W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 16 dec 2018, 21:42

700 mA normaal of toch niet?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, xxGoof, Sterretje1968, Ruub-ster

700 mA normaal of toch niet?

Berichtdoor AutonomY » 06 dec 2018, 16:51

Beste forumleden,

Mijn auto trekt in stilstand zonder alarm of centrale vergrendeling in gebruik 680 tot 700mA.
De een vind dit veel, de ander zegt, is niet zo veel.

Ik dacht dat een druppellader wel uitkomst zou bieden, echter dan gebeuren er vaak rare dingen.
Raar is lader kapot, accu ineens op 7 volt, dan weer 1 volt,... raar dus. Ik heb nu 2 accu's en die zijn perfect na 'gewoon' opladen. Gewoon is los van de auto electronica.

Een druppellader duur (75 euro),... en goedkoop (15 euro),... het gaat niet goed om die dingen op de accu aan te sluiten terwijl die gewoon in de auto aangesloten is.

Auto is verder perfect. Maar hij staat vaak een week stil.
Ik ben nou eenmaal gehecht aan dat ding,...
Avatar gebruiker
AutonomY
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 27 mei 2014, 16:28
Woonplaats: Prov. Groningen
Roepnaam: Evert
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: 700 mA normaal of toch niet?

Berichtdoor Nico190E » 06 dec 2018, 21:01

Evert, ik zou als ik jou was steeds na 'n rit de min pool eraf halen.
Die van mij heeft het ook en na 'n maand start die niet meer.

Druppel lader advies is om er geen te gebruiken, die maken nu alle accu's stuk.
Al meer dan 23 jaar plezier aan dit oudje, dus genieten.
Nico190E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 694
Geregistreerd: 17 jul 2012, 21:20
Woonplaats: Gem. Cranendonck
Roepnaam: Nico
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: 700 mA normaal of toch niet?

Berichtdoor Bram Jansen » 06 dec 2018, 21:09

Ik heb een aantal goed lijkende accu's staan. Hang ik er een druppellader aan, dan laadt de oudste accu tot 14.3 volt, en dat wil wel eens schommelen, naar 14.1. daarna functioneren ze een paar dagen goed, daarna is het weer basta.
Een druppellader moet gewoon kunnen blijven hangen. De prijs is sterk afhankelijk van het amp van de lader.
Onlangs heb ik een Cteck gekocht van 7 amp, die was ik meen 115 euro. Deze heeft een recondition functie voor wat het waard is. Het goedkope druppelladers van de Lidle doet eigenlijk hetzelfde.

De accu hoeft niet uit de auto als je de polen maar los maakt. Volgens mij is het loshalen van de min pool voldoende.

Als jouw auto na een week stilstand niet meer start, en je hebt geen bijzondere verbruikers, dan is gewoon je accu ter ziele.
Als je een goeie accu hebt, en je spanningsregelaar is in orde moet de auto na een maand nog gewoon goed starten.

Dat druppelladers accu's kapot zouden maken heb ik nog nooit last van gehad, ook bij mijn motor accu niet, en die stond toch de hele winter aan een druppellaar.
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1610
Geregistreerd: 11 sep 2013, 22:38
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: S124 E300TT 1994

W211 CDI Combi 2006


Re: 700 mA normaal of toch niet?

Berichtdoor RD500SEC » 06 dec 2018, 23:50

700mA vind ik hoog voor deze wagens waar weinig electronica inzit.
Een maand stilstaan met de accu angesloten zou geen probleem mogen zijn.

De acculaders waar je het over hebt, je geeft alleen een prijs, geen specificatie, dat zegt niet veel.

Een acculader die te licht is voor de accu, zal de accu lui maken, bij het laden zal de accu niet gaan gassen, noodzakelijk voor een homogeen zuur. Hij staat dan na het ladeen mooi op spanning, maar kan geen of veel te weinig stroom leveren, de accu is dan defect, maar mogelijk nog te redden met een C-tek of gelijkwaardige lader die een recondition laadproces kan doorlopen. Maar het kan zijn dat de accu ook geen stroom meer opneemt, dan is het einde verhaal.
Een accu die een aantal maal diep ontladen is, zoals jij aangeeft, 7 volt en zelfs 1 volt krijgt daar een behoordelijke opdonder van, ook hier kan een recondition laadproces uitkomst bieden en weer een goed bruikbare accu opleveren.
Het zal je geen nieuwe accu oplveren, de opdonders en de normale slijtage verhinderen dat.

Een accu die je op kunt laden tot 14,3 volt, geeft aan dat hij stroom kan opnemen en dat de klemspanning van de acculader na het laadproces 14,3 volt is. Het is een druppellader, dus de lader zal het laadproces stoppen, de accuspanning zakt naar een lagere waarde, totdat de lader weer gaat laden en de spanning weer oploopt, het druppelen.
Het periodiek meten van de accuspanning met aangesloten druppellader zal verschillende spanningen opleveren.

Een meting van de accuspanning een paar uur na het afkoppelen van de lader geeft je de rustspanning van de accu aan, die zal bij een nieuwe (gezonde) accu 12,8 volt zijn. Elke accu heeft een vorm van zelfontlading, hoe langer deze rustspanning in stand blijft, hoe beter de accu nog is. Een indicatie voor een goede accu is ook dat de laadspanning langzaam terug zakt naar de rustspanning.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 921
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: 700 mA normaal of toch niet?

Berichtdoor AutonomY » 07 dec 2018, 13:27

Heel erg bedankt voor de inhoudelijke uiteenzetting allemaal!
Als aanvulling:
De accu die op 1 volt stond was net nieuw. Die is nu opgeladen met een 'gewone' lader en houd z'n spanning nu een week vast (zakt enkele tienden).
De laders:
Powerline PL-C004P (75,- MAPP)
Ultimate ULGD 3.8 A1 (14,95 Lidel)
Na open maken bleek de Lidel lader mooier in constructie. De dure door MAPP geleverd was lelijk soldeerwerk en gingen 3 keer kapot. 2 keer moeten vechten voor garantie, de derde,... niks meer. Geen MAPP voor mij meer.

Ik heb wel een ouderwetse acculader, je weet wel, maar die mag je niet vergeten omdat die blijft doorladen.

Wat ik nu geleerd heb van jullie is dat ik het beste kan gaan laden met losse accu.
Hebben jullie nog een advies over een lader? Ik lees ook dat duur of goedkoop niet veel verschil uitmaakt anders dan de snelheid vanwege de leverbare ampères. Is laden met 7A anders of beter of alleen sneller dan laden met 3 of 4A?

Wat ik ook interessant vind is de min pool losmaken. Een schakelaar voor comfort?
Ik ben nou eenmaal gehecht aan dat ding,...
Avatar gebruiker
AutonomY
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 27 mei 2014, 16:28
Woonplaats: Prov. Groningen
Roepnaam: Evert
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: 700 mA normaal of toch niet?

Berichtdoor RD500SEC » 07 dec 2018, 14:52

Een acculader kies je aan de hand van de capaciteit van de te laden accu.
Heb je een 60 Ah accu, neem dan een lader die 10-20% van de accucapaciteit kan laden, dus 6-12A
Dit geldt voor het laden van een lege accu, bij cyclisch gebruik, denk aan een golfkarretje o.i.d.
Heb je het over onderhoudslading, neem dan een lader die ca 10% van de accucapaciteit in Amperes levert.
De laderfabrikanten geven zelf aan wat de min. Capaciteit en de max. Capaciteit van de accu’s is die behandelt kan worden met de laders. In mijn ogen is die maximale capaciteit vrij optimistisch, daar zou ik wat lager inzetten voor bestwil van de accu.
Zoals eerder vermeld: het laden met een te lage laadstroom maakt de accu lui, het kan ertoe leiden dat de accu geen stroom meer opneemt en afgeeft, terwijl de klemspanning wel 12,8V is.

