Pagina 2 van 2

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 24 dec 2019, 18:22
door Grifke94
Het scheelt dat ik door werk/feestdagen/school nu er niet aan toe kom om de auto weg te doen. Maar goed ook want langzamerhand wil ik toch weer op gaan pakken met de oorzaak te vinden. Tijdstechnische redenen en gebrek aan materialen maken fatsoenlijk diagnostiseren moeilijk. Zo bleek achteraf dat de multimeter waarmee ik de potmeter doormeette zeer slecht contact te maken op de (toch schone) contactpunten van de stekkers. Als ik de pootjes van de meter tegen elkaar hield gaven deze wel netjes 0 Ohm, maar maakten toch geen contact op stekkers en sensoren...

Momenteel heb ik idd de LMM ook als een van de hoofdverdachten maar dit is enkel op vermoedens gebaseerd op het gedrag dat ik krijg als ik stekkers lostrek. Langzamerhand (doordat ik vakantie heb) heb ik meer tijd om de literatuur door te nemen en een wat gestructureerdere aanpak te bedenken. Dus ben ik ook bezig met draden, soldeerbouten en amp stekkertjes een meetopstelling voor het elektronische gedeelte op te bouwen en ik moet nog een manier zien te vinden om de brandstofdrukken te meten. Grootste zorg is nu om te kijken wat de stuurstroom is op de drukcorrector is.

Ik ga nu in ieder geval niet zomaar iets vervangen. De onderdelen zijn zelfs op de sloop redelijk prijzig en de conclusie die ik trek na zoekwerk is dat de KE-Jetronics op Mercedessen akelig zwak zijn en gevoelig voor defecten. Lekke drukcorrectors en defecte spinnenkoppen zie ik regelmatig langskomen dus ben toch al een beetje huiverig deze gebruikt te pakken...

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 24 dec 2019, 19:39
door RD500SEC
Als ik je goed begrijp, heb je de lmm nog niet vervangen.

Ga je meten, pas op dat je geen sluiting maakt, dat zal de jetronic beschadigen.

Je conclusie dat de jetronics aardig zwak zijn, deel ik niet met je, je spreekt over een auto met 3 ton op de teller en zo’n 30 jaar oud die nu een defect heeft, maar tot voor kort nog vrolijk rond reed.


ke-jetronic-motor-diagnose-start-stationair-problemen-t12148.html
Deze thread staat bij de how to sectie, misschien had je hem al gevonden, maar deze kan zeer behulpzaam zijn bij het zoeken naar de storing.

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 30 dec 2019, 14:55
door Grifke94
RD500SEC schreef:Niet naar de sloop brengen hoor!
Dan zijn er hier vast liefhebbers die meer geven dan de sloperij, myself included.

Heb je de stationairluchtklep al doorgemeten?
Mogelijk is deze defect en heeft hij de jetronic computer opgeblazen.
De computer kun je open maken en de printbanen bekijken, maar vaak ruik je al dat het mis is.
Beide zijn gebruikt wel te vinden en betaalbaar.


Is een defect regelapparaat te herkennen aan het feit dat de drukcorrectorstroom (elektrohydraulische regelaar) negatief wordt zodra je gas geeft? Want dat is wat ik meet. En ja, ik heb gecheckt of ik de boel niet verkeerdom heb aangesloten, namelijk door met ingeschakelde ontsteking maar niet lopende motor te controleren of de correctorstroom 20 mA is, wat deze ook was.

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 30 dec 2019, 22:14
door RD500SEC
Als de stroom met ingeschakelde ontsteking de juiste is, lijkt mij dat deel in orde.
Wat meet je nu aan de luchtmassameter?
Heb je de stationair regelklep al gemeten? De ohmse waarde?

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 30 dec 2019, 22:32
door Grifke94
... met als toevoeging volgende zaken:

- Temperatuursensorwaarden zijn orde
- Potmeter op luchtschijf werkt naar behoren en is afgesteld (~0,7 Volt)
- Drukcorrector voldoet aan de weerstand zoals gegeven in gevonden documentatie (19 Ohm)
- Stappenmotor krijgt bij ingeschakelde ontsteking geen 14 volt, bij lopende motor regelt deze wel netjes binnen de gegeven spanningswaarden (rond de 6,5V), maar heeft een ietwat hoge stuurstroom (~10-30 mA hoger als de 580 +/- 50 mA aangeeft) maar de Ohmse waarden zijn in orde. 8,7 Ohm waar 7,5-10 Ohm als referentie wordt gegeven.

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 30 dec 2019, 22:38
door Grifke94
RD500SEC schreef:Als de stroom met ingeschakelde ontsteking de juiste is, lijkt mij dat deel in orde.
Wat meet je nu aan de luchtmassameter?
Heb je de stationair regelklep al gemeten? De ohmse waarde?


Ja goed, die heb ik echter maar 2 keer op kunnen roepen in 4 metingen. Daarna bleef ie op 0 mA hangen met ingeschakelde ontsteking en niet lopende motor of viel ie weg.
Liep de motor vervolgens en gaf ik gas, dan dook de stuurstroom de negatieve waardes in als ik gas gaf, wat ik hieruit begrijp is dat het regelapparaat dan het mengsel verarmt. Een paar vrienden stonden ook naar de luchtschijf te kijken en kregen de indruk dat de luchtschijf bij het opentrekken van het gas eerst naar beneden viel maar daarna vrij snel weer naar boven werd geduwd.

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 31 dec 2019, 00:26
door RD500SEC
Het lijkt me verstandig de jetronic open te schroeven en te kijken of er daar slechte solderingen te vinden zijn, dat zou je metingen kunnen verklaren.

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 22 maart 2020, 21:04
door Grifke94
Na 3 maanden toch maar eens een update;

- Regelapparaat bleek in orde. Opengemaakt en nagekeken. Geen slechte solderingen. Ook een vervangend apparaat verhelpt het euvel niet.
- De drukcorrector heb ik op mijn Audi 100 gemonteerd en via een omweggetje aangesloten. De 100 liep er fantastisch op. De corrector is wel zo lek als een zeef.
- Het vervangen het drukregelvaatje dat aan de spinnekop zit biedt geen uitkomst.
- Een andere brandstofpomp biedt geen uitkomst.
- Revisie van de spinnekop biedt geen uitkomst.

De auto liep voor de spinnekoprevisie al nauwelijks meer stationair, de toestand ging achteruit. Helaas concludeer ik na alle ingrepen (meten, vervangen, reviseren) dat ik aan het einde van mijn creativiteit zit. Door de aard van dit probleem in combinatie met drukte van werk/school/3 audi's met problemen, heb ik de 190 op moeten geven en deze is dan ook reeds verkocht aan iemand die hem voor onderdelen gaat gebruiken. Jammer maar helaas. Hiermee kan dit topic op slot.

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 23 maart 2020, 07:35
door JantjeV8
Grifke94 schreef:Is een defect regelapparaat te herkennen aan het feit dat de drukcorrectorstroom (elektrohydraulische regelaar) negatief wordt zodra je gas geeft? Want dat is wat ik meet.


Dat klopt inderdaad. Als de motor te rijk loopt gaat de ecu hem schraler proberen te krijgen, een negatieve fuel-trim dus.

Een negatieve fuel correctie komt voornamelijk door:
- Lek in het vacuum. (Persoonlijk had ik de injectie open geschriefd en de rubber membraan aan de onderzijde eens goed bekeken. Typisch gevalletje van te rijk lopen.)
- Kapotte lambda sonde.
- Kapotte ontsteking.
- Kapotte injectoren.
- Te hoge brandstofdruk.
- Lekkage in de uitlaat VOOR de Lambda.
- Temperatuursensoren die verkeerde waardes geven.
Dat zijn volgens mij de belangrijkste controlepunten.

Een deel hiervan heb je allemaal opgespoord en uitgesloten. Maar de belangrijkste, zeg/schrijf ik gevoelsmatig niet: De lucht-massa meter. De rubber membraan aan de onderzijde is 30 jaar oud, verdroogd en wellicht zelfs gescheurd. Je maten zagen de luchtweger ook terug naar boven komen als je gas gaf. Ook dat wijst die richting op. De onderdruk ontbreekt heel even. Dus de ademhaling is ontregelt zeg maar.

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 23 maart 2020, 11:48
door RD500SEC
@Ruben, jammer dat je drie maanden uit de lucht bent en dan nu met dit bericht komt.
Succes met het herstellen van de Audi’s.

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 23 maart 2020, 11:59
door bayapalma
Hallo,

Ik heb in het verleden ook eens zoiets gehad. Rare klachten. Ineens inhouden. Even wachten en dan gewoon weer goed lopen etc.etc. soms geen last en dan ineens weer weigeren.
De halve auto is binnenste buiten gekeerd en uiteindelijk bleek het een scheurtje in de stroomverdeler.
Ik zou in elk geval eens kijken.

MVG
Chris

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 23 maart 2020, 12:07
door Grifke94
JantjeV8 schreef:
Grifke94 schreef:Is een defect regelapparaat te herkennen aan het feit dat de drukcorrectorstroom (elektrohydraulische regelaar) negatief wordt zodra je gas geeft? Want dat is wat ik meet.


Dat klopt inderdaad. Als de motor te rijk loopt gaat de ecu hem schraler proberen te krijgen, een negatieve fuel-trim dus.

Een negatieve fuel correctie komt voornamelijk door:
- Lek in het vacuum. (Persoonlijk had ik de injectie open geschriefd en de rubber membraan aan de onderzijde eens goed bekeken. Typisch gevalletje van te rijk lopen.)
- Kapotte lambda sonde.
- Kapotte ontsteking.
- Kapotte injectoren.
- Te hoge brandstofdruk.
- Lekkage in de uitlaat VOOR de Lambda.
- Temperatuursensoren die verkeerde waardes geven.
Dat zijn volgens mij de belangrijkste controlepunten.

Een deel hiervan heb je allemaal opgespoord en uitgesloten. Maar de belangrijkste, zeg/schrijf ik gevoelsmatig niet: De lucht-massa meter. De rubber membraan aan de onderzijde is 30 jaar oud, verdroogd en wellicht zelfs gescheurd. Je maten zagen de luchtweger ook terug naar boven komen als je gas gaf. Ook dat wijst die richting op. De onderdruk ontbreekt heel even. Dus de ademhaling is ontregelt zeg maar.


Ik heb op een gegeven moment wel de hele spinnekop met luchtschijf eraf gehad. Dat rubber membraan was nog tiptop in orde dus daar heeft het zeker niet aan gelegen.

bayapalma schreef:Hallo,

Ik heb in het verleden ook eens zoiets gehad. Rare klachten. Ineens inhouden. Even wachten en dan gewoon weer goed lopen etc.etc. soms geen last en dan ineens weer weigeren.
De halve auto is binnenste buiten gekeerd en uiteindelijk bleek het een scheurtje in de stroomverdeler.
Ik zou in elk geval eens kijken.

MVG
Chris


Was het maar zo’n mooi weer dat ie het af en toe deed. Hij deed dit namelijk constant en er was gewoon niet meer mee te rijden. Helaas is de auto al verkocht en zal ik er niet meer achter komen wat het euvel nou daadwerkelijk was.

RD500SEC schreef:@Ruben, jammer dat je drie maanden uit de lucht bent en dan nu met dit bericht komt.
Succes met het herstellen van de Audi’s.

Ja sorry, ik heb het nogal druk gehad met van alles en de 190 werd daardoor telkens ook op de achtergrond geschoven. Zo af en toe had ik er een keer tijd voor om naar te kijken. Uiteindelijk heb ik simpelweg een keuze moeten maken om door te pakken of niet. De aard van dit probleem is kennelijk zo complex dat ik zulke tijdrovende en dure maatregelen moet gaan nemen, dat dat mijn pet te boven gaat. Ik heb volop rond gezocht op Nederlandse en Duitse fora, werkplaatshandleidingen doorgespit, maar ik kom er gewoon niet uit. Daarom dat ik heb besloten om het project af te kappen.

