Bij deze stel ik me even voor:
Ik ben Jeroen, woon in Oudenaarde (België), ben 19 jaar, studeer industrieel ingenieur EM.
In tegenstelling tot vele leeftijdsgenoten ben ik geïnteresseerd in oude voertuigen. Zo origineel mogelijk. We hebben thuis een trekker staan, een Massey Ferguson 148 van mijn grootvader. Technisch is hij nog zeer goed, en ik heb hem volledig herspoten. Nu is hij weer als nieuw.
Dan komt de tijd dat je met een auto mag rijden. Ik wou een degelijke oude wagen, niet zo een nieuwe elektronische zielloze wagen.
Als je dan begint te zoeken naar een oude wagen die nog steeds meekan met het moderne verkeerd, kom je uit bij een Mercedes. Een W123 sprak me het meest aan qua uiterlijk. Maar met een beperkt budget is de 190D de meest logische keuze.
Twee jaar geleden zag ik toevallig een 190D te koop staan: Bouwjaar 1987, 339000km, interieur zag er goed uit, exterieur zag er ook redelijk uit. Het surfblau en de spatlappen vind ik schoon staan. Hij toont er fijn mee (deed me denken aan de W123).
Na een testrit met een kennis-automechanieker, heb ik de 190D gekocht.
Op een schuifdak (en antenne zonder radio) na heb ik geen originele opties. Hij is dus zeer basic. Soms had ik graag wat meer opties gehad, maarja, wat er niet op zit, kan niet stuk gaan.

Wat ik ondertussen heb gedaan:
- De lak opgepoetst, het dak was helemaal mat geworden.
- Alle vloeistoffen en filters vervangen + multiriem
- De remschijven achteraan + blokken + handremblokjes vervangen
- De speakers vooraan gewisseld voor pioneer speakertjes (niets van te zien, mooi onder het afdekroostertje gekregen)
- Een roestplek aan het beschermingslatje op de deur weggewerkt, ben ik niet helemaal tevreden van. Maar, anders moet ik heel de deur laten herspuiten.
- Vacuumdoosje van de brandstofpomp vervangen want de motor kreeg ik niet meer stil.
- Een draagarm van de multilink-ophanging vervangen (afgekeurd bij de keuring).
Nu moeten de achterste kriksteunen eens gelast worden. Vooraan was dit reeds gedaan, maar daarbij hebben ze het krikgat ook dicht gelast..
Ook krijgt een wielkast last van roest, en waar die spatborden bevestigd zijn (ik denk dat die spatborden niet origineel zijn) komt er ook roest door.
Bij de verkoop was alles mooi verborgen, maar nu komen al deze plaatsen bloot, met meer werk..
Enkele foto's:
- PICT0551 (2).jpg (264.38 KiB) 2858 keer bekeken
Ondertussen heb ik die lelijke zetelhoezen verwijderd, want de zetels zijn nog in goede staat.
Groet,
Jeroen