W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 06 jun 2020, 07:31

W201 1.8i slecht draaien bij koude motor.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Bram Jansen

W201 1.8i slecht draaien bij koude motor.

Berichtdoor SimonV » 05 apr 2020, 12:18

Dus, allicht niet de eerste die hier met afkomt, maar toch maar mijn eigen topic dat is gemakkelijker te volgen.

Goedkope W201 1.8 gekocht, voor wat te rijden in het dorp. Dus rijden doet hij goed met warme motor maar koud is het een drama:

Wat is er al gedaan:

- Nieuwe bougiekabels, rotor, verdelerkap
- Paar luchtlekken hersteld door me zelf, rubber vauumleiding of twee vervangen en op wat ( volgens mij ) de brandstofdrukregelaar is zat de leiding zelfs niet op. Het ding vooraan op de injectie waar de brandstofleiding toekomt en zoverder naar de "spin" gaat.

Wat gebeurd er:

- Motor start vrij snel echter geraakt amper in toeren.
- Amper reactie op het gas bij koude motor, als ik hem naar bijvoorbeeld 3000 toeren breng en mijn voet niet meer beweeg zakken de toeren vanzelf.
- Lijken wel plofjes in de luchtfilter te zijn dan, kleine backfires ?
- Schommelend toerental dat vermindert eens hij warm staat. Dan draait hij te hoog stationair maar ik heb al begrepen dat mijn vriend dat omhoog heeft gedraaid met de vijs in het midden van de luchtfilter.
- Er "kleppert" ergens wat, lijkt wel uit het kleppendeksel te komen.
- Ik kan zien dat er aan de verdeler is gedraaid / ontstekingstijdstip is aan gerommeld. Niet veel maar toch.

Zelf denk ik alvast aan de afdichtingen van de injectoren maar verder weet ik het even niet.

- Twee filmpjes naar youtube geupload:

Eentje van het draaien; schommelen en het occasionele plofje ( of wat er op lijkt ) in de luchtfilter.

https://youtu.be/5JZRXJ0oxns

Eentje van het "klepperen";

https://youtu.be/hAXQAOeYeQo

Oh, is er ergens een online vraagbaak of haynes ...
Avatar gebruiker
SimonV
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 05 apr 2020, 11:50
Roepnaam: Simon
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W201 1.8i slecht draaien bij koude motor.

Berichtdoor SimonV » 06 apr 2020, 18:35

Vandaag het ovprelais eruit gehaald en opengemaakt. Minstens twee solderpunten waren gebroken en ik heb dan alle soldeerpunten aangepakt met de soldeerbout en weer gemonteerd.

Ik heb de indruk dat hij beter aanslaat nu maar de oplossing van al mijn problemen is het niet. Ik heb ook gestart met de stekker van de koudstartsproeier lost te maken maar dat bracht geen verschil.

Eens hij warm staat lijkt hij wel constant in verhoogt toerental te draaien en het uitlaatgas stinkt behoorlijk.
Avatar gebruiker
SimonV
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 05 apr 2020, 11:50
Roepnaam: Simon
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W201 1.8i slecht draaien bij koude motor.

Berichtdoor Knuffelbeer » 07 apr 2020, 04:50

Potmeter al nagekeken?
Luchtmassameter.
altijd feest als je met een Benz bent weg geweest
Avatar gebruiker
Knuffelbeer
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 894
Geregistreerd: 28 jul 2013, 09:31
Woonplaats: Spakenburg
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: W201 1.8i slecht draaien bij koude motor en ratelen

Berichtdoor SimonV » 07 apr 2020, 10:40

Knuffelbeer schreef:Potmeter al nagekeken?
Luchtmassameter.


Ik ga nu inderdaad eens gaan beginnen met meten al moet ik nu toch eerst een een Haynes of Vraagbaak hebben om naast me te leggen.

Ik ga ook de cat er vanonder halen en vervangen door de uitlaatbuis van eentje zonder cat. Ik heb hier ook wel al gelezen dat mensen eindeloos aan het zoeken zijn geweest door een cat die dicht zat dus voor die 40€ ga ik dat al elimineren. Na 30 jaar lijkt me dat al geen slecht plan ook al zal het waarschijnlijk niet de oorzaak zijn.
Avatar gebruiker
SimonV
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 05 apr 2020, 11:50
Roepnaam: Simon
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W201 1.8i slecht draaien bij koude motor.

Berichtdoor RD500SEC » 07 apr 2020, 11:45

SimonV schreef:Vandaag het ovprelais eruit gehaald en opengemaakt. Minstens twee solderpunten waren gebroken en ik heb dan alle soldeerpunten aangepakt met de soldeerbout en weer gemonteerd.

Ik heb de indruk dat hij beter aanslaat nu maar de oplossing van al mijn problemen is het niet. Ik heb ook gestart met de stekker van de koudstartsproeier lost te maken maar dat bracht geen verschil.

Eens hij warm staat lijkt hij wel constant in verhoogt toerental te draaien en het uitlaatgas stinkt behoorlijk.



Je maat heeft het CO rijker gezet, dat zou je weer moeten herstellen, dat kan de plofjes veroorzaken en het hoge toerental.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1207
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: W201 1.8i slecht draaien bij koude motor.

Berichtdoor SimonV » 07 apr 2020, 12:02

Tot die conclusie ben ik gisteren gekomen toen ik keek waar de CO schroef zat ... toen ik hem ging halen zei hij tegen mij "daar kan je het toerental regelen" terwijl hij die schroef aanwees.

Dus helemaal dicht draaien en dan weer openzetten tot hij min of meer draait en dan de multimeter er bij, moet nog even opzoeken hier tussen welke pennen ik moet meten aan de die ronde stekker tegen het binnenspatbord.
Avatar gebruiker
SimonV
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 05 apr 2020, 11:50
Roepnaam: Simon
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W201 1.8i slecht draaien bij koude motor.

Berichtdoor LloydGeenen » 07 apr 2020, 17:54

RD500SEC schreef:
SimonV schreef:Vandaag het ovprelais eruit gehaald en opengemaakt. Minstens twee solderpunten waren gebroken en ik heb dan alle soldeerpunten aangepakt met de soldeerbout en weer gemonteerd.

Ik heb de indruk dat hij beter aanslaat nu maar de oplossing van al mijn problemen is het niet. Ik heb ook gestart met de stekker van de koudstartsproeier lost te maken maar dat bracht geen verschil.

Eens hij warm staat lijkt hij wel constant in verhoogt toerental te draaien en het uitlaatgas stinkt behoorlijk.



Je maat heeft het CO rijker gezet, dat zou je weer moeten herstellen, dat kan de plofjes veroorzaken en het hoge toerental.


Absoluut mee eens, maar als je dan toch gaat afstellen (met een 4-gas tester / CO meter), doe dan eerst de ontsteking juist afstellen, want als daar ook aan gedraaid is, komt dit natuurlijk ook niet ten goede. Succes!
'Das beste oder nichts'
Avatar gebruiker
LloydGeenen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 635
Geregistreerd: 09 nov 2011, 12:13
Woonplaats: Prov. Noord-Brabant
Roepnaam: Lloyd
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W201 1.8i slecht draaien bij koude motor.

Berichtdoor SimonV » 07 apr 2020, 19:44

LloydGeenen schreef:


Ja heb ik gedaan, de afdruk van hoe hij stond was zichtbaar dus dat zou ok moeten zijn. Maar als ik het goed begrijp wordt de ontsteking door de computer geregeld of vergis ik me hier ? In dat geval vraag ik me af waarom dat ding uberhaupt versteld kan worden dan ? Moet ik nog eens bekijken in een werkplaatshandleiding.
Laatst bijgewerkt door Bram Jansen op 07 apr 2020, 21:59, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: vanwege het niet hebben van onbeperkte ruimte op de forums niet quoten met een er direct bovenstaand bericht!!
Avatar gebruiker
SimonV
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 05 apr 2020, 11:50
Roepnaam: Simon
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W201 1.8i slecht draaien bij koude motor.

Berichtdoor RD500SEC » 08 apr 2020, 10:03

Toen deze motoren in 1980 op de markt kwamen, hadden ze nog geen computergestuurd ontsteking systeem en kon je de ontsteking nog mechanisch afstellen. De afstelmogelijkheid is er nog altijd, maar in feite buiten functie.

http://www.mbklassiekerclub.nl/Mercedes ... 22839.html

Hier vind je linkjes naar werkplaatshandleidingen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1207
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: W201 1.8i slecht draaien bij koude motor.

Berichtdoor SimonV » 08 apr 2020, 10:19

RD500SEC schreef:Toen deze motoren in 1980 op de markt kwamen, hadden ze nog geen computergestuurd ontsteking systeem en kon je de ontsteking nog mechanisch afstellen. De afstelmogelijkheid is er nog altijd, maar in feite buiten functie.


Ah, de jaren 80 ... Had ik maar een carburateur ipv al die elektronica op leeftijd.
Avatar gebruiker
SimonV
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 05 apr 2020, 11:50
Roepnaam: Simon
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W201 1.8i slecht draaien bij koude motor.

Berichtdoor Bram Jansen » 08 apr 2020, 22:01

Lees even de forumregels over het onnodig Quoten svp Simon.

bij voorbaat dank!
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1730
Geregistreerd: 11 sep 2013, 22:38
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W211 E320 CDI Combi 2006


Re: W201 1.8i slecht draaien bij koude motor.

Berichtdoor SimonV » 15 mei 2020, 10:41

Zo ... het vervolg op mijn slecht draaiende koude motor.

Er is gevoelig verbetering. Ik heb de downpipe met KAT vervangen door eentje zonder KAT. Het achteraf ingebouwde bijhorende ventiel ( Koudloopregelaar ) waarover ik geen flauw idee heb wat het doet is ook weg. Ik heb de stappenmotor weer los gemaakt want die zat blijkbaar vast. Ook de OVP heb ik opengemaakt en daar waren solderingen gebroken die ik herflowd heb.

De wagen start meteen bij koude motor en blijft ook meteen op een min of meer correct toerental hangen als ik de gas los. Dus hij valt niet meer uit en het toerental zakt ook niet meer uit zichzelf als ik hem op pakweg 3000 toeren breng en hem daar houdt.

Helaas is dit nog niet het einde. Bij koude motor pruttelt de motor nog steeds als ik gas geef alsof de ontsteking overslaat. Deze is op de verdeler zelf volledig nieuw: kap, rotor, kabels en bougies. Warme motor en hij gaat zeer goed in toeren dus ergens zit het nog steeds in de regeling van de koudeloop regeling. Denk ik.

Nog suggesties waar ik verder kan kijken ? Allicht is hem laten warmdraaien en ergens de CO laten regelen wel al iets om als eerste te laten doen.
Avatar gebruiker
SimonV
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 05 apr 2020, 11:50
Roepnaam: Simon
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W201 1.8i slecht draaien bij koude motor.

Berichtdoor SimonV » 22 mei 2020, 13:44

Ondertussen ben ik hier weer met aan de slag gegaan ...

En ik loop al tegen problemen met de sensors. Ik neem dit topic in de howto als leidraad: ke-jetronic-motor-diagnose-start-stationair-problemen-t12148.html.

Nu is daar een PDF ivm de temperatuursensoren.

Bij de sensoren met EPC aanduiding 101 heb ik sensor A0011406260 ( een witte trouwens ) 70graden. Kan die ook een nieuwere nummer hebben ( die ik niet vind ) ? Ik vind er enkel een paar op Ebay in Amerika, ik kan me moeilijk voorstellen dat die enkel daar te krijgen is. Of is deze misschien al eens vervangen door een verkeerde ?

Verder staat er nog een fout in bij de sensoren EPC 98. A0065459124 (AB model ) staat bij de eenpolige sensors terwijl hij wel degelijk 3 polen heeft. Nu is dit de schakelaar voor de fan, zelfs als die defect zou zijn heeft die enig effect op de KEjetronic ? Lijkt me niet ?

Zelfde voor de sensor die de temperatuur doorgeeft naar de meter op het dashboard ? Heeft dit effect op de KE jetronic ? Zou me verbazen ? Nu valt daar weinig aan te checken als de meter werkt op het dashboard.

Dan zou ik concluderen dat enkel de sensor die effectief tegen de computer praat misschien relevant is, nr 95 op het EPC document en nr 101 , de sensor met de twee vacuum leidingen op.

Nu heb ik de temperatuur sensor met 4 polen, hoe meet ik die uit ?

Ook
Avatar gebruiker
SimonV
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 05 apr 2020, 11:50
Roepnaam: Simon
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W201 1.8i slecht draaien bij koude motor.

Berichtdoor RD500SEC » 22 mei 2020, 14:21

Sensor EPC 95 praat tegen de jetronic en de ontsteking module, daarom is hij dubbel uitgevoerd.
De sensor met de 4 polen meet je kruislings uit, beide metingen moeten ongeveer gelijk zijn.

EPC 101 met de vacuüm pijpjes is voor het afzuigen van de brandstofdampen in het koolfilter, onder het linker spatscherm. Bij jou actief vanaf 70 graden. En boven ik dacht 2400 toeren, dat bepaalt de gasklep, die geeft de boring vrij waar 1 van de slangen op zit aangesloten die naar het thermoventiel gaat.

Sensor van de fan en die van de tempertuur weergave op het dashboard hebben geen invloed, inderdaad.