Ik zou bij jouw auto toch gaan zoeken naar de lekstroom, begin bij de later ingebouwde accessoires, radio, trekhaak e.d.
Maak massa aansluitingen schoon.
Kijk ook de dynamo na of deze geen stroom gebruikt in stilstand, dit kan als er een diode defect is geraakt.
De zekeringen kun je 1 voor 1 eruit halen met een amperemeter aangesloten tussen de accukabel en de accu, zo kun je het circuit waar de lekstroom inzit lokaliseren.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 921
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: 700 mA normaal of toch niet?

Berichtdoor AutonomY » 10 dec 2018, 16:15

Ok, bedankt Richard, als het droog is ga ik de metingen verrichten.
700Ma is dus toch wel wat te hoog begrijp ik?
Ik ben nou eenmaal gehecht aan dat ding,...
Avatar gebruiker
AutonomY
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 27 mei 2014, 16:28
Woonplaats: Prov. Groningen
Roepnaam: Evert
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: 700 mA normaal of toch niet?

Berichtdoor Bastian-Hoen » 10 dec 2018, 17:49

als je elektrische ramen hebt trek dan het relais in de zekerings-kast er eens uit deze geven nog wel eens storingen
http://www.fulica.nl (sorry nog steeds weinig foto's
let op wij zijn geen bedrijf ( de classics) maar wij zijn bezig met een hobby
in een mooie grote sleutel hal in Doetinchem

beschikken over EPC van Wensink
Bastian-Hoen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 906
Geregistreerd: 09 mei 2012, 15:03
Woonplaats: Doetinchem
Roepnaam: Bastian
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: w110 190c 1963
W110 190C 1964
W111 220SEB 1964
W112 300SE sedan 1965
W112 300SE coupe 1963
W201 190 2.0 1986
W201 190E 1.8 1991
W201 190E 1987 2.6


Re: 700 mA normaal of toch niet?

Berichtdoor AutonomY » 14 dec 2018, 11:22

Bedankt voor deze aanvulling! Jij vind die 700mA ook wat hoog?


Bastian-Hoen schreef:als je elektrische ramen hebt trek dan het relais in de zekerings-kast er eens uit deze geven nog wel eens storingen
Ik ben nou eenmaal gehecht aan dat ding,...
Avatar gebruiker
AutonomY
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 27 mei 2014, 16:28
Woonplaats: Prov. Groningen
Roepnaam: Evert
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: 700 mA normaal of toch niet?

Berichtdoor Bastian-Hoen » 14 dec 2018, 16:01

ik vindt dat inderdaad aan de hoge kant
er zal altijd wel een lekstroom zijn weet niet wat ik aan lekstroom heb maar meer als 100ma lijkt me te veel
http://www.fulica.nl (sorry nog steeds weinig foto's
let op wij zijn geen bedrijf ( de classics) maar wij zijn bezig met een hobby
in een mooie grote sleutel hal in Doetinchem

beschikken over EPC van Wensink
Bastian-Hoen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 906
Geregistreerd: 09 mei 2012, 15:03
Woonplaats: Doetinchem
Roepnaam: Bastian
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: w110 190c 1963
W110 190C 1964
W111 220SEB 1964
W112 300SE sedan 1965
W112 300SE coupe 1963
W201 190 2.0 1986
W201 190E 1.8 1991
W201 190E 1987 2.6


Re: 700 mA normaal of toch niet?

Berichtdoor WJ15129 » 14 dec 2018, 20:31

700 mA is gewoon veeeeeel te hoog.
700 mA = 0,7 ampère, dat betekend dat ieder uur dat de auto stilstaat er 0,7 Ah (ampère/uur} wordt verbruikt.
Dat houdt in dat na 100 uur er 70 Ah uit je accu verdwijnt. Als er een 70 Ah accu in zit is deze dus na 4 dagen stilstand volledig ontladen.
Mijn W123 250 heeft wel eens 7 maanden stil gestaan zonder de accu af te koppelen en kon nog gewoon starten.
Er is echt iets mis.
Groeten Willem uit Lelystad
WJ15129
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 290
Geregistreerd: 29 dec 2011, 17:18
Woonplaats: Lelystad
Roepnaam: Willem
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W123 250 1979


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron