door jorivanloon » 16 feb 2016, 20:57
Beste Rifi,
De 2,5 16v motor is al een aardig door ontwikkeld blok...
Het aantal Pk's per liter is, zeker voor die tijd, bijzonder hoog.
Simpele "opvoermethodes" zijn er dus niet.
(Vergeet alle powerfilters, elektrische turbo's etc.)
Zelfs het in-en uitlaattraject is al erg goed geoptimaliseerd, hoewel overal wel geringe winst te behalen is.
Mocht je er serieus meer vermogen uit willen halen dan kun je grofweg twee dingen doen.
-De motor intern veranderen.
Bijvoorbeeld door de compressie te verhogen met andere drijfstangen/zuigers en een betere koppakking (en voortaan octaan 102 of hoger tanken). De cilinderkop naar een speciaal bedrijf brengen om de in-en uitlaat kanalen te laten "porten", en eventueel grotere kleppen plaatsen en de zittingen uitslijpen. Dit soort klusjes.
-Een turbo of kompressor plaatsen. Met een turbo is simpelweg de meeste vermogenswinst te behalen.
Dit is echter veel werk, en vergt een hoop "custom" systemen en aanpassingen. Het belangrijkste is dat de lucht/brandstof verhouding door het hele toerengebied moet blijven kloppen, de turbo heeft een goede olie aan-en afvoer nodig, en de verbrandingstemperaturen mogen niet te hoog worden. Denk aan andere zuigers, extra zuigerbodem-koeling, extra oliekoeler, eventueel andere kleppen, etc.
Ik schets hier een grof voorbeeld van wat er mogelijk is, maar bedenk wel dat serieuze vermogenswinst serieus geld kost op zowel de korte als de lange termijn. Gezien je al een pracht van een motor hebt kun je hem ook lekker zo laten...
Gas er op!