Een paar maanden geleden deed mijn volume regelaar het niet meer, na een paar keer draaien (uiterste standen) deed hij het weer. Dit ging voor een tijdje goed en daarna hetzelfde euvel, maar wederom door een paar keer draaien op te lossen.
Bijkomende opmerking is dat de rechter speaker pas bij een hoger volume 'aansprong', en de linker al vanaf het minimale volume te horen was.
Deze week is het anders, de volume regelaar staat constant vol open. Oorverdovend. Het trucje met het draaien werkt niet meer dus heb besloten om de radio eens uit te bouwen om te nieuwsgierigen. Ik had een vermoeden dat de volume regelaar met een soort sleepringen/glij-contacten werd aangestuurd, maar eigenlijk is er niets in de radio te zien:
- Boven aanzicht
- radio.JPG (131.56 KiB) 3559 keer bekeken
- Onder aanzicht
- radio (1).JPG (135.52 KiB) 3559 keer bekeken
Alles bedekt met printplaatjes. Heb wat schroefjes los gedraaid maar kan geen ruimte maken om bij de achterkant van de regelaar te komen. Alles voelt breekbaar en er zijn nog een hoop draadjes. Het probleem zit hem misschien hierin:
- Achterzijde van volume regelaar
- radio (2).JPG (89.01 KiB) 3559 keer bekeken
Het is de achterzijde van de regelaar (gemaakt vanaf de onderkant), bedekt onder een print plaatje. In dit groene gedeelte draait dan iets rond, maar niks van een contact/koolborstel/regelschuifje te zien.
Is het mogelijk om dat zwarte frontje eraf te halen? Ja, leek me logisch, alleen ziet eruit alsof het gegoten zit in het ijzeren frame.
Herkennen jullie het probleem? Wat zouden jullie adviseren.
Bedankt!
Type radio: Becker Europa Cassete - Stereo Kurier
Model nr: 663