Het houdt grofweg in dat de auto begint te schudden tijdens het opschakelen, of gewoon op constante snelheid heen en weer bonkt. Veel mensen krijgen het niet helemaal weg. Mij is het daarintegen wel gelukt. Gelukkig maar. Ook kun je een hoop doen om iets met de koppeling te spelen.
Er zijn heel veel dingen die het bonanza effect veroorzaken omdat ze versleten zijn. 1 ding ervan vervangen heeft soms geen nut, omdat het andere dan al versleten is, of dat bijna is. enkele onderdelen die er naar mijn mening mee te maken hebben zijn:
Motorsteunen, Baksteunen, Hardyschijven, Gasdemper. en misschien zelfs de Subframe rubbers?
Men heeft een motor

En dan zit ie bij de tweede inlaat:
Daar dus:
eigenlijk overal waar ruimte op zit in de aandrijflijn kan aanleiding hebben tot het Bonanza effect. Als bijvoorbeeld de achterste hardyschijf versleten is, zal het niet lang duren voordat de voorste ook naar z'n lorie gaat, of net andersom natuurlijk. het 1 vreet het ander op.
Zo, hier een aantal foto's van het gasdempertje op de brandstofpomp. Die voorkomt vooral het bonken als je vol gas geeft: als ik er last van had gaf ik vol gas, het verdween bijna gelijk. De demper kost ong. 3 tientjes en is gewoon te bestellen bij de Mb dealer.