W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 15 jul 2020, 09:15

190 Pierburg op LPG

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alles over LPG hier verzameld hebben staan.

Moderator: Bram Jansen

Re:190 Pierburg op LPG

Berichtdoor Goofy.S » 12 aug 2008, 09:30

Hallo Bemerbenz, ik heb vroeger heel veel op LPG gereden en altijd zelf ingebouwd. Nu moet ik zeggen dat het motoren waren zonder injectie, dus met carburator. Voor bijna elke carburator is een gas-inspuitstuk te koop, en als je die gebruikt (wat ik altijd deed) heb je nooit problemen met eventuele backfire, of andere narigheden. Althans, ik heb het nooit gehad. Ik liet altijd wel na inbouw, bij een goede gas inbouwer de zaak afstellen, maar meestal was het dan zo dat de auto niet meer lekker reed... Het advies van de LPG specialist was dan altijd: draai de secundaire gastoevoer een kwartslag open en hij rijdt weer perfect, en dat deed ik ook altijd. Als je dan na het opendraaien de tester aan de auto aansloot, was de instelling natuurlijk niet goed, maar de auto reed wel perfect. Waar ik over spreek was in de tijd dat de APK nog niet bestond, dus problemen waren er niet. Nu ligt het anders, want als de instelling voor LPG niet goed is, wordt de auto afgekeurd. Een goede gas installateur zal dan meestal adviseren de LPG installatie voor de keuring goed te laten afstellen en als de APK klaar is dan weer de secondaire stelschroef een kwartslag opendraaien. Dat is mijn ervaringsverhaal v.w.b. rijden op LPG. Aangezien ik al weer veel jaren met een diesel rijd, heb ik daar niets meer mee van doen, maar LPG rijden heeft voor mij altijd heel veel plezier gegeven.
Ik wens je verder veel plezier met je auto!


Karel, (Goofy.S)
Laatst bijgewerkt door Goofy.S op 08 okt 2010, 08:38, in totaal 2 keer bewerkt.
Goofy.S
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 05 jun 2008, 14:46
Woonplaats: Rozendaal (Gld.)
Roepnaam: Karel
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Fiat Punto
Fiat-Hymer camper 2.5TD


Re:190 Pierburg op LPG

Berichtdoor Bassje » 04 nov 2008, 23:43

Klopt het dat carburateur 190's beter op gas lopen dan de injectie-versies?
Doe je trouwens goed, op je 53e stoppen met werken. :)
Avatar gebruiker
Bassje
Erelid
Erelid
 
Berichten: 10566
Geregistreerd: 13 aug 2008, 22:59
Roepnaam: Bas
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:190 Pierburg op LPG

Berichtdoor Goofy.S » 05 nov 2008, 11:21

Bassje, ik kan je niet uit ervaring van mezelf vertellen hoe het verschil is tussen een carb. motor en een inspuiter, omdat ik nooit iets heb gedaan op inbouwgebied met inspuiters. Wel weet ik van anderen die met een injectiemotor rijden op LPG dat het zeer goed bevalt (hangt natuurlijk ook af van de kwaliteit van het LPG systeem). De techniek is momenteel ZO verfijnd, dat het volgens mij altijd wel goed zou bevallen met een inspuiter

Karel, (Goofy.S)
Laatst bijgewerkt door Goofy.S op 08 okt 2010, 08:41, in totaal 3 keer bewerkt.
Goofy.S
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 05 jun 2008, 14:46
Woonplaats: Rozendaal (Gld.)
Roepnaam: Karel
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Fiat Punto
Fiat-Hymer camper 2.5TD


Re:190 Pierburg op LPG

Berichtdoor Goofy.S » 05 nov 2008, 11:34

Ja Bemerbenz, ik ben ook overgestapt op een 190... Het was al langer een wens, en ik zocht er ook al lang naar, maar het is moeilijk om er een te vinden die beantwoord aan je wensen. Niet alle wensen zijn vervuld met deze aankoop, maar de belangrijkste toch wel. Je kan verder kijken in het forum wat het precies is geworden. idd, De boldrode caracters is zo'n beetje mijn 'handelsmerk' hoewel ik niet gelukkig ben met zo'n felle rode kleur. Nu ook met de 190 die OOK al felrood is! Gelukkig is mijn vrouw er erg gelukkig mee en dat maakt weer veel goed. De 123 staat nu (helaas) buiten en wil ik verkopen, maar daar zit nog niet veel schot in. Nu rijd ik af en toe wat in de 123 rond en mijn vrouw in de 190. Ook mag ik zelf af en toe wat toeren in de 201, wat een groot verschil is met de 123, wat je zelf ook wel weet. De extra's die in de 123 niet zitten waarderen we zeer, vooral het schuif/kanteldak en de ASD zijn een enorme vooruitgang

Karel, (Goofy.S)
Laatst bijgewerkt door Goofy.S op 08 okt 2010, 08:42, in totaal 1 keer bewerkt.
Goofy.S
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 05 jun 2008, 14:46
Woonplaats: Rozendaal (Gld.)
Roepnaam: Karel
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Fiat Punto
Fiat-Hymer camper 2.5TD


Re:190 Pierburg op LPG

Berichtdoor Goofy.S » 05 nov 2008, 22:06

Hoewel ik het al een keer hier op het forum heb gezet, hier dan nogmaals voor jou Gerrit...
De meeste opties die ik zocht zijn aanwezig. Alleen geen lederen bekleding, maar wel heel weinig kilometers, namelijk 45.000 (aantoonbaar)! Ik haalde hem uit een Duitse MB garage, waar hij 2 jaar stil had gestaan.
Bouwjaar 1990, (niet belastingvrij dus) maar voorlopig denk ik er wel mee vooruit te kunnen.
Het is een 2,5 ltr. 5-cyl diesel, 92pk (OM602 911) handversnelling 5bak.
De opties zijn:
ABS, ESP, electrisch schuif/kanteldak, centrale vergrendeling, airco, electrische rechterspiegel en anthracietkleurige stoffen bekleding.
Dat is het wel zo'n beetje. Het vermogen lijkt weinig, maar het is wel een diesel, dus heel iets anders als was het een benzine type. Echt snel is 'ie natuurlijk niet als je het gaat vergelijken met een moderne turbodiesel, maar het bevalt mij uitstekend, temeer omdat ik veel liever aan een diesel werk als aan een benzinemotor (ik doe het meeste onderhoud zelf). Hij is voor ons snel genoeg, maar we hoeven ook niet zo veel meer te rijden als vroeger en soms staat 'ie drie dagen stil in de garage

Inmiddels is het denkelijk bijna zo ver dat jouw auto vervangen gaat worden zoals je nu bijna 2 jaar geleden schreef, of misschien heb je inmiddels je werkzaamheden al verlaten...
Als dat zo is dan staat er nu waarschijnlijk een echte oldtimer in de garage of voor de deur?
idd, Zo'n 280 zou ik ook wel zien zitten, maar een W123, 124 of 126 is eigenlijk te groot voor onze kleine garage, dus dat zet ik dan maar opzij...
Misschien in de toekomst een W170/W171, maar dat is weer een heel ander verhaal!


Karel, (Goofy.S)
Laatst bijgewerkt door Goofy.S op 08 okt 2010, 08:32, in totaal 1 keer bewerkt.
Goofy.S
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 05 jun 2008, 14:46
Woonplaats: Rozendaal (Gld.)
Roepnaam: Karel
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Fiat Punto
Fiat-Hymer camper 2.5TD


Keer terug naar LPG Specifiek W201

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten