W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven
Geplaatst: 28 nov 2019, 21:22
Beste medeforum mensen,
Zelf ben ik volledig inspiratieloos om te kijken waar ik moet gaan zoeken en heb in het verleden ook nog nooit dergelijke problemen met mijn Audi's gehad. Ik heb ook al op het forum gezocht en kan niet echt iets vinden wat overeenkomt met wat ik nu heb met mijn Mercedes. Het volgende is voorgevallen.
Eergisterenavond was ik onderweg naar Eindhoven toen ik op de openbare weg stond te wachten voor het stoplicht. Ineens begint het gigantisch naar benzine te stinken in de cabine. Zodra het licht op groen sprong en ik wegreed, viel het me op dat de motor mee al zijn vermogen kwijt was. De motor brulde als een idioot maar hield heel erg in. Ik heb de auto op de middenberm geparkeerd waar hij vervolgens dood viel. Ik startte hem opnieuw waarna hij meteen weer normaal stationair liep. Raakte ik het gas echter weer aan, dan begon ie weer te brullen en viel ie dood. Ik heb nog geprobeerd om de auto van de middenberm naar een carpoolplaats te brengen, maar het vermogensverlies was zo groot dat ik bij het omkeren op de berm de auto minstens een stuk of 10-15x heb moeten starten waarna ik de auto ook daar achter heb moeten laten. Vanwege verplichtingen die avond heb ik ander vervoer geregeld en de auto achtergelaten.
Gisterenochtend ben ik teruggegaan om te kijken of ik iets kon ontdekken. Ik heb het luchtfilterhuis verwijderd maar kon optisch niks ontdekken behalve lichte benzinezweet rond de drukregelaar op de spinnekop. Ik heb een tijd geleden met een Audi 90 gereden die onderhand benzine piste vanuit de drukregelaar en die liep nog mooi, dus kan me niet voorstellen dat de lichte lekkage die ik opmerk (matig zweten) de auto nu volledig stilzet.
Toen ik de auto startte sloeg deze meteen weer aan en liep mooi stationair, maar bij gasgeven was het wederom brullen en meteen weer stilvallen... Gisterenavond heb ik uiteindelijk de ANWB laten komen om naar de auto te kijken en de auto af te slepen, aangezien ik niet verwachtte dat de ANWB-er het gevonden zou krijgen. De ANWB-er heeft naar de pomp geluisterd, de leidingen naar de spinnekop losgehaald om te kijken of daar benzine naartoe kwam en de ontsteking nagelopen. Dit alles was okay dus uiteindelijk de auto afgesleept. Het vermoeden was of een slechte brandstofpomp of verstopt brandstoffilter omdat de pomp af en toe wat schokkerig leek te lopen, of de spinnekop waar iets in mis gaat. De ontsteking en benzine
Vandaag heb ik het brandstoffilter vervangen, die inderdaad erg oud lijkt te zijn; er stond nog een origineel Mercedes nummer op en een productiedatum van begin 2002. Helaas heeft het vervangen van het filter niet echt iets geholpen. De klachten houden nog steeds aan. Ik heb na het vervangen van het filter wel de loop van de pomp gecontroleerd in stationairloop. Hij zoemt lichtjes, iets luider als een nieuwe pomp zou doen, maar niet luid genoeg om echt problemen te geven zo lijkt mij. Ik heb ook nog de vacuumleidingen nagelopen in de motorruimte maar hier lijkt alles gewoon dicht te zijn waar het dicht hoort te zijn of afgedopt waar afdoppen nodig is.
Dus ik sta nu voor een raadsel. Uiteraard weet ik dat aan de hand van een omschrijving op het forum het nogal glazen bol werk is om echt een vinger erop te kunnen leggen wat het is... Het enige dat ik heb gedaan voordat dit optrad is de olie bijgevuld tot dat op peil was. Bijgevoegd ook een kort filmpje op Youtube om een klein beetje een idee te krijgen hoe de boel loopt.
https://www.youtube.com/watch?v=uV32ldWSZQg&f=
Iemand enig idee waar ik moet zoeken of iemand al iets vergelijkbaars gehad?
P.S. drie weken geleden heeft de wagen me ook al een keer laten staan door een kapot brandstofpomprelais. Dit euvel is verholpen door het plaatsen van een ander gebruikt relais en het oorspronkelijke relais te solderen. Ik heb de relais al gewisseld om te kijken of het hierdoor komt, maar dit heeft het niet opgelost.
Zelf ben ik volledig inspiratieloos om te kijken waar ik moet gaan zoeken en heb in het verleden ook nog nooit dergelijke problemen met mijn Audi's gehad. Ik heb ook al op het forum gezocht en kan niet echt iets vinden wat overeenkomt met wat ik nu heb met mijn Mercedes. Het volgende is voorgevallen.
Eergisterenavond was ik onderweg naar Eindhoven toen ik op de openbare weg stond te wachten voor het stoplicht. Ineens begint het gigantisch naar benzine te stinken in de cabine. Zodra het licht op groen sprong en ik wegreed, viel het me op dat de motor mee al zijn vermogen kwijt was. De motor brulde als een idioot maar hield heel erg in. Ik heb de auto op de middenberm geparkeerd waar hij vervolgens dood viel. Ik startte hem opnieuw waarna hij meteen weer normaal stationair liep. Raakte ik het gas echter weer aan, dan begon ie weer te brullen en viel ie dood. Ik heb nog geprobeerd om de auto van de middenberm naar een carpoolplaats te brengen, maar het vermogensverlies was zo groot dat ik bij het omkeren op de berm de auto minstens een stuk of 10-15x heb moeten starten waarna ik de auto ook daar achter heb moeten laten. Vanwege verplichtingen die avond heb ik ander vervoer geregeld en de auto achtergelaten.
Gisterenochtend ben ik teruggegaan om te kijken of ik iets kon ontdekken. Ik heb het luchtfilterhuis verwijderd maar kon optisch niks ontdekken behalve lichte benzinezweet rond de drukregelaar op de spinnekop. Ik heb een tijd geleden met een Audi 90 gereden die onderhand benzine piste vanuit de drukregelaar en die liep nog mooi, dus kan me niet voorstellen dat de lichte lekkage die ik opmerk (matig zweten) de auto nu volledig stilzet.
Toen ik de auto startte sloeg deze meteen weer aan en liep mooi stationair, maar bij gasgeven was het wederom brullen en meteen weer stilvallen... Gisterenavond heb ik uiteindelijk de ANWB laten komen om naar de auto te kijken en de auto af te slepen, aangezien ik niet verwachtte dat de ANWB-er het gevonden zou krijgen. De ANWB-er heeft naar de pomp geluisterd, de leidingen naar de spinnekop losgehaald om te kijken of daar benzine naartoe kwam en de ontsteking nagelopen. Dit alles was okay dus uiteindelijk de auto afgesleept. Het vermoeden was of een slechte brandstofpomp of verstopt brandstoffilter omdat de pomp af en toe wat schokkerig leek te lopen, of de spinnekop waar iets in mis gaat. De ontsteking en benzine
Vandaag heb ik het brandstoffilter vervangen, die inderdaad erg oud lijkt te zijn; er stond nog een origineel Mercedes nummer op en een productiedatum van begin 2002. Helaas heeft het vervangen van het filter niet echt iets geholpen. De klachten houden nog steeds aan. Ik heb na het vervangen van het filter wel de loop van de pomp gecontroleerd in stationairloop. Hij zoemt lichtjes, iets luider als een nieuwe pomp zou doen, maar niet luid genoeg om echt problemen te geven zo lijkt mij. Ik heb ook nog de vacuumleidingen nagelopen in de motorruimte maar hier lijkt alles gewoon dicht te zijn waar het dicht hoort te zijn of afgedopt waar afdoppen nodig is.
Dus ik sta nu voor een raadsel. Uiteraard weet ik dat aan de hand van een omschrijving op het forum het nogal glazen bol werk is om echt een vinger erop te kunnen leggen wat het is... Het enige dat ik heb gedaan voordat dit optrad is de olie bijgevuld tot dat op peil was. Bijgevoegd ook een kort filmpje op Youtube om een klein beetje een idee te krijgen hoe de boel loopt.
https://www.youtube.com/watch?v=uV32ldWSZQg&f=
Iemand enig idee waar ik moet zoeken of iemand al iets vergelijkbaars gehad?
P.S. drie weken geleden heeft de wagen me ook al een keer laten staan door een kapot brandstofpomprelais. Dit euvel is verholpen door het plaatsen van een ander gebruikt relais en het oorspronkelijke relais te solderen. Ik heb de relais al gewisseld om te kijken of het hierdoor komt, maar dit heeft het niet opgelost.