Maar helaas gebeurt het wel Hans.
En het gebeurt steeds meer.
Als je als consument niets doet, dan zal er niets positiefs gebeuren.
Je kan als consument héél wat meer doen als je denkt.
Natuurlijk moeten je financiën dat wel toelaten.
Maar ook al kan je eerlijke producten niet betalen, dan nog kan je als consument veel doen.
Denk eraan, de fabrikanten hebben ons nodig, niet andersom.
Als je kijkt naar Wal-Markt, de grootste supermarkt ter wereld, die hebben al een aantal verbeteringen gedaan omdat de consument dat eiste.
Supermarkten zijn afhankelijk van ons, wij niet van hen.
Maar er zijn ook andere mogelijkheden.
Vriend van mij haalt een deel van een koe bij een boer. (niet het dier zelf maar een vleespakket)
Kost hem (ik dacht) € 75,-- en hij weet dat dit eerlijk vlees is. (en ook veeeel lekkerder)
Nadeel is dat je wel een grote vriezer moet hebben en dat je alles af moet nemen.
Je kan dus niet alleen voor biefstuk of gehakt kiezen.
Alles wordt eerlijk verdeeld over een aantal pakketten.
Ook haalt hij voor € 10,-- mooie eerlijke grote aardappelen (25 kilo) bij een boer in Zeeland.
Perfect om zelf friet van te maken.
Helaas hebben ze die grote aardappelen (voor zover hij weet) alleen daar.
Verder kan je kijken waar je eerlijke groenten kan kopen (bij de boer) of ze zelf verbouwen. (volkstuintje)
En via internet kan je nagaan welke producten eerlijk zijn.
Zo zitten er (in ieder geval in Amerika) in b.v. GGO (genetisch gemodificeerd organisme) of GMO (genetically modified organism) in.
In Europa gelukkig (nog) niet.
is nu bezig met een megacampagne op Kelloggs tegen te houden en de leugens van dat bedrijf te ontkrachten.
In Amerika zit in 70% van het voedsel in de supermarkten GMO's.
In Europa 5%.
Wat mij betreft, 5% teveel.
Natuurlijk moet de politiek/EU meewerken en de stompzinnige subsidies stopzetten.
Het moet toch niet kunnen dat slecht voer goedkoper is dan gezond voedsel.
Maar de consument wordt gewoon dom gehouden c.q. gemaakt.
Via internet is zoveel te vinden maar de meeste mensen die dit lezen denken, ach, het zal wel, zal mijn tijd wel duren.
Op die manier wordt dit alleen maar erger en krijgen bedrijven als Monsanto macht, heel veel macht.
Voor oorlogen heb je dadelijk geen bommen meer nodig, als je het voedsel beheerst, dan heb je de macht.
En Monsanto heeft de macht want ze hebben een pattent

op veel GMO's. (Ze hebben pattent op 90% van de sojabonen, op katoen (BTcotton), mais, suikerbieten en ga zo maar door. Mais is b.v. een bouwblok voor heel veel dingen. Bezit je mais dan bezit je de rest ook.
Op patenten zitten n.l. royalties en wij betalen die!!!)
Helaas zitten er (ex)-Monsanto medewerkers in de Amerikaanse regering e.d. en hebben ze een zooitje lobbyisten die geld als water hebben.
Een ex-Monsanto directeur is de directeur van de FDA. (en zo zijn er nog veel meer ex-Monsanto medewerkers die hele belangrijke baantjes hebben wij "onafhankelijke" instanties)
Hoezo belangenverstrengeling?
En denk nou niet dat wij er buiten staan als Nederlander want dan heb je het wel zo erg mis.
Monsanto heeft over de hele wereld zijn klauwen in ons leven.
Overal ter wereld worden boeren belazerd en uitgebuit en vele plegen er zelfmoord.
is een organisatie die zich inzet voor gezonder en eerlijker voedsel.
Zo willen ze b.v. dat, als er GGO's/GMO's in een product zitten, dit duidelijk op het etiket komt te staan.
Iets dat Monsanto en consorten koste wat het kost willen tegenhouden en ze schromen niet om dat op hele smerige manieren voor elkaar te krijgen. (eigen gewin gaat boven de gezondheid van mensen)
En als de consument niets doet dan mogen we dadelijk ook niet klagen dat wij kanker (of wat voor een ziekte dan ook, ook diabetes) krijgen want Monsanto verkoopt gewoon kanker!!!
Dat hebben ze al meerdere keren bewezen.
ARGH, wat kan ik pissig worden op dat soort bedrijven.