Pagina 1 van 2

W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 28 nov 2019, 21:22
door Grifke94
Beste medeforum mensen,

Zelf ben ik volledig inspiratieloos om te kijken waar ik moet gaan zoeken en heb in het verleden ook nog nooit dergelijke problemen met mijn Audi's gehad. Ik heb ook al op het forum gezocht en kan niet echt iets vinden wat overeenkomt met wat ik nu heb met mijn Mercedes. Het volgende is voorgevallen.

Eergisterenavond was ik onderweg naar Eindhoven toen ik op de openbare weg stond te wachten voor het stoplicht. Ineens begint het gigantisch naar benzine te stinken in de cabine. Zodra het licht op groen sprong en ik wegreed, viel het me op dat de motor mee al zijn vermogen kwijt was. De motor brulde als een idioot maar hield heel erg in. Ik heb de auto op de middenberm geparkeerd waar hij vervolgens dood viel. Ik startte hem opnieuw waarna hij meteen weer normaal stationair liep. Raakte ik het gas echter weer aan, dan begon ie weer te brullen en viel ie dood. Ik heb nog geprobeerd om de auto van de middenberm naar een carpoolplaats te brengen, maar het vermogensverlies was zo groot dat ik bij het omkeren op de berm de auto minstens een stuk of 10-15x heb moeten starten waarna ik de auto ook daar achter heb moeten laten. Vanwege verplichtingen die avond heb ik ander vervoer geregeld en de auto achtergelaten.

Gisterenochtend ben ik teruggegaan om te kijken of ik iets kon ontdekken. Ik heb het luchtfilterhuis verwijderd maar kon optisch niks ontdekken behalve lichte benzinezweet rond de drukregelaar op de spinnekop. Ik heb een tijd geleden met een Audi 90 gereden die onderhand benzine piste vanuit de drukregelaar en die liep nog mooi, dus kan me niet voorstellen dat de lichte lekkage die ik opmerk (matig zweten) de auto nu volledig stilzet.
Toen ik de auto startte sloeg deze meteen weer aan en liep mooi stationair, maar bij gasgeven was het wederom brullen en meteen weer stilvallen... Gisterenavond heb ik uiteindelijk de ANWB laten komen om naar de auto te kijken en de auto af te slepen, aangezien ik niet verwachtte dat de ANWB-er het gevonden zou krijgen. De ANWB-er heeft naar de pomp geluisterd, de leidingen naar de spinnekop losgehaald om te kijken of daar benzine naartoe kwam en de ontsteking nagelopen. Dit alles was okay dus uiteindelijk de auto afgesleept. Het vermoeden was of een slechte brandstofpomp of verstopt brandstoffilter omdat de pomp af en toe wat schokkerig leek te lopen, of de spinnekop waar iets in mis gaat. De ontsteking en benzine

Vandaag heb ik het brandstoffilter vervangen, die inderdaad erg oud lijkt te zijn; er stond nog een origineel Mercedes nummer op en een productiedatum van begin 2002. Helaas heeft het vervangen van het filter niet echt iets geholpen. De klachten houden nog steeds aan. Ik heb na het vervangen van het filter wel de loop van de pomp gecontroleerd in stationairloop. Hij zoemt lichtjes, iets luider als een nieuwe pomp zou doen, maar niet luid genoeg om echt problemen te geven zo lijkt mij. Ik heb ook nog de vacuumleidingen nagelopen in de motorruimte maar hier lijkt alles gewoon dicht te zijn waar het dicht hoort te zijn of afgedopt waar afdoppen nodig is.

Dus ik sta nu voor een raadsel. :?: Uiteraard weet ik dat aan de hand van een omschrijving op het forum het nogal glazen bol werk is om echt een vinger erop te kunnen leggen wat het is... Het enige dat ik heb gedaan voordat dit optrad is de olie bijgevuld tot dat op peil was. Bijgevoegd ook een kort filmpje op Youtube om een klein beetje een idee te krijgen hoe de boel loopt.

https://www.youtube.com/watch?v=uV32ldWSZQg&f=

Iemand enig idee waar ik moet zoeken of iemand al iets vergelijkbaars gehad?

P.S. drie weken geleden heeft de wagen me ook al een keer laten staan door een kapot brandstofpomprelais. Dit euvel is verholpen door het plaatsen van een ander gebruikt relais en het oorspronkelijke relais te solderen. Ik heb de relais al gewisseld om te kijken of het hierdoor komt, maar dit heeft het niet opgelost.

