Pagina 1 van 1

Tectyleren

BerichtGeplaatst: 24 sep 2012, 18:23
door HHoef
Op diverse plaatsen heb ik gelezen over Dinitrol, maar is dit hetzelfde als tectyleren? Ik heb nu een aanbod voor tectyleren met Valvoline voor 315 ex. Dinitrol is duurder, maar is het ook echt een stuk beter?
Wie heeft ervaringen met tectyleren? Welk bedrijf zou ik moeten nemen?

Alvast bedankt voor jullie meedenken.

Re: Tectyleren

BerichtGeplaatst: 24 sep 2012, 18:42
door MarcelK
De meeste mensen hier van de waddeneilanden laten hun auto door dinitrol behandelen omdat dit beter is weet niet waarom maar met al die zoute troep op de eilanden zullen ze het daar wel weten. Wat is het prijsverschil als ik vragen mag ?

Re: Tectyleren

BerichtGeplaatst: 24 sep 2012, 18:48
door Stern
Beste Henk,

Ik ben me momenteel ook aan het orienteren voor mijn net aangeschaft 190, type W121, = geen tikfout.

Mij is een ml behandeling van Dinitrol geadviseerd bij Gosliga in Leeuwarden. Dit o.a. omdat zij dit spuiten dmv het vat onder druk te zetten. Sjaak van Aalst in Alphen a/d Rhijn gebruikt ook Dinitrol, maar of deze dezelfde methode gebruikt weet ik niet, schijnt wel positief bekend te staan.

Het kan zijn dat tectyleren een spraakverwarring is, maar een auto moet je niet meer tectyleren. Dit wordt nl hard, en zal na een paar jaar gaan scheuren, en dus gaan roesten. Overigens zullen bovengenoemde bedrijven je dit ook niet adviseren, maar een totale ml behandeling, ook voor de deuren, binnenkant kokerbalken, etc.

Ik weet nog niet wat ik ga doen, aangezien ik deze auto alleen met mooi weer zal gaan gebruiken.


Mvg, Stern

Re: Tectyleren

BerichtGeplaatst: 24 sep 2012, 18:51
door Vis
Met Dinitrol geen ervaring, wel heb ik eens iemand gesproken die me het Mike Sander vet adviseerde.

Overweeg het zelf ook, maar de moeilijke methode houdt me tegen. Het resultaat mag er dan ook zijn, nooit meer roest.

Re: Tectyleren

BerichtGeplaatst: 24 sep 2012, 19:11
door Arie en Nico
hoi

wij behandelen ook holle ruimtes met wax
bij de deuren worden de panelen verwijderd zodat we overal goed bij kunnen

de andere bedrijven gaan met een lans door een klein gaatje
en proberen zo de holle ruimte overal te behandelen

ik zou inderdaad geen tectyl gebruiken

Groet A & N

Re: Tectyleren

BerichtGeplaatst: 24 sep 2012, 19:29
door MBSLC
Mike Sander - vet wordt door de Duitse W107 club als het ultimate betiteld.

Heb J en F eens gesproken op een meeting, hij was niet zo laaiend over Dinitrol ,meen ik. Tenzij je de auto bijna kaal bracht....

Succes,
Richard

Re: Tectyleren

BerichtGeplaatst: 24 sep 2012, 19:45
door Bassje
@ Arie en Nico:

Wat vragen jullie dan voor een complete behandeling en wat wordt daarbij allemaal gedaan?

Re: Tectyleren

BerichtGeplaatst: 24 sep 2012, 20:10
door Spaansen
heb hier zelf geen ervaring mee maar heb wel een paar meningen :D

dinitrol = goed maar blijft wel lang plakkerig dus zandpaden en dergelijke is het eertse half jaar geen optie :D

hierbij zou ik wel naar een bedrijf gaan waar je het resultaat al van heb gezien , want heb auto;s gezien waar echt alles maar dan ook allse onder de dinitrol zat
hierbij moet je denken aan binnenkant wielen, sacobeters, onderzijde bumpers , schokbrekers , enzv.

tectiel is niet zo heel slecht maar vraagt onderhoud ter plaatsen van beschadigingen

Mercedes gebruikt origineel ook een dinitrol plakkerig achtig product ( mooi verwoord ) enkel niet bruinig maar geel achtig

als je zelf een put of brug kan fixxen die je vies mag worden ! en wat onderzoek doet na hoe en wat zou je het zelf ook kunnen want alle producten zijn er ook in spuitbus versie

wat je ook doet het kan zeker geen kwaad en zal geen negatief effect hebben

Re: Tectyleren

BerichtGeplaatst: 24 sep 2012, 20:33
door KeesenMarie
Ik heb mijn auto een dinnietrol behandeling laten geven, bij gosliga in leeuwarden.
Kosten 750 euro.
Ik was de auto vijf dagen kwijt eerst word hij in een washok op de brug gezet wielen eraf en helemaal schoon gemaakt.
Er worden drie verschillen de soorten aangebracht.heb een plaat van de deur er af gehaald en dat zag er zeer goed uit. en met een enduschoop ik de holle ruimten gekeken prima in orde.
Het is wel een hoop geld.maar wel een behoud voor de auto. het is nu drie jaar geleden en ziet er nog prima uit.

Re: Tectyleren

BerichtGeplaatst: 24 sep 2012, 20:35
door Kever
Die van mij is in januari 2011 behandeld door Sjaak van Aalst te Alphen a/d Rijn. Procedure doet denken aan die van Keesenmarie.

Eerst met hoge druk worden alle te behandelen delen schoon gespoten: wielen eraf, wielkasten, spatbordranden, dorpels, hele onderkant enz. Grote voordeel hiervan: je ziet waar beginnende roest ontstaat. Indien aangetroffen wordt dat eerst behandeld. In mijn geval een beginnend plekje bij een kriksteun en bij de reservewielbak.

Daarna wordt alles met de bruine Dinitrol op- en ingespoten, ook de holle ruimte's, portieren, koffer- en motorkap, en de motorruimte deels. Ik vond dat ze het netjes afleveren, vrijwel geen smerige plekken meer. Je krijgt bovendien een flesje reiniger en doeken mee om de laatste restjes te verwijderen, wat prima gaat.

Bijkomende voordelen bij Van Aalst:
- je krijgt een cd-tje met daarop een fotoverslag, dan kun je precies zien hoe de auto er na schoon spuiten uitzag.
- je krijgt twee jaar garantie op de behandeling en je krijgt een onderhoudsschema mee, waarbij je na (meestal) twee jaar weer terug kan komen; je auto wordt dan gecontroleerd, waar nodig ter plekke bijgewerkt en je kunt daar op wachten. Die onderhoudsbeurt is veel goedkoper, ik meen 100 euro.

Kosten zijn pittig: ik betaalde ruim 1200 euro voor de behandeling, en nog 100 voor de laswerkzaamheden.

Ik heb er toch voor gekozen omdat ik mijn auto dagelijks gebruik, ook in de winter, en 30.000 per jaar rijdt.
Mijn auto zag en ziet er nog heel gaaf uit, ik ben een Pietje Precies en ik wil er nog jaren mee doen.
De techniek is gewoon kwestie van onderhoud, roest is echter in ons klimaat en met het strooien van zout de grootste bedreiging. Vandaar dat ik deze afweging heb gemaakt.
Als bovenstaande factoren niet meespeelden, zou ik het te duur hebben gevonden en niet gedaan hebben.

Overigens heb ik over de behandeling met wax van Mike Sanders ook goede dingen gelezen. Weet niet wat dat kost en waar dat kan.

Re: Tectyleren

BerichtGeplaatst: 24 sep 2012, 23:24
door JenF
Hallo,

Ik wil ook graag even op reageren. Mijn auto heeft ook een dinitrol behandeling gehad. Er werd van te voren aangegeven dat alle holle ruimten zouden worden behandeld. Wat ze vergaten te vertellen was dat alleen de holle ruimten van de opgebouwde auto worden behandeld. Ik kwam er achter door bij werkzaamheden de holleruimten te controleren.
Gelukkig heb ik een compressor en inmiddels apparatuur om het zelf als nog te behandelen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Vrgr, Jenf

Re: Tectyleren

BerichtGeplaatst: 25 sep 2012, 06:10
door Jan Jouke
Ik heb na het laten lassen van mijn dorpels deze behandeld met mike en sanders vet. Dit is heel goed zelf te doen. Het vet in een frituurpan opwarmen dan is het zo dun als water. Ik heb een drukbeker gekocht en met behulp van mijn compressor zo in de holle ruimtes verneveld. Delen waar je bij kunt met een kwast heb ik met de kwast gedaan. Ook de binnenkant van de deuren heb ik met de kwast gedaan.
Het is mij meegevallen hoe lastig het werkt. Wel overal bij na blijven denken, het vet is heet.

Re: Tectyleren

BerichtGeplaatst: 14 feb 2020, 13:27
door BenzMercedes
Tectyl was een merknaam van Valvoline. Deze is nu gepatenteerd door Span in Hoogkerk. Tectyl-behandeling is vergelijkbaar met Dinitrol en heeft dezelfde eigenschappen. Dit is niet al heel lang niet meer de jaren-80-tectyl-methode. Het was de eerste anti-roest middel op de markt. Met jarenlange ervaring. Voor mijn S124 scheelde dat liefst 300 euro. Op mijn S123 heb ik destijds een Dinitrol-behandeling laten doen. Ook prima, maar niet beter als Tectyl. Het verschil gaan weinigen op dit forum zien.