Pagina 1 van 2

W201 - 8loch velgen

BerichtGeplaatst: 17 dec 2019, 13:48
door sterckx
Hallo,

Net een W201 uit 1986 gekocht.

Voor het uitzicht ben ik op zoek naar toffe velgen, heb de 8loch gevonden, met 7x15 en et 37.

Niet wat de standaard voorschriften zeggen.

Passen deze op de wagen? Tis een gewone 190D 2.0.

Hopelijk kan iemand me helpen.

Niels

Re: W201 - 8loch velgen

BerichtGeplaatst: 20 jan 2020, 19:18
door sterckx
Blijkbaar was de maat 6.5 J x 15 et37, zouden dus moeten passen

In bijlage alvast een voor en na van de poedercoat. Nu op zoek naar de wielbouten :-)

Re: W201 - 8loch velgen

BerichtGeplaatst: 20 jan 2020, 19:22
door sterckx
Binnenkort monteren! :-)

Re: W201 - 8loch velgen

BerichtGeplaatst: 15 maart 2020, 15:02
door sterckx
Veel beter met de 8 loch velgen :-)

Echter sinds deze erop staan, komen de banden tegen de wielkas schuren bij het nemen van een vluchtheuvel. Heb enkele foto's ter verduidelijking..

De nieuwe 8 loch zijn ook 15 inch ( zoals de vorige stalen set ), bandenmaat is ook ongewijzigd (185/65/15, de standaard).

We zaten wel met 2 personen vooraan, maar dan nog zou er niets mogen schuren toch? Alles is standaard, dus niets verlaagd ofzo.. Kan het zijn dat de wagen zo sterk zakt met 2 personen? Of zou er iets van vering / schokdemper aan vervanging toe zijn?

Hopelijk kan iemand wat helpen..

Re: W201 - 8loch velgen

BerichtGeplaatst: 15 maart 2020, 19:58
door RD500SEC
De ET waarde van de stalen velgen is 49mm, met het lichtmetaal heb je ET 37, de velgen komen meer naar buiten en lopen zodoende aan bij het voorscherm....

AMG loste dit op door de voorste bevestiging van het voorscherm tegen het binnenscherm 1 cm naar buiten te brengen, ze gebruikten een bus hiervoor, en langere bevestiginsbouten. De bumperbevestiging onder het voorscherm kreeg een vulbus van 1,5 cm. En ook een langere bout.

Re: W201 - 8loch velgen

BerichtGeplaatst: 15 maart 2020, 21:24
door sterckx
Richard, wedermaal dank met je expertise. Telkens weer een hulp om mijn 190 in orde te krijgen!

Dat lijkt me geen simpel klusje.. weet je of er ergens wat foto’s, of verduidelijking van zou je vinden zijn?

Nogmaals dikke merci!

Re: W201 - 8loch velgen

BerichtGeplaatst: 15 maart 2020, 22:05
door RD500SEC
055601C8-5A4B-420A-872C-EC6FA1873E8E.png
055601C8-5A4B-420A-872C-EC6FA1873E8E.png (474.89 KiB) 251 keer bekeken
6A4357BC-5DF0-4535-9AEC-CA67E2D1A98B.png
6A4357BC-5DF0-4535-9AEC-CA67E2D1A98B.png (810.73 KiB) 251 keer bekeken


Alsje het kunststof binnenscherm (41) voor in de wielkast los haalt, kun je bij de bout (122) waar de zijkant van de bumper tegen het binnenscherm vast zit, deze haal je los, de bumper kun je dan naar beneden buigen en de bout van het spatscherm komt in zicht, (op het plaatje is nog net de lip te zien waar de bout door het scherm gaat onder aan het scherm) deze los draaien en met een bus en langere bout weer monteren, dan de bumper weer monteren ook met een (langere) bus weer monteren.

Re: W201 - 8loch velgen

BerichtGeplaatst: 15 maart 2020, 22:24
door sterckx
Fantastisch... klusje voor volgend weekend! :-)

Re: W201 - 8loch velgen

BerichtGeplaatst: 16 maart 2020, 13:26
door KlaasKamminga
Ik zie net je bericht, ik heb precies dezelfde velgen, 7x15, ET37, met in mijn geval 195/60/15 banden. Die lopen niet aan. Wat ik me afvraag is of deze velgen de wiellagers niet wat zwaarder belasten, omdat ze verder naar buiten staan? De jouwe zijn prachtig geworden, zelfs de randen zijn weer als nieuw!

Re: W201 - 8loch velgen

BerichtGeplaatst: 18 maart 2020, 14:16
door RD500SEC
Het wiellager wordt, met de velgen meer naar buiten geplaatst, zwaarder belast, dat klopt.
Het binnenste hoofdlager wordt iets ontlast, het buitenste toplager wordt iets zwaarder belast.
Deze velgen worden 12mm meer naar buiten geplaatst ten opzichte van de standaard velg, dat valt binnen de toleranties.
No worries.

Het feit dat bij jou met iets bredere velgen (7 tov 6,5) en iets bredere banden (195 tov 185) de banden niet aanlopen, zou je verwachten dat de spatborden zoals eerder aangegeven iets naar buiten zijn gezet aan de voorkant.

Re: W201 - 8loch velgen

BerichtGeplaatst: 19 maart 2020, 09:14
door sterckx
Raar dat ze bij jou niet schuren.. Bij mij is het bij het nemen van een vluchtheuvel wel enkel.

Zou het toch niet iets kunnen zijn met de vering / schokdempers? De wagen is 35 jaar, maar heeft maar 104000 km. Als deze nog nooit vervangen zouden geweest zijn, zou dit de oorzaak kunnen zijn ?


Ik ga deze week zowiezo aan de slag of ik de zijkanten een centimetertje naar buiten krijg met de hulp van Richard zijn tekeningen :-)

Re: W201 - 8loch velgen

BerichtGeplaatst: 19 maart 2020, 09:34
door RD500SEC
Je auto heeft veel stil gestaan in de 35 jaar :D

De oorzaak van het aanlopen zijn de velgen die meer naar buiten staan dan standaard, de band komt bij inveren het spatbord tegen. Nieuwe schokdempers kunnen iets verbetering geven, maar dan krijg je hetzelfde fenomeen bij een iets hogere snelheid of een hogere verkeersdrempel.

Re: W201 - 8loch velgen

BerichtGeplaatst: 19 maart 2020, 10:04
door KlaasKamminga
Ik heb eens op een afrolomtrek calculator gekeken, wat blijkt nu, de 185/65/15 is ongeveer een procent groter dan de 195/60/15. Kan misschien net het verschil maken. Voor zover ik kan zien zijn mijn spatborden niet aangepast. Overigens wil ik op termijn de originele 14 inch staalvelgen met 175/70/14 banden gaan monteren (als ik die velgen kan vinden), dan komen deze wielen te koop. Zal ik even een nieuw topic van maken, want dat hoort hier eigenlijk niet natuurlijk.

Re: W201 - 8loch velgen

BerichtGeplaatst: 19 maart 2020, 12:40
door Engelen1994
In principe zouden jouw banden niet mogen aanlopen. Ik heb de standaard maten vs. jouw maten in de banden/velgen calculator gezet (die overigens te vinden is hier op het forum). Hier zie je dat de velgen niet veel meer naar buiten komen dan de originele set-up.

Ik heb zelf 7,5J x 17inch ET35 met bandenmaat 205/45/17. Deze heb ik eens tegenover jouw set-up gezet. Mijn set-up komt nóg meer naar buiten en ik heb nooit last gehad van aanlopen. Zelfs niet als ik eens per ongeluk té hard over een drempel ga.

Re: W201 - 8loch velgen

BerichtGeplaatst: 19 maart 2020, 16:15
door RD500SEC
Bij onze auto’s kun je de wielstanden naar alle kanten verstellen, de fusee langshoek en de fusee dwarshoek, ofwel het caster en het camber.
Bij de dwarshoek, of het camber verstel je de draagarm naar binnen en naar buiten, ofwel je zet het wiel meer haaks op het wegdek, of juist iets meer schuin, van voren gekeken.
Bij de langshoek, het caster, geef je het wiel meer of minder naloop, het wiel verplaatst daarbij in de wielkast, kan meer naar voren of meer naar achter komen te staan. De schokdemper zit aan de bovenkant vast op 1 punt, de as waar het wiel om draait als je stuurt zal meer rechtop, als je het wiel naar achter stelt, of meer onderuit staan als je het wiel meer naar voren stelt. Denk aan een sportmotor, waar de vork rechtop staat en een chopper waar de vork lang is en onderuit staat.

Een verschil in uitlijning kan dus ook het verschil maken van wel of niet aanlopen van de banden tegen het spatbord.
Van een mede forumlid weet ik dat hij last had van aanlopen met een bandenmaat van 195/60/15 op 7 x 15 ET 37 met een uitlijning volgens specificatie.
Overigens kan ook de band verschil maken, de ene band staat meer getrokken op de velg dan de ander, dan staat het loopvlak iets meer afgerond naar binnen. Uiteraard gekeken op dezelfde velg en met een band in dezelfde maat.
Het is juist de rand van het loopvlak die tegen het spatbord aanloopt, dus een ander merk of type band kan al verschil maken.

@Engelen1994
Mooi tooltje heb je gevonden op het forum, zou je daar een linkje van kunnen plaatsen?

Re: W201 - 8loch velgen

BerichtGeplaatst: 19 maart 2020, 18:46
door sterckx
Bedankt voor je ervaring te delen Engelen. Mijn wagen heeft de voorbije jaren ( veel jaren ) niet veel onderhoud gehad.. Ik vermoed dat jou wagen beter in orde is dan de mijne..

Ik lees ook vanalles over de fuseekogels, zouden die hier iets mee te maken kunnen hebben? ( die zijn waarschijnlijk ook nog nooit vernieuwd ). Het aanlopen gebeurde meestal helemaal in het begin van de vluchtheuvel, niet op het hoogste punt..

Ik probeer deze week alvast eens het plan van Richard om alles 1 cm meer naar buiten te krijgen om het op te lossen en hou hier bij hoe het evolueert..

Bedankt voor jullie reactie's en meedenken !!

Re: W201 - 8loch velgen

BerichtGeplaatst: 20 maart 2020, 10:37
door Engelen1994
RD500SEC schreef:@Engelen1994
Mooi tooltje heb je gevonden op het forum, zou je daar een linkje van kunnen plaatsen?


download/file.php?id=33663

sterckx schreef:Bedankt voor je ervaring te delen Engelen.


Geen probleem!

Re: W201 - 8loch velgen

BerichtGeplaatst: 21 maart 2020, 18:31
door sterckx
Beide kanten beetje naar buiten gekregen, toertje gedaan en tot nu niet aan getikt!

Fantastisch, Bedankt !

Re: W201 - 8loch velgen

BerichtGeplaatst: 22 maart 2020, 11:43
door RD500SEC
Dat is goed nieuws, dat vraagt om een foto :violin:

Re: W201 - 8loch velgen

BerichtGeplaatst: 24 maart 2020, 12:17
door sterckx
Hier is de foto :D

Voorlopig heb ik er een bout tussen gezet van 1 cm ongeveer. Deze zie je zitten op de foto.

Nu las ik net dat de bumper ook best naar buiten komt ? Dat is schroef 122 dan waar je van sprak.. ?

Ik zie er wel niets raars aan met enkel het voorscherm naar buiten "geduwd"

Als het deukje in de carrosserie herstelt wordt ga ik de bout nog vervangen door een mooiere oplossing, maar kan nu al wel zien dat het werkt :-) !