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 30 nov 2019, 00:48
door rvh70
Mijn instinct zegt: kijk naar de luchtmassameter. Die meet de hoeveelheid lucht die het inlaatspruitstuk ingaat en geeft dat signaal door aan de injectiecomputer. Als dat signaal niet klopt dan kan de injectiecomputer grove fouten maken.

Uiteraard ben je niet de eerste met start/stationair problemen. Zie dit topic http://www.w201club.nl/ke-jetronic-motor-diagnose-start-stationair-problemen-t12148.html.

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 11 dec 2019, 23:24
door W201-190E
Ik heb het vermoeden dat jou benzinepomp defect is. Als de pomp warm wordt levert hij niet genoeg druk.

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 12 dec 2019, 09:39
door Bastian-Hoen
Dit lijkt inderdaad een brandstof druk probleem

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 14 dec 2019, 16:37
door rvh70
Heb je het extra mini filtertje bij de spinnekop ook gecontroleerd? Die zit in de toevoerslang aansluiting vanaf de brandstofpomp.

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 14 dec 2019, 23:40
door Grifke94
Het toevoerfilter heb ik vandaag gecontroleerd en dat lijkt het probleem niet te zijn. Heb dit filtertje ook zo goed mogelijk schoon proberen te maken. Goed testen was alleen moeilijk omdat ik op het moment alleen maar dode accu's heb staan die na 1 startpoging meteen dood zijn...

De brandstofpomp verdenk ik eerlijk gezegd niet. Deze zoemt wel een beetje, maar op mijn Audi's heb ik pompen meegemaakt die harder zoemden zonder noemenswaardig prestatieverlies. Daarbij is het ook onafhankelijk van de motortemperatuur. De motor start zowel warm als koud (wanneer de pomp ook koud is) meteen, loopt netjes stationair en valt vervolgens meteen dood zodra er gas wordt gegeven, tevens ook zowel warm als koud. Ook het primen van de pomp klinkt gezond.

Vandaag wel gemeten aan de potentiometer en deze is nu hoofdverdachte:
Pool 1+2: 2k Ohm gemeten waar 4k Ohm gemeten zou moeten worden met gesloten gasklep
Op pool 2+3 kreeg ik niet eens een weerstandssigaal. De meter heb ik gedemonteerd met het volgende wat aan het licht kwam:

7b53d183-dce2-4223-914e-a6a7c1041d50.jpg
7b53d183-dce2-4223-914e-a6a7c1041d50.jpg (341.76 KiB) 1009 keer bekeken


Ik heb na het rondneuzen in andere topics en forums toch wel het idee dat de schade aan deze nog wel meevalt. Het enige dat mij opvalt is dat het rond het stationairgebied helemaal is weggesleten. Vervanging is zeker geen slecht idee, maar ik ben bang dat dit het euvel niet gaat oplossen.

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 15 dec 2019, 19:14
door Bram Jansen
Zoek even het forum door op de naam Orion, daar vind je die dingen.

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 15 dec 2019, 23:06
door rvh70
Waar heb je je multimeter op ingesteld? Het zou kunnen dat hij wel weerstand geeft over 2+3 maar dan 20 ohm oid. Weerstand van 2k ohm waar het 4k ohm hoort te zijn is bij originele wel gek. Maar bij de vervanging die ik van Orion heb gekregen is dat ook het geval (moet ik nog installeren) Let op: de LMM afstellen is misschien al genoeg om hem op z'n minst te kunnen laten draaien. Of om te weten of dat je hoofdoorzaak is.

Nu ik je bericht zo eens lees zou het ook de drukregelaar kunnen zijn. Die heeft een luchtleiding die richting de carter ontluchting en de stappenmotor loopt (op latere W201 modellen in ieder geval). Als het membraan in de regelaar breekt vloeit de benzine daaruit maar wel richting het inlaat spruitstuk. Dit kun je op de gevaarlijke manier testen door simpelweg dat slangetje los te halen en te zien of er benzine uit komt. De goede manier is een drukmeting over de onder en boven kamer van de brandstof verdeler. Dan kun je ook gelijk de druk vanaf je pomp meten en zien of die idd nog goed is.

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 16 dec 2019, 09:56
door Grifke94
Dat slangetje op de drukregelaar heb ik al los gehad en daar kwam geen benzine uit. Die drukregelaar moest ook aan de kant om de potmeter uit te bouwen en bij het losmaken van de leidingen kwam daar nog genoeg benzine uit die onder druk stond. Het zit hem dus niet in een gescheurd membraan.

