Pagina 1 van 1

Motor wordt te heet

BerichtGeplaatst: 03 apr 2014, 17:26
door Fontijne36
190E op LPG maar eind april weer op benzine.
Tijdens het rijden op de snelweg stijgt de koelvloeistof temperatuur naar de 110 C en op de afrit bij de stoplichten naar 120 C
Het het volgende gecontroleerd, V snaar is 3000 km oud en nog goed en staat correct gespannen, koelvloeistof niveau op peil.
Bij stationair draaiende motor (temperatuur 100 gr C) kan je de de koelfan tegen houden.
Ik vermoed dat de visco koppeling van de fan defect is.
Hoe kan ik dit controleren?
of zijn er nog andere oorzaken?

alvast bedankt voor de adviezen

Re: motor wordt te heet

BerichtGeplaatst: 03 apr 2014, 17:40
door Petie
Als je de stekker van de sensor haalt {Zit bij de behuizing van de thermostaat}en je zet de auto op contact moet je even met een multimeter kijken of er 12 volt op de stekker staat.Als dit zo is kun je op de stekker een doorverbinding maken om te kijken of je visco koppeling in komt.Lijkt mij dat de voeler/sensor kapot is.

Re: Motor wordt te heet

BerichtGeplaatst: 03 apr 2014, 18:52
door LloydGeenen
Tijdens het rijden mag de motortemperatuur evengoed niet 110 C worden. Als het koelvloeistofniveau keurig op peil staat, kan het goed zijn dat de thermostaat niet goed/geheel open gaat, of de radiateur niet genoeg doorstroming heeft.

Re: Motor wordt te heet

BerichtGeplaatst: 03 apr 2014, 19:07
door PHM
Ik had laatst dit probleem ook, thermostaat en fanswitch gehaald voor een paar tientjes klaar bij de MB dealer.
Er staat ook nog een How to Do hier op het forum.
Succes.
Paul

Re: Motor wordt te heet

BerichtGeplaatst: 03 apr 2014, 19:30
door Bram Jansen
Voel maar aan de slangen als de motor heet wordt.
Je hebt waarschijnlijk geen doorstroming.
De thermostaat kan wel eens blijven hangen.

Persoonlijk vind ik het gevaarlijke ervaringen.
Een koppakking vernieuwen is geen goedkope klus.

Als ik zoiets bij de hand heb rijd ik geen meter meer, tot het probleem is verholpen :naughty:

Lex

Re: motor wordt te heet

BerichtGeplaatst: 06 apr 2014, 13:27
door Fontijne36
Petie schreef:Als je de stekker van de sensor haalt {Zit bij de behuizing van de thermostaat}en je zet de auto op contact moet je even met een multimeter kijken of er 12 volt op de stekker staat.Als dit zo is kun je op de stekker een doorverbinding maken om te kijken of je visco koppeling in komt.Lijkt mij dat de voeler/sensor kapot is.


Heb de stekker los gehaald en gemeten, zowel met stilstaande als draaiende motor.
geen 12 V tussen beide draadjes, ook naar de massa gemeten ook geen 12 V
Het enige wat ik heb gemeten naar de massa is 1V.
Heb de zekeringen gecontroleerd en die waren allemaal goed.
Volgens de tekst op de zekeringkast zou het zekering nummer 10 moeten zijn en die is oke.

waar moet ik nu gaan zoeken?

Re: Motor wordt te heet

BerichtGeplaatst: 06 apr 2014, 14:37
door Spaansen
de visco koppeling krijgt pas 12 v als hij heet word circa 100/110 graden slaat hij in

maar met dit weer word een 190 met een goed werkende thermostaat al niet eens zo warm ook al werkt de fan niet

ik zou eerst gewoon effe een nieuwe thermostaat monteren goedkoper dan de sensor en veel goedkoper dan de visco koppeling thermostaat kost hooguit 20 tientjes en via een how to op dit forum makkelijk zelf te doen

systeem werk als volgt motor onder de circa 85 graden ( is verschillend per motor type ) thermostaat staat dicht
dus je koelwater pomp enkel rond door het blok , hij word warm thermostaat gaat open nu pomp hij ook rond via de radiateur dus meer koeling .

