W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 29 jan 2020, 08:38

AIRCO

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Bram Jansen

AIRCO

Berichtdoor Jos » 25 jun 2009, 10:37

Ik heb een vraag over de werking van de airco van mijn wagen. De airco werkt

echter,

de extra koelvin die op de radiateur bevestigd zit blijft continu draaien. Het gevolg hiervan is dat motortemperatuur daalt tot onder de 80 graden en daar ook op blijft staan. Tenminste, volgens mijn temperatuurmeter op mn instrumentenpaneel. Terwijl de normale bedrijfstemperatuur van mn motor ongeveer 90 graden is.

Ik heb geen idee wat het kan zijn...iemand anders?
Jos
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 17 feb 2009, 16:22
Woonplaats: Noord-Brabant
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:AIRCO

Berichtdoor Ruub-ster » 25 jun 2009, 10:59

Over de airco weet ik het niet, maar het kan ook zijn dat het an je thermostaat ligt dat de motor te *koud* is als het ware..

Maar het lijkt me inderdaad niet logisch dat de koelvin van de airco continu draait..
Met vriendelijke groet, Ruben.

Alixoft schreef:Logisch dat hij elke dag moet tanken, elke 2 dagen nieuwe banden nodig heeft en elke 3 dagen nieuwe fuseekogels.
Avatar gebruiker
Ruub-ster
Erelid
Erelid
 
Berichten: 7773
Geregistreerd: 23 maart 2009, 13:42
Woonplaats: Sliedrecht
Roepnaam: Ruub
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: A124 Cabriolet E220 automaat.


Re:AIRCO

Berichtdoor Jos » 25 jun 2009, 11:43

Wat regelt de thermostaat precies? :blush:
Jos
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 17 feb 2009, 16:22
Woonplaats: Noord-Brabant
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:AIRCO

Berichtdoor Ruub-ster » 25 jun 2009, 12:33

De tempratuur die de motor hoort te zijn, bijvoorbeeld als de themorstaat aangeeft dattie 90 graden moet zijn, wordt de motor ongeveer zo gekoelt, als jou themostaat daar geen zin in heft dan word de motor meer gekoelt als nodig, en dus dat de koelven de vaak aanstaat, maar volgens mij staat dit los van die van de airco, jammer dat ik zelf geen airco heb anders had ik je miss verder kunnen helpen.
Met vriendelijke groet, Ruben.

Alixoft schreef:Logisch dat hij elke dag moet tanken, elke 2 dagen nieuwe banden nodig heeft en elke 3 dagen nieuwe fuseekogels.
Avatar gebruiker
Ruub-ster
Erelid
Erelid
 
Berichten: 7773
Geregistreerd: 23 maart 2009, 13:42
Woonplaats: Sliedrecht
Roepnaam: Ruub
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: A124 Cabriolet E220 automaat.


Re:AIRCO

Berichtdoor PieterW » 27 jun 2009, 08:25

Jos schrijft:
Wat regelt de thermostaat precies? :blush:


De thermostaat in het koelvloeistofcircuit vergroot dit met de radiator. Als je motortemp. te laag blijft, kan het zijn dat de thermostaat open blijft staan, terwijl die moet openen bij 90+ graden en weer moet sluiten bij 90- graden.
Vergelijk met een mixer voor vloerverwarming in een cv systeem.
Of de airco hierop invloed kan hebben weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat motorwarmte door de airco gebruikt wordt om te koelen, maar of dat zoveel is dat de motor niet op temperatuur komt betwijfel ik. Het gebruik van airco kost namelijk aanzienlijk wat voltjes die door de motor (+ generator) opgehoest moet worden.

mvg, Pieter
PieterW
 


Re:AIRCO

Berichtdoor Jos » 29 jun 2009, 12:06

Als ik het airco-systeem in zijn geheel uitzet (ontkoppeling via stekker onder motorkap) komt de motor goed op temperatuur en slaat de reguliere koelvin aan bij +/- 100graden. Hieruit is te concluderen dat de thermosstaat werkt toch?!

Wat ik zojuist gehoord heb van een airco-bedrijf is dat het waarschijnlijk de drukschakelaar is die kapot is.

iemand?!
Jos
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 17 feb 2009, 16:22
Woonplaats: Noord-Brabant
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:AIRCO

Berichtdoor Kukie » 01 jul 2009, 08:11

Jos schrijft:
[quote]Ik heb een vraag over de werking van de airco van mijn wagen. De airco werkt

echter,

de extra koelvin die op de radiateur bevestigd zit blijft continu draaien. Het gevolg hiervan is dat motortemperatuur daalt tot onder de 80 graden en daar ook op blijft staan. Tenminste, volgens mijn temperatuurmeter op mn instrumentenpaneel. Terwijl de normale bedrijfstemperatuur van mn motor ongeveer 90 graden is.

Ik heb geen idee wat het kan zijn...iemand anders?[/quote.

Hallo Jos,
Heb je het al gezocht in de sensor die de koelvin aanstuurt?
Mvg,
Kukie
Kukie
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 08 apr 2009, 18:01
Woonplaats: Spijkenisse
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: BMW R80ST(motor)
BMW K100LT(motor)
BMW R65LS (motor)zijspancombinatie
BMW R100RS(motor)


Re:AIRCO

Berichtdoor Jos » 01 jul 2009, 08:17

Dat zou dus die zgn drukschakelaar moeten zijn.

@kukie, ik heb zo`n tube`tje Wynns gekocht. Ga het er een dezer dagen even in laten spuiten. Kan het allicht proberen, was maar 13 euro.
Jos
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 17 feb 2009, 16:22
Woonplaats: Noord-Brabant
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:AIRCO

Berichtdoor Jos » 01 jul 2009, 17:26

ff bellen naar garage, airco specialist, mb deaeler oid
Jos
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 17 feb 2009, 16:22
Woonplaats: Noord-Brabant
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:AIRCO

Berichtdoor Kukie » 01 jul 2009, 19:19

Jos schrijft:
Dat zou dus die zgn drukschakelaar moeten zijn.

@kukie, ik heb zo`n tube`tje Wynns gekocht. Ga het er een dezer dagen even in laten spuiten. Kan het allicht proberen, was maar 13 euro.


Dat is goed mogelijk, de sensor zou best eens in die schakelaar kunnen zitten. Hoop dat het lukt met de Wynns!
GR.
Kukie
Kukie
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 08 apr 2009, 18:01
Woonplaats: Spijkenisse
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: BMW R80ST(motor)
BMW K100LT(motor)
BMW R65LS (motor)zijspancombinatie
BMW R100RS(motor)


Ventilatorblad

Berichtdoor Kukie » 04 jul 2009, 18:27

Benz schrijft:
bij mij is bij de fan voor de radiator een blad afgebroken.
weet iemand hoeveel het zou kosten om een nieuwe fan er in te zetten?

Groeten
Stefan


Hallo,

Is weinig werk, 15 min.?
Kunststofkap radiator verwijderen. In het midden van de fan zit een bout, losmaken, fan vervangen, bout weer vastzetten. Kap radiator terugzetten.
Als er iemand in de buurt is met kleine handen, kun je de radiatorkap laten zitten!

Groet,
Kukie
Kukie
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 08 apr 2009, 18:01
Woonplaats: Spijkenisse
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: BMW R80ST(motor)
BMW K100LT(motor)
BMW R65LS (motor)zijspancombinatie
BMW R100RS(motor)


Ventilatorblad

Berichtdoor gerard » 05 jul 2009, 12:12

heb er nog 1 ligen mag je hebben voor 10 euri
gerard
 


Ventilatorblad

Berichtdoor Benz » 08 jul 2009, 11:56

Kun je er foto's van maken en laten zien
Avatar gebruiker
Benz
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1699
Geregistreerd: 18 jun 2009, 19:19
Woonplaats: Ovezande
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: C204 C220 CDI 2000
W202 C43 AMG 1998


Re:AIRCO

Berichtdoor Jos » 10 jul 2009, 18:40

Jij hebt het volgens mij over de verkeerde vin. Die vin waar jij het over hebt slaat ook aan bij 105 graden. Het gaat hier over de kleinere vin die nog voor de radiateur zit, die draait continu.

Er is al geconstateerd dat het de drukschakelaar is overigens.
Jos
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 17 feb 2009, 16:22
Woonplaats: Noord-Brabant
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:AIRCO

Berichtdoor Jos » 10 jul 2009, 19:12

Zit die drukschakelaar in de cilinderkop dan?!
Jos
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 17 feb 2009, 16:22
Woonplaats: Noord-Brabant
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:AIRCO

Berichtdoor Benz » 10 jul 2009, 19:18

Heeft iemand nog een fan liggen van de radiator?
ik heb namelijk een prijogave gevraagd aan de dealer en daar kost het €90

Groeten Stefan
Avatar gebruiker
Benz
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1699
Geregistreerd: 18 jun 2009, 19:19
Woonplaats: Ovezande
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: C204 C220 CDI 2000
W202 C43 AMG 1998


Re:AIRCO

Berichtdoor Jos » 10 jul 2009, 21:46

Vat het op zoals je wil. Maar je komt op mij over alsof je zonder twijfel overal verstand van hebt omdat je alles zelf gedaan hebt en dus alles weet. Dus misschien moet je eens wat aan die houding doen en wat constructiever gaan bijdragen ipv alles wat jij typt als onoverkombare waarheid over doen laten komen.

Dus mn wagen gaat gewoon naar de airco specialist, dankje.
Jos
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 17 feb 2009, 16:22
Woonplaats: Noord-Brabant
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:AIRCO

Berichtdoor Kukie » 12 jul 2009, 18:44

Ik weet niet waaraan ik deze reactie te danken heb, ( kwam ook op mijn e-mail), maar ik heb dus niet gereageerd!
GR.
Kukie
Kukie
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 08 apr 2009, 18:01
Woonplaats: Spijkenisse
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: BMW R80ST(motor)
BMW K100LT(motor)
BMW R65LS (motor)zijspancombinatie
BMW R100RS(motor)


Re:AIRCO

Berichtdoor Jos » 12 jul 2009, 20:05

die was niet aan jou gericht kukie.
Jos
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 17 feb 2009, 16:22
Woonplaats: Noord-Brabant
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:AIRCO

Berichtdoor PieterW » 20 jul 2009, 09:10

AMG schrijft:
Jos schrijft:
Zit die drukschakelaar in de cilinderkop dan?!
aircofan heeft geen druk schakelaar maar een voeler die in de cilinderkop zit en slim ben ik ja want heb zelf mijn airco ingebouwd dus weet wel hoe dat zit, dus bedankt voor het compliment


ik heb de ballen verstand van airco´s (mijn W201 heeft een schuifdak), maar uit interesse: heb jij het over de sensor die in het Werkplaatsboek bekend staat onder S25/5?

mvg, Pieter
PieterW
 


Keer terug naar Techniek W201

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten