Pagina 1 van 1

LPG-rijders vaker kapotte brandstofpomp?!!

BerichtGeplaatst: 15 sep 2011, 17:25
door Goldfly
Ik las in de afgelopen ANWB Kampioen in de bijlage bij nr. 9 "100 slimme autotips".
bij tip nr 8. Ik citeer:
-"kapotte brandstofpomp"
Dit komt vooral voor bij auto's op LPG. De pomp werkt ook als de auto op LPG rijdt en bij een bijna lege benzinetank raakt hij oververhit.
Zorg er dus voor dat je benzinetank altijd minimaal half vol is, door regelmatig te tanken"-


Hoe zit dit eigenlijk?
Ik kan me voor stellen dat als je tank bijna helemaal leeg is dat die op een litertje dan warm kan draaien?
Maar wat doet de brandstofpomp precies als je op gas rijdt?:? :?:

Re: LPG-rijders vaker kapotte brandstofpomp?!!

BerichtGeplaatst: 15 sep 2011, 17:26
door MercedesFTW
nog een reden om geen LPG te nemen :huh:

LPG stoppen we in de dakbranders , fornuizen en de ketel.

maar wat ik niet snap is waarom die brandstof pomp door zou lopen, das cheap... zoiets zou toch uigeschakeld moeten worden?

Re: LPG-rijders vaker kapotte brandstofpomp?!!

BerichtGeplaatst: 15 sep 2011, 17:48
door VmaX
Je hebt toch sowieso op zijn minst altijd een beetje benzine in je tank? :huh:
Wat ik begrepen heb start vrijwel elke oto op gas op benzine en G2 instalaties op W201's sowieso en rij je op benzine tot je boven de 2000 toeren komt.
Dus heb je altijd benzine in je tank (bij W201's at least)
Maar dan nog, als je meer dan 2 hersencellen hebt zorg je altijd voor benzine in je tank als backup 8-)

Maar ik ben ook wel benieuwd bij welke gasinstallatie dan die pomp wel en bij welke niet wordt uitgeschakeld.

Re: LPG-rijders vaker kapotte brandstofpomp?!!

BerichtGeplaatst: 15 sep 2011, 19:58
door Kennytuning
wij zijn puur toeval bezig over gas op school (volg auto techniek)
het feit betreft dat : benzine nog word rond gepompt terwijl u op gas rijd , de brandstofpomp word gekoeld door de "koelere" benzine , maar als er te weinig benzine in zit word de pomp te warm en gaat ze kapot

Re: LPG-rijders vaker kapotte brandstofpomp?!!

BerichtGeplaatst: 15 sep 2011, 20:10
door VmaX
Ergo: (wat dus ook al in de originele link stond) gewoon zorgen dat je minimaal een paar liter benzine in je tank hebt zoals elke weldenkende chauffeur zal doen.

Blijft de vraag waarom er niet gewoon een schakelaartje aan/in de gas/benzine switch zit die de brandstofpomp uitschakelt zodra je op "G" schakelt en viceversa.
Lijkt me zo voor de hand liggend dat ik niet begrijp waarom dat dan niet zo is. :blink:

Re: LPG-rijders vaker kapotte brandstofpomp?!!

BerichtGeplaatst: 15 sep 2011, 20:45
door Kennytuning
daar waren we vandaag ook over bezig , en ook daar heb ik een antwoord op (lol)
als je benzine laat "staan" word deze oud , + nog eens het feit dat je wagen op benzine moet starten en je de brandstofpomp niet zomaar "even" afsluit

Re: LPG-rijders vaker kapotte brandstofpomp?!!

BerichtGeplaatst: 15 sep 2011, 20:48
door Freggle
kijk daar is over nagedacht

Re: LPG-rijders vaker kapotte brandstofpomp?!!

BerichtGeplaatst: 15 sep 2011, 21:18
door VmaX
:lol:
Ok cool.
Dus de eindconclusie is dat er niets hoeft te gebeuren behalve dat gasrijders altijd een lutje benzine in de tank moeten hebben.

Dus gewoon een irritant piepje aan de reserve indicator koppelen dan rij je nooit met een geheel lege tank. 8-)

Re: LPG-rijders vaker kapotte brandstofpomp?!!

BerichtGeplaatst: 15 sep 2011, 22:01
door Vis
Het is toch zo hoe voller hoe beter? Geen oververhitte pomp door meer koele liters en geen kans op condens vorming (wat resulteert in roest). Mijn tank zit altijd 75-100% vol.

Over het wel/niet uitschakelen van de brandstofpomp: Wanneer ik over wil schakelen op benzine wil ik niet dat mijn motor afslaat. Als de pomp stil staat is er geen benzine druk meer en zo kunnen de injectoren hun werk niet meer doen. Dit is ook de reden dat op 'contact stand', je de benzine pomp al hoort draaien voordat je de sleutel omdraait.

En wat al eerder is gezegd, je hebt geen stilstaande benzine (dus verouderd niet/gaat niet klonteren of weet ik wat het doet). Al met al reden genoeg om hem te laten draaien ;)

Re: LPG-rijders vaker kapotte brandstofpomp?!!

BerichtGeplaatst: 15 sep 2011, 23:06
door Kever
Er zijn twee mogelijke problemen:

1. oververhitting van de pomp in de tank, als 'ie leeg is, dus bij mij was 'ie nooit leeg.

2. het verouderen, 'vergummen' van benzine. Dit is minder bekend, ik wist het ook niet, maar het is mij ooit overkomen dat mijn Passat VR6 op LPG steeds slechter ging lopen als ik hem op benzine zette. Bij een carburateur kan dat liggen aan 'uitdrogen' van de carburateur zelf als je te weinig op benzine rijdt. Maar mijn Passat had injectie, geen carburateur.

Wat was er gebeurd? Ik had kennelijk maandenlang, misschien wel meer dan een jaar lang, alleen tijdens het starten even benzine benut, maar dat is natuurlijk hoegenaamd niks. De benzine in de tank wordt wel warm door de uitlaat, bepaalde stoffen verdampen langzaam en dan wordt het goedje een soort van stroperig. Die stroperigheid had zich in de tank, de brandstof-opvoerpomp in de tank en in de brandstofleidingen verspreid. Gevolg: alles begon te haperen. Dus tank eruit en, schoonspoelen, nieuwe brandstof-opvoerpomp (peperduur) en brandstofleidingen schoonspoelen. Een dure grap, al met al.

Conclusie: ook als je op LPG rijdt moet je je tank niet te leeg laten lopen (verhitting), maar hem bovendien ook regelmatig helemaal leeg rijden om er weer verse benzine in te kunnen doen.
Hoe vaak dat precies moet, weet ik niet, dat weten misschien specialisten hier.

Re: LPG-rijders vaker kapotte brandstofpomp?!!

BerichtGeplaatst: 16 sep 2011, 19:43
door Kennytuning
Vis schreef:Het is toch zo hoe voller hoe beter? Geen oververhitte pomp door meer koele liters en geen kans op condens vorming (wat resulteert in roest). Mijn tank zit altijd 75-100% vol.


ja zo is het , onze leraar zijn dodge weetikveelwat rijd ook op gas : hij zegt dat zijn tank altijd 3/4 vol is

Re: LPG-rijders vaker kapotte brandstofpomp?!!

BerichtGeplaatst: 22 sep 2011, 19:00
door Goldfly
Al met al hebben de reacties het een stuk duidelijker gemaakt hoe het werkt.

Als ik het goed heb begrepen heeft de brandstofpomp geen functie als je op gas rijdt, maar je kunt hem ook niet zomaar "uitzetten" als je op gas rijdt en weer aanzetten als je op benzine wilt rijden.
Dus blijft het ding draaien en wordt warm en daarom heb je voldoende benzine nodig om het ding afdoende te koelen.

Problemen ontstaan vooral bij te weinig en verouderde benzine die dik wordt en daardoor niet voldoende koeling levert en dus gaat de pomp te barsten.
Nou, een duidelijk en logisch verhaal lijkt me.

Blijft bij mij alleen de vraag of dit bij motoren die van fabriek af met een gasinstallatie geleverd worden ook zo werkt. Maar misschien dat nog iemand zijn licht hier over wil laten schijnen?

Ik heb het nagevraagd bij de ANWB hoe zij dit verhaal zien maar tot op heden geen reactie gehad.
Ook heb ik mijn gasinstallateur de vraag gesteld en ook hij heeft nog niet gereageerd.


Als ik nog relevante informatie krijg zal ik het laten weten.

Dank voor de reacties.