De multimeter had ik ingesteld op de stand dat ie duizenden ohms meet. Het kan inderdaad zijn dat ie een minimale weerstand geeft. Maar als deze weerstand al veel te klein is, zou ik zeggen dat de ECU met zo'n kleine weerstand de motor meteen verzuipt, aangezien het weerstandsverloop over pool 2+3 negatief zou moeten zijn met 1k Ohm als minimale waarde.

Mijn volgende stappen zijn de volgende:
- Er komt sowieso een nieuwe potmeter op want de oude is goed afgesleten.
- De oude wordt wel tijdelijk teruggeplaatst. Een paar vrienden van mij die bekend zijn met elektro hadden de tip om de afgesleten baantjes op de potmeter in te kleuren met een potlood aangezien deze baantjes zijn bekleed met grafiet. Puur voor testdoeleinden plaats ik de potmeter dan terug zodat ik tot binnenkomst van de nieuwe potmeter kan doortesten indien de potmeter niet de enige hoofdschuldige is.

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 16 dec 2019, 21:04
door rvh70
Andere oorzaak van benzinelucht zou kunnen zijn: lekkende EHA (elektro hydraylic acuator). Daar zitten 2 o ringen in en die zouden kunnen breken.

Mocht je die los willen halen pas op, daar staat ook druk op.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 17 dec 2019, 07:59
door Grifke94
Inmiddels is de EHA hoofdverdachte ja, die lekt niet alleen langs de O-ringen, die lekt (ook) bij elke overgang van het plastic naar het messing. Die moet dus vervangen worden en ik ken de prijzen van die krengen...

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 18 dec 2019, 20:33
door rvh70
Je zou kunnen proberen eerst alleen de ringetjes te doen om te kijken of het echt niet dat is.

Anders langs de sloop of op eBay shoppen. Dat levert doorgaans prima materiaal op.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 19 dec 2019, 15:12
door Grifke94
O-ringen zijn vervangen en het lekken is gestopt. Helaas loopt de auto nog steeds ruk... Dus nu eens op zoek naar een dik boek met diagnosemateriaal.

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 19 dec 2019, 23:49
door rvh70
Mijn tip: drukmeter kopen om de benzinedrukken te kunnen bekijken. Daarmee kun je een aantal zaken uitsluiten.

Heb je de LMM goed afgesteld bij het terug zetten? Dat kan een beroerde stationair opleveren.

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 19 dec 2019, 23:52
door Grifke94
Ik heb sowieso al het een en ander aan documentatie opgesnord en doorgespit om de sensoren e.d. door te meten. Nu alleen nog tijd vinden om daarmee aan de gang te gaan.

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 20 dec 2019, 13:29
door Grifke94
Hier kan een slotje op. Project is afgeblazen ivm geld- en tijdgebrek.

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 21 dec 2019, 21:40
door RD500SEC
Jammer dat je het opgeeft, wat gaat er nu met de auto gebeuren?

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 21 dec 2019, 22:59
door Grifke94
Moet ik nog even kijken. Aangezien ik al meer auto's heb en nergens ruimte heb om hem te stallen zal ik hem van de hand moeten doen. En aangezien het verkopen van andere auto's en ook onderdelen daarvan niet zo succesvol is geweest (als in niet gelukt) ben ik best wel geneigd om hem gewoon naar een sloop af te voeren, hoe zonde het ook is...

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 22 dec 2019, 23:38
door RD500SEC
Niet naar de sloop brengen hoor!
Dan zijn er hier vast liefhebbers die meer geven dan de sloperij, myself included.

Heb je de stationairluchtklep al doorgemeten?
Mogelijk is deze defect en heeft hij de jetronic computer opgeblazen.
De computer kun je open maken en de printbanen bekijken, maar vaak ruik je al dat het mis is.
Beide zijn gebruikt wel te vinden en betaalbaar.

Re: W201 M102.962 houdt in en valt uit na gasgeven

BerichtGeplaatst: 23 dec 2019, 08:09
door Knuffelbeer
Waarom niet eerst lmm vervangen.
Kost niet het meeste.
Nu gaat de auto naar de sloop zonder controle.
Ik volg dit topic vanaf begin en lmm komt steeds naar boven.
Maar vervangen doe je niet.
Iets in mij begrijpt dat niet helemaal