Pagina 1 van 2
Re:Wiellagers achter vervangen
Geplaatst:
18 jul 2009, 18:29
door PieterW
Re:Wiellagers achter vervangen
Geplaatst:
20 jul 2009, 09:58
door PieterW
Re:Wiellagers achter vervangen
Geplaatst:
20 jul 2009, 11:52
door Jos
Ken je iemand met een drukpers?
Re:Wiellagers achter vervangen
Geplaatst:
11 okt 2009, 08:37
door Mink
hoi,
ik heb net een Benz gekocht en jaren niet meer gesleuteld. Wat ik nog wel weet van lagers inbouwen is dat je de naaf met een brander moet verhitten. Deze zet dan uit, waardoor je het lager er zo in kan laten zakken. Met een paar tikken. Eigenlijk moet je dan een pijp op de buitenste ring zetten en hem er dan intikken. Zo deed ik het vroeger altijd in mijn mini sleuteltijd. En daar slijten wat lagers van reken maar.
succes
Re:Wiellagers achter vervangen
Geplaatst:
11 okt 2009, 21:53
door Mink
hoi maarten,
ja dat was ik vergeten te melden, maar dat lijkt me duidelijk dat het bij uitbouwen niet opgaat. Er zij toch goede trekkers voor te vinden lijkt me. En inderdaad het oude lager gebruiken om hem erin te krijgen is het beste.
Re:Wiellagers achter vervangen
Geplaatst:
12 okt 2009, 08:39
door desje
volgens mij zijn er goede trekkers op de markt zoals Hazet.
plaatselijke onderdelen handelaar kan het leveren denk ik en heb je levenslang grantie.
mvg
desje
Re:Wiellagers achter vervangen
Geplaatst:
14 apr 2010, 11:18
door Sem_190D
Volgens de garage is mijn wiellager rechtsachter ook versleten. Nu heb ik van mensen gehoord dat het nogal duur is als deze door de garage vervangen moet worden. Nu zie ik dat Maarten het zelf gedaan heeft, viel dit mee en zijn hier speciale gereedschappen voor nodig?
mvg
Re:Wiellagers achter vervangen
Geplaatst:
14 apr 2010, 17:06
door HansMercedes
Re:Wiellagers achter vervangen
Geplaatst:
22 apr 2010, 20:01
door Sem_190D
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik ben ondertussen ook begonnen aan het project. Heb besloten om het zelf te gaan doen, om kosten te besparen maar ook voornamelijk omdat ik het leuk/interessant vindt! Ik heb zelf geen pers of warmstook apparatuur maar ken iemand dicht in de buurt die het lager er wel uit kan halen waarschijnlijk. Dus ben van plan om het wielnaafhuis te demonteren zodat deze onder de pers kan.
Nu heb ik het wiel gedemonteerd evenals de remklauw en de schijf. Volgens mij moet ik nu (of had ik al) de wielnaafmoer losdraaien. Nu is deze bij mij stukgeslagen in de inkeping, tenminste ik neem aan dat dat de moer is, om het losstrillen te voorkomen?! Is het nu de bedoeling dat je dit weer recht slaat zodat je de moer los kan draaien? Mijn dop 32 past er niet op. Op het W123 forum las ik dat er bij die auto's speciaal gereedschap nodig is om de moer los te krijgen, maar in mijn handboek lees ik daar niks over. Iemand advies hier over? Alvast bedankt!
[img size=843]http://www.w201club.nl/images/fbfiles/images/Wielnaafmoer.JPG[/img]
Re:Wiellagers achter vervangen
Geplaatst:
22 apr 2010, 20:02
door Sem_190D
Re:Wiellagers achter vervangen
Geplaatst:
22 apr 2010, 20:02
door Sem_190D
Re:Wiellagers achter vervangen
Geplaatst:
22 apr 2010, 20:03
door Sem_190D
Re:Wiellagers achter vervangen
Geplaatst:
22 apr 2010, 20:03
door Sem_190D
Re:Wiellagers achter vervangen
Geplaatst:
22 apr 2010, 20:03
door Sem_190D
Re:Wiellagers achter vervangen
Geplaatst:
22 apr 2010, 20:03
door Sem_190D
Re:Wiellagers achter vervangen
Geplaatst:
22 apr 2010, 22:47
door HansMercedes
Deze moer is een borgmoer [kan je zien omdat hij aan 1 kant is ingetikt om loslopen te voorkomen ] Wij in de werkplaats halen we deze moer los met een luchttol ,maar als je de remmen nog even had laten zitten had je deze moer ook op de hand kunnen loskrijgen door bv iemand op de rem te laten trappen zodat de ander met een beetje kracht deze moer kan losdraaien . [is normale draad dus linksom los] succes met je klus en mischien ook wel leuk om wat foto's te plaatsen grt hans
Re:Wiellagers achter vervangen
Geplaatst:
23 apr 2010, 09:58
door Sem_190D
Ok bedankt voor de tips:laugh:
Zal er vanmiddag weer eens naar kijken! Kan het kloppen dat deze los moet met een 12 kants dop? Want mijn doppenset is 6 kants en kreeg mijn dop 32 er niet op, terwijl na opmeten met een schuifmaat de maten wel ongeveer overeen kwamen...
Heb jij ook net als Hans zegt de boel geblokkeerd door op de rem te trappen? Las in mijn werkplaatshandboek dat het ook kan door het wiel te monteren en de auto hier op te laten rusten...
groet Sem
Re:Wiellagers achter vervangen
Geplaatst:
23 apr 2010, 10:47
door Ruub-ster
Re:Wiellagers achter vervangen
Geplaatst:
02 mei 2010, 23:19
door Sjappo
Ik heb een paar maanden geleden ook beide achter wiellagers vervangen, zonder ervaring of kennis. Aangezien ik ook geen pers of trekgereedschap had heb ik besloten gewoon de hele ophanging los te halen en het wielnaafhuis in zijn geheel naar mijn vaste autobedrijf te brengen. Die heeft uiteindelijk voor een paar tientjes beide wiellagers eruit en erin geperst. Ik kreeg em trouwens gewoon los zonder handrem ofzo, ging wel moeilijk maar uiteindelijk lukte het zelfs met een (goeie) gewone ratel. Volgens mij was de dopmaat trouwens 29, maar dat kan ik best mis hebben.
Al met al is de klus best goed te doen. Jammer dat die lagers zo duur zijn...
Succes ermee!
Re:Wiellagers achter vervangen
Geplaatst:
04 mei 2010, 16:07
door Sem_190D
Ik ben hetzelfde van plan als wat Sjappo gedaan heeft, ook alles demonteren en het lager door een ander laten persen.
Heb de dop kunnen regelen, volgens mij is het dop 30.
Maar nu vroeg ik me nog af hoe het zit met het blokkeren van de aandrijving.
Ik heb een automaat en als de auto in de P staat is de aandrijflijn ook geblokkeerd.
Is het dan mogelijk om een sleutel met buis op de wielnaafmoer te zetten om deze los te draaien?
Of is dat niet echt handig met het oog op de aandrijflijn. Alhoewel ik me zat te bedenken dat er tijdens het wegrijden nogal wat meer krachten op komen dan tijdens het losdraaien van een moer...
Anders monteer ik de schijf, klauw en het wiel weer, maar zelf leek me dit wel makkelijk!
Groet