mijn fan gaat enkel aan bij file rijden op een warme zomerdag anders nooit ( heb geen airco )

Re: Motor wordt te heet

BerichtGeplaatst: 06 apr 2014, 14:38
door EmielW201
Tijdens rijden op de snelweg zal de koelvin praktisch nooit aanslaan omdat je dan rijwind hebt. Het lijkt mij waarschijnlijk dat de thermostaat niet ver genoeg opengaat waardoor de doorstroming van het koelsysteem wordt beperkt. De koelvin van de M102 motor heeft overigens geen visco, maar een elektromagnetische koppeling. Deze wordt geschakeld door een thermoswitch en die gaan na verloop van tijd vaak stuk. Je kunt de elektromagnetische koppeling ook eenvoudig testen door de connector van de thermoswitch te halen (zie foto) en de 2 contacten op de connector door te verbinden tijdens stationair loop. Als de koelvin dan inschakelt (je hoort ook een duidelijke klik) is de elektromagnetische koppeling in orde. Als de connector met de thermoswitch verbonden is en de temp. loopt stationair naar 110 graden zonder dat de koelvin in komt, dan is thermoswitch defect.

Re: Motor wordt te heet

BerichtGeplaatst: 06 apr 2014, 16:37
door Bram Jansen
En misschien kun je de thermoswich hiermee repareren
http://www.budgetronics.eu/index.php?it ... 47&lang=NL

Lex

Re: Motor wordt te heet

BerichtGeplaatst: 06 apr 2014, 16:54
door EmielW201
Ik geloof niet dat er een NTC in de thermoswitch zit. Volgens mij is het een mechanische (bi-metaal) switch. Maar als je hem uit elkaar hebt zal ie ook meteen onbruikbaar zijn denk ik.

Re: Motor wordt te heet

BerichtGeplaatst: 06 apr 2014, 18:28
door Petie
Heb je de multi meter een goede aarding gegeven? Je kunt ook nog kijken of de temparatuur sensor werkt door bij de koude motor en daarna de warme motor de ohmse weerstand te meten.Als je echt geen 12 volt meet op de stekker zal de fan nooit werken.Moet je wel de temp-sensor testen of deze goed is.Zal morgen op de zaak een electrisch schema uitprinten om te kijken waar je verder moet kijken.Wordt trouwens je kachel wel warm.Als dit zo is lijkt het mij geen thermostaat probleem maar niets is uit te sluiten.

Re: Motor wordt te heet

BerichtGeplaatst: 30 apr 2014, 18:15
door Fontijne36
de kachel wordt zeer warm, gelukkig heb ik een opendak deze geopend en de ramen open.
Zo heb ik de temperatuur binnen de perken gehouden.

Re: Motor wordt te heet

BerichtGeplaatst: 30 apr 2014, 19:29
door Bastian-Hoen
je thermostaat is kapot even vervangen !!!
zoals al eerder gemeld motor mag tijdens het rijden niet heter worden als +-85 graden worden
dus waarschijnlijk blijft je thermostaat dicht staan en dan loopt er dus geen warme vloeistof door je radiateur

en dan de fan schakelaar trek de stekker er eens af en verbindt de 2 pennen/gaatjes door met een paperclip
die van de kabelboom bedoel ik dan
als de motor loopt MOET je fan aan gaan is dit niet het geval dan mis je ergens een 12volt
en als ik mij niet vergis is het een massa geschakelde censor dus je zal er nooit een 12 volt op gaan meten

Re: Motor wordt te heet

BerichtGeplaatst: 01 mei 2014, 09:40
door Prometheus
Heeft op LPG gereden ?
Hoe is het koelwatercircuit dat naar de verdamper liep weer aangesloten ?
Als de bypass die gebruikt wordt (werd !) om de verdamper van koelwater te voorzien gewoon doorverbonden is, maak je als het ware kortsluiting in het koelcircuit en loopt de meeste koelvloeistof nu via die bypass i.p.v. door de radiateur.