door Vinnievw » 11 aug 2010, 23:24
Kiezen tussen de W124 en de W201 is kiezen tussen het beste wat Das Haus gemaakt heeft de afgelopen twintig jaar. Ik heb zelf gekozen voor een W124: ik pas met mijn 1.95m niet fatsoenlijk in een W201. Als het op sturen aan komt vind ik een W201 prettiger: dankzij de kortere wielbasis en het uitstekende onderstel directer en 'sportiever'. Anderzijds is het comfort van een W124 wel weer wat beter dan bij de W201. Onovertroffen vind ik de binnenruimte en grote kofferbak van de W124 tegenover de W201: de enkele keren dat ik het nodig heb (vakantie, bijvoorbeeld) gaat er de duvel en z'n ouwe moer in, uit mijn hoofd gezegd scheelt het 100 liter kofferinbakinhoud in het voordeel van de W124. Het motorenaanbod is uitgebreider bij de W124, tenminste als je een niet belastingvrije zoekt, met 6 cilinder (turbo-)dieselmotoren en 8 cilinder benzinemotoren.
Een slechte keuze kun je niet maken, maar je doet er verstandig aan om proef te rijden in beide auto's denk ik. Als je lang bent zoals ik valt een 190 eigenlijk af door de beperkte binnenafmetingen, een schuifdak scheelt dan nog wel een paar centimeter maar in de basis is het gewoon een slag kleiner dan de W124. Qua uiterlijk vind ik beide modellen schitterend dus dat is wat mij betreft niet doorslaggevend.
Der letzte Mercedes, dem die Träume der Bundesrepublik noch ins Blech gepresst waren: groß, schwer, mit viel Chrom außen und einem Innenraum, der immer ein wenig nach deutschem Wohnzimmer aussah und roch, nach Holz und Leder und Sonntagsbraten