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 23 maart 2020, 12:16
door JantjeV8
Grifke94 schreef:Ik heb op een gegeven moment wel de hele spinnekop met luchtschijf eraf gehad. Dat rubber membraan was nog tiptop in orde dus daar heeft het zeker niet aan gelegen.


Had je dat ergens beschreven en had ik dat gemist dan?

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 23 maart 2020, 12:55
door RD500SEC
Jan, we hebben het allemaal gemist, Ruben is 3 maanden uit de lucht geweest en meld nu dat het project is gestopt en verkocht.

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 23 maart 2020, 18:21
door Grifke94
Zo te zien heb ik dat niet gerapporteerd hier, maar terugkijkend in mijn foto's heb ik de hele LMM+spinnekop unit op 21 december uitgebouwd. Achteraf had ik dat misschien wel moeten melden. Het enige dat ik daaruit concludeerde was een scheur in het slangetje tussen de stationair-regelklep en het rubber membraan. Deze heb ik gerepareerd zonder resultaat.

Het is overigens niet zo dat dit afkappen en verkopen een paar maanden geleden heeft plaatsgevonden. De laatste stappen om de wagen te repareren zijn dit weekend uitgevoerd zonder resultaat. I.v.m. verplichtingen voor werk, aandacht die de andere auto's nodig hebben en andere privé-zaken heb ik besloten de auto te verkopen. Via een vriend heb ik een contact doorgestuurd gekregen die geïnteresseerd was in de auto en bereid was om hem direct over te nemen. Omdat ik zelf totaal geen handelaar ben en de tijd niet heb om te handelen (en met de huidige Corona situatie ook vrij moeilijk gaat) zag ik dit contact als een makkelijke uitweg om de auto snel kwijt te raken voor een redelijk bedrag.

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 23 maart 2020, 19:29
door RD500SEC
Is de nieuwe eigenaar ook bekend met dit forum?
Het zou leuk zijn zijn vorderingen te volgen.

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 29 maart 2020, 22:33
door Grifke94
Ik weet niet of de nieuwe eigenaar bekend is met het forum. Heb via via wel vernomen dat hij de wagen inmiddels weer lopend heeft. De katalysator bleek verstopt te zitten. Wat ik zelf al had verwacht; een probleem waarvan de oorzaak zich verstopt in een hoek waar je nooit gaat kijken omdat de symptomen een totaal andere richting uitwijzen, maar achteraf wel verdomde logisch is. Hoewel ik mezelf nu voor mijn kop sla, weet ik ook heel goed dat ik dit probleem zelf niet had gevonden of pas nadat het me nog heel veel extra geld had gekost.

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 30 maart 2020, 16:44
door RD500SEC
Bedankt dat je het nog meld, Ruben, een afgesloten probleem is waardevol voor het forum.

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 31 maart 2020, 06:22
door JantjeV8
Zeker fijn dat je het nog wat verder toelicht.

Een dichte kat had je mogelijk (!) kunnen herkennen door de stank. Vaak gaat dat naar rotte eieren stinken, echt een heel nare lucht komt er dan uit de pijp achter.

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 14 jun 2020, 21:00
door Grifke94
Kortgeleden ben ik nog geupdate over de status van deze 190:

Het bleek iets complexer te zijn als een dichtgeslagen katalysator. Er bleek een venijnig lekje in de koppakking te zitten tussen de tweede en de derde cilinder. Hierdoor heeft de wagen vermoedelijk een backfire gehad waardoor de inhoud van de katalysator en alle dempers is opgeblazen met een volledige verstopping van het uitlaattraject tot gevolg. Koppakking en uitlaat zijn dan ook vervangen.

De laatste update die ik heb ontvangen is dat de auto inmiddels weer aan de kant staat met een gebroken nokkenas.