[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
W201Club.nl • Achterste hardyschijf vervangen : Techniek W201
Pagina 1 van 1

Achterste hardyschijf vervangen

BerichtGeplaatst: 20 aug 2018, 21:33
door Andyam
Kan ik de achterste hardyschijf (bij differentieel) gemakkelijk vervangen zonder iets anders aan de cardanas los te maken? M.a.w. hoef ik het tussenlager en de voorste hardyschijf niet los te maken, ook de moer die midden de cardan zit (bij het lager) niet?

Re: Achterste hardyschijf vervangen

BerichtGeplaatst: 24 aug 2018, 20:55
door Andyam
Dit is normaal gezien voor volgend weekend.
Ik ga nu toch in één keer voorste en achterste hardyschijf vervangen + tussenlager + de ondersteuningsrubber van de versnellingsbak, ook de centreerbussen van de voorste en achterste hardyschijven worden vervangen.
Ik doe het nu allemaal ineens omdat ik de onderdelen bestel bij Taxiteile en als ik bv. tijdens de werken zou zien dat het lager of de andere hardyschijf toch ook beter vervangen wordt moet ik de boel toch terug monteren en een week later opnieuw demonteren (de wagen wordt tijdens de week gebruikt).
Uiteindelijk valt de onderdelenprijs ook wel mee.
Ik ga het wel doen door de auto zo hoog mogelijk op te bokken (heb zelf geen werkput of brug), dus dat wordt wel een uitdaging. Ik laat wel weten of het gelukt is (of niet :( ).

Re: Achterste hardyschijf vervangen

BerichtGeplaatst: 27 aug 2018, 21:22
door Andyam
Zoals hieronder reeds medegedeeld ga ik binnenkort een reeks compenenten aan de aandrijfas vervangen.
Ik weet echter dat het differentiëel op zich nogal wat 'speling' heeft (of dat vermoed ik toch).
Ik kan de cardanas over een vrij grote hoek verdraaien als de versnellingsbak in neutraal staat.
En er zit geen noemenswaardige speling op de achterste hardyschijf.
Nu ik toch aan de aandrijving ging werken wou ik wel even informeren of iemand van jullie een idee heeft hoeveel speling op het differentieel als 'aanvaardbaar' of 'normaal' kan beschouwd worden (en hoe jullie dat dan bepalen).
Niet dat ik onmiddelijk zou kijken voor bv. een sloopdifferentieel, