 gaat de startmotor sneller draaien.
Soms slaat de motor direct aan, tijdens het trage draaien van de startmotor, soms moet ik wel 20 seconden doorstarten, dan pakt hij langzaam op en gaat lopen, en soms start ik de accu leeg, moet hem opladen en na heel veel starten pakt hij op.
Er is sinds kort LPG ingezet, maar dat trage starten deed hij al een week daarvoor. Ik ga er volgende week nog wel even mee terug, voor de zekerheid.
Kent iemand dat rare eerst langzame draaien van de startmotor; is dat de accu?
Starten of lopen.
Japiooo
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja

Re: Alweer slecht starten.

Berichtdoor Jaap2.0E » 18 aug 2012, 11:36

hoi jaap, ik denk niet de accu alleen maar een combinatie van.Als je toch al een nieuwe accu nodig bent zou ik die eerst kopen en dan verder kijken .

mvg jaap. 8-)
Jaap2.0E
Senior Boarder
Senior Boarder

Bouwjaar: 1984
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen:

Berichtdoor HenkO » 18 aug 2012, 12:43

Eerst een nieuwe accu monteren deze is zoals je zelf aangeeft al 8 jaar oud, de meeste gaan gemiddeld maar 5 jaar mee. Indien na deze te hebben vervangen nog niet het gewenst resultaat is bereikt het relais op de startmotor vernieuwen en koolborstels controleren cq. vervangen. Een slechte verbinding, massakabel of aansluiting op de startmotor zou ook nog kunnen maar komt niet vaak voor.
HenkO

Berichtdoor Japiooo » 18 aug 2012, 21:17

Nou nieuwe accu zit er in; de startmotor draait nu nog soepeltjes in het rond ;-) Is een 74 AH accu, wel wat zwaarder dan de 44 die er nu in zit, die vind ik toch te licht.
Morgen als hij goed koud is (nou ja, met 33 graden hier zal dat niet helemaal lukken...) nog eens proberen, maar bij de "warme" start draait'ie iig veel sneller rond.
Bedankt voor de reacties, hoop dat dit het slechte starten opgelost heeft en anders idd het relais en de koolborstels nog eens checken.
Starten of lopen.
Japiooo
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Nico190E » 18 aug 2012, 23:44

Vind dat Henk hier 'n punt heeft, na 8jaren kan het afgelopen zijn met het starten.
De klemspanning zakt dusdanig in elkaar dat er te weinig over blijft om iets in beweging te krijgen.
Heb er zelf de Varta Blue Plus in gezet voor 8 jaren geleden en die doet het nog steeds perfect.

Deze heeft ook zonder weten 3maanden zonder stroom gestaan, maar was gewoon op te laden.
Dus er zit verschil in kwaliteit, en raad je deze dan ook aan, overgings 64Amp/uur.
In de zomer rijdt ik met de motor en vergeet ik de 190E soms, en dan kun je dat probleem soms hebben.

Heb ook 2 nieuwe accu's gehad van sub-merk, maar die geven het op binnen 2jaar.

mvg Nico
Al meer dan 23 jaar plezier aan dit oudje, dus genieten.
Nico190E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Automaat: Nee

Berichtdoor Bassje » 18 aug 2012, 23:51

Dus er zat een 44 Ampère accu in? Tja, dat is ook veel te weinig natuurlijk..
Bassje
Erelid
Erelid

Roepnaam:
Bouwjaar: 1990

Berichtdoor Japiooo » 19 aug 2012, 22:21

Hoi, ja die accu was en te licht en niet goed meer, dus dubbel last.
Als ik het licht aandeed ging hij gelijk stationair langzamer draaien.
Nu met de nieuwe accu is dat over. En start weer als vanouds gelukkig :D
Ik houd het nog wel even in de gaten, want het kan goed zijn dat de dynamo onvoldoende bijlaadt.
Wat moet de laadspanning van de dynamo zijn, waar moet ik dat meten?
Starten of lopen.
Japiooo
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor VmaX » 20 aug 2012, 09:08

Ik weet niet precies hoe het bij de W201 is maar normaal moet je bij stationair draaien ~13+ volt meten over de polen van de accu en als je gas geeft tot maximaal 14.5V
Is het minder dan zou ik de spanningsregelaar en/of de koolborstels op de dynamo nakijken.
Spanningsregelaars gaan nog wel eens kapot en en koolborstels verslijten gewoon :)
VmaX
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 190E 2.3
Andere wagens / opmerkingen:

Berichtdoor Japiooo » 20 aug 2012, 17:17

Thx Vmax! Gechecked en de waardes zijn prima, schommelt stationair tussen 12,6 en 13,6 en met wat gas er bij iets meer dan 14.
Lijkt me ok gelukkig.
Starten of lopen.
Japiooo
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:

Keer terug naar Techniek W201