De aanzuiglucht temperatuur gaat wel naar de jetronic, als je die hebt. (Ik denk het wel)
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1207
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: W201 1.8i slecht draaien bij koude motor.

Berichtdoor SimonV » 22 mei 2020, 14:32

Met de aanzuiglucht temperatuur bedoel je de sensor op het luchtfilterhuis, die heb ik ja.

In hoeverre heeft EPC 101 dan invloed op een slecht stationair draaiende koude motor ? Weinig dan denk ik ?

Ik zit nog steeds met "plofjes" in het inlaattraject. Niet alleen bij koude motor trouwens maar wel stationair. Daarom heb ik nu een nieuwe kettingspanner gekocht. Enerzijds omdat er wat ratelt ( geen rek op de ketting ) en anderzijds omdat een slechte timing niet onmogelijk is wanneer de spanner zijn werk niet doet.

Ik hoop dat er niks muis met ontstekingsmodule. AL betwijfel ik dat aangezien het op verhoogd toerental ( naar mijn mening ) niet gebeurd.

En wat moet ik meten aan die temperatuursensor ? tot 300 ohm bij 80 graden ? Ik ben eigenlijk niet helemaal zeker hoe ik dat doe met mijn multimeter, daar ben ik niet erg goed in.
Avatar gebruiker
SimonV
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 05 apr 2020, 11:50
Roepnaam: Simon
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W201 1.8i slecht draaien bij koude motor.

Berichtdoor RD500SEC » 22 mei 2020, 14:44

Ik zou de temperatuursensoren doormeten tijdens opwarmen, de aanwijzing moet dan geen sprongen maken, dat duidt op een defecte sensor. Je zult een aantal keer de meting moeten doen, per sensor. Dus dat vraagt wat tijd.

Is het CO al afgesteld?

Het EPC 101 klepje zou als vacuüm lek kunnen fungeren al hij niet goed werkt, naar mijn idee.
Je kunt hem als test tijdelijk afdoppen, dan sluit je die uit.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1207
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: W201 1.8i slecht draaien bij koude motor.

Berichtdoor SimonV » 22 mei 2020, 14:55

De wagen staat nog steeds op poten. Ik weet zelfs niet of de CO af te stellen valt zoals het er nu uitziet. Als ik er aan draai heeft het behoorlijk effect op het toerental om een of andere reden. Heeft het ding eigenlijk een stationair toerental schroef ? Dacht van niet.

En als hij ligt te schommelen tijdens zijn stationair zoals hij nu wel doet met momenten komt dat ook niet erg goed. Maar we gaan het proberen als ik hem hopelijk Dinsdag eindelijk op de baan heb.

Klepje afdoppen. Ik dacht ergens te lezen dat de sensor afsluit bij warme motor dus openstaat bij koude motor ? Eigenlijk zou ik dan de slangen die er opzitten moeten doorverbinden ?
Avatar gebruiker
SimonV
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 05 apr 2020, 11:50
Roepnaam: Simon
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W201 1.8i slecht draaien bij koude motor.

Berichtdoor RD500SEC » 22 mei 2020, 21:44

Stationair toerental wordt door de jetronic geregeld, deze stuurt de stationair regelklep aan.
Die heb je al los gemaakt. Een stationair toerentalschroef vind je niet meer op jouw wagen.
Normaal reageert het stationair toerental niet zo sterk op de CO schroef, mogelijk lekt de seal van de plunjer?

Het klepje afdoppen/ buiten werking zetten zou ik doen door het slangetje wat naar de gasklep gaat af te doppen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1207
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: W201 1.8i slecht draaien bij koude motor.

Berichtdoor SimonV » 22 mei 2020, 23:21

De seal van de plunjer ... kan je dat even verduidelijken ?
Avatar gebruiker
SimonV
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 05 apr 2020, 11:50
Roepnaam: Simon
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W201 1.8i slecht draaien bij koude motor.

Berichtdoor RD500SEC » 23 mei 2020, 09:44

Als je het luchtfilter eraf hebt, kijk je tegen de stuwschijf die in de trechter zit.
Deze stuwschijf zit aan het eind van de arm die ook de plunjer van de brandstofverdeler bedient.
Om deze plunjer zit een seal, als deze lekt, zou je brandstof moeten zien lekken als de brandstofpomp draait (overbruggen), en je de stuwschijf naar beneden gedrukt houdt en schuin in de trechter kijkt richting brandstof verdeler.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1207
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC

Volgende

Keer terug naar Techniek W201

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron