Ik ben eens objectief gaan rekenen met Vinnies uitgangspunten (inclusief € 250,- extra onderhoud e.d.)
gegevens:
verbruik LPG 1:9
verbruik benzine 1:11
prijs benzine €1,80 / L
prijs LPG €0,75 / L
LPG MRB W201 € 100,- p/m
Benzine MRB W201 €50,- p/m
Kosten inbouw LPG € 1.200,-
Extra onderhoud LPG € 250,- p/j
1ste jaar MRB vrij 10.000 km
Kosten inbouw LPG €1.200,-
Kosten MRB €0,00
Extra onderhoud €250,-
Kosten brandstof LPG 1111 liter X €0.75 = €833,25
Totaal: €2283,25
Bij benzine zou dit zijn geweest: 909 liter x €1,80 = €1636,20
Stand bij eerste jaar t.o.v. benzine - €647,05 (in de min dus)
2de jaar Mét MRB LPG 10.000 km
Kosten MRB LPG €100,- p/m X 12 = €1200,-
Kosten brandstof LPG 1111 liter X €0.75 = €833,25
Extra onderhoud LPG = € 250,-
Totaal €2.283,25
2de jaar Mét MRB benzine 10.000 km
Kosten MRB benzine €50,- p/m X 12 = €600,-
Kosten brandstof benzine 909 liter x €1,80 = €1636,20
Totaal €2.236,-
Bij 10.000 km per jaar ben na 4 jaar grofweg € 800,- duurder uit op LPG
Dezelfde berekening bij 15.000 km per jaar
1ste jaar MRB vrij 15.000 km
Kosten inbouw LPG €1.200,-
Kosten MRB €0,00
Extra onderhoud €250,-
Kosten brandstof LPG 1667 liter X €0.75 = €1250,-
Totaal: €2700,-
Bij benzine zou dit zijn geweest: 1364 liter x €1,80 = €2455,-
Stand bij eerste jaar t.o.v. benzine - €245,- (in de min dus)
2de jaar Mét MRB LPG 15.000 km
Kosten MRB LPG €100,- p/m X 12 = €1200,-
Kosten brandstof LPG 1667 liter X €0.75 = €1250,-
Extra onderhoud LPG = € 250,-
Totaal €2.700,-
2de jaar Mét MRB benzine 15.000 km
Kosten MRB benzine €50,- p/m X 12 = €600,-
Kosten brandstof benzine 1364 liter x €1,80 = €2455,-
Totaal €3.055,-
besparing door LPG van plusminus € 350,- p/j
Bij 15.000 km/j heb je na 4 jaar (grof gerekend) €1.000,- bespaard op LPG
Ergo als de MRB weer word ingevoerd in 2013 kan het nog steeds uit maar wordt pas interessant vanaf pakhembeet 15K per jaar.
En heel wat minder fijnstof de lucht in geslingerd dan met benzine of diesel