W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 14 nov 2018, 17:02

Achterste hardyschijf vervangen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, xxGoof, Sterretje1968, Ruub-ster

Achterste hardyschijf vervangen

Berichtdoor Andyam » 20 aug 2018, 21:33

Kan ik de achterste hardyschijf (bij differentieel) gemakkelijk vervangen zonder iets anders aan de cardanas los te maken? M.a.w. hoef ik het tussenlager en de voorste hardyschijf niet los te maken, ook de moer die midden de cardan zit (bij het lager) niet?
Andyam
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 11 okt 2009, 17:05
Woonplaats: Deinze
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1988
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Achterste hardyschijf vervangen

Berichtdoor RD500SEC » 21 aug 2018, 18:01

Natuurlijk, je haalt gewoon het diff even weg, dan kun je de hardyschijf zo wisselen :violin:

Maar simpeler is het de aandrijfas te verwijderen, dus voorste hardyschijf, tussenlager achterste hardyschijf loshalen en terug monteren met nieuwe delen.
Als je het middenlager vervangt, let dan op de merktekens van de aandrijfas, of ze zelf merktekens voordat je de as deelt, dit, ivm trillingen door onbalans in de as.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 914
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Achterste hardyschijf vervangen

Berichtdoor RD500SEC » 24 aug 2018, 15:39

Of had je de voorste hardy en het middelager al vervangen en zijn we bezig met bezigheids therapie?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 914
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Achterste hardyschijf vervangen

Berichtdoor Andyam » 24 aug 2018, 20:55

Dit is normaal gezien voor volgend weekend.
Ik ga nu toch in één keer voorste en achterste hardyschijf vervangen + tussenlager + de ondersteuningsrubber van de versnellingsbak, ook de centreerbussen van de voorste en achterste hardyschijven worden vervangen.
Ik doe het nu allemaal ineens omdat ik de onderdelen bestel bij Taxiteile en als ik bv. tijdens de werken zou zien dat het lager of de andere hardyschijf toch ook beter vervangen wordt moet ik de boel toch terug monteren en een week later opnieuw demonteren (de wagen wordt tijdens de week gebruikt).
Uiteindelijk valt de onderdelenprijs ook wel mee.
Ik ga het wel doen door de auto zo hoog mogelijk op te bokken (heb zelf geen werkput of brug), dus dat wordt wel een uitdaging. Ik laat wel weten of het gelukt is (of niet :( ).
Andyam
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 11 okt 2009, 17:05
Woonplaats: Deinze
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1988
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Achterste hardyschijf vervangen

Berichtdoor Andyam » 27 aug 2018, 21:22

Zoals hieronder reeds medegedeeld ga ik binnenkort een reeks compenenten aan de aandrijfas vervangen.
Ik weet echter dat het differentiëel op zich nogal wat 'speling' heeft (of dat vermoed ik toch).
Ik kan de cardanas over een vrij grote hoek verdraaien als de versnellingsbak in neutraal staat.
En er zit geen noemenswaardige speling op de achterste hardyschijf.
Nu ik toch aan de aandrijving ging werken wou ik wel even informeren of iemand van jullie een idee heeft hoeveel speling op het differentieel als 'aanvaardbaar' of 'normaal' kan beschouwd worden (en hoe jullie dat dan bepalen).
Niet dat ik onmiddelijk zou kijken voor bv. een sloopdifferentieel, maar dan heb ik tenminste een idee of ik nu met veel of weinig differentieelspeling zit.
Andyam
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 11 okt 2009, 17:05
Woonplaats: Deinze
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1988
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Achterste hardyschijf vervangen

Berichtdoor RD500SEC » 27 aug 2018, 21:41

Wat de een een vrij grote hoek noemt, vind de ander weer meevallen.
Als je zulke begrippen gebruikt, zul je er niet uitkomen.

Maakt het diff bijgeluiden?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 914
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Achterste hardyschijf vervangen

Berichtdoor Andyam » 04 nov 2018, 20:26

Ik heb afgelopen weekend de aandrijving vernieuwd : voorste en achterste hardyschijf, tussenlager, centreerbussen.
Trillingsdemper zit er niet op. Ik heb dit gedaan zonder werkput of brug, maar door hem op te krikken en op vier punten op stenen de zetten. Dit is zeker niet de handigste manier van werken, maar moeilijk gaat ook.
De auto rijdt goed en trillingsvrij, getest bij verschillende snelheden en versnellingen.
Zal ook wel een voordeel zijn dat de voorste hardyschijf nu een harde versie is tov de zachte versie die er in zat.
Wel heb ik nog altijd het effect (maar iets minder dan voorheen) dat als ik vertrek vanaf stilstand dat net nadat je vertrokken bent, je als het ware nog 'een schop in de kont' krijgt. Dit is voornamelijk bij koude motor. Als je al een tijdje gereden hebt en vertrekt dan van stilstand is het minder of niet.
Zou dit dan toch aan de koppeling liggen?
De koppeling is drie jaar geleden vernieuwd, en na de vernieuwing was dit niet te merken, pas het laatste halfjaar.
Kan het zijn dat de koppeling moet 'bijgesteld' worden, of kan het aan de gever of nemer cylinder van de koppeling liggen. Schakelen verloopt wel normaal.
Andyam
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 11 okt 2009, 17:05
Woonplaats: Deinze
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1988
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Achterste hardyschijf vervangen

Berichtdoor Nico190E » 04 nov 2018, 21:13

Hoi Andy,

De laatste diesel van MB die ik gereden heb is zeker 35jaar geleden, en die had dat effect ook.
Op m'n werk was 'n monteur die op schepen aan diesels had gewerkt en die kwam eens kijken.

Bleek achteraf dat de ontsteking niet goed stond, die moet n.l. voor die motor 24graden voor het dode punt staan.
Je kan dat zien aan de brandstof pomp, alle leidinkjes eraf zodat je de vloeistofspiegels kan zien.
Dan heel langzaam de krukas rond draaien, dan moet het spiegeltje van de eerste Cylinder bewegen, net op het moment dat de krukas dat streepje aangeeft, zo niet kan je de pomp verstellen.

Vaak kun je dit krijgen doordat de nokken as ketting speling begint te krijgen.

mvg Nico
Al meer dan 23 jaar plezier aan dit oudje, dus genieten.
Nico190E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 690
Geregistreerd: 17 jul 2012, 21:20
Woonplaats: Gem. Cranendonck
Roepnaam: Nico
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Achterste hardyschijf vervangen

Berichtdoor Andyam » 04 nov 2018, 22:03

Nico,

Alvast bedankt voor je info. Ik heb wel de indruk dat de motor iets meer verbruikt dan een paar jaar geleden.
Ook zie ik als ik er achter rijd dat er bij het optrekken een lichte rook te zien kan zijn, terwijl dat vroeger niet het geval was. Ik zat al te denken dat de injectoren misschien het beste gehad hebben (> 400000 km).
Als je de pomp laat herafstellen is het probleem van mogelijk verkeerde injectietiming dan opgelost, of moet je hoedanook de nokkenasketting vernieuwen?
Heeft er iemand ervaring met juistzetten inspuittiming voor diesel bij bv. een Bosch centrum? Zoja, wat kost dit ongeveer?
Andyam
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 11 okt 2009, 17:05
Woonplaats: Deinze
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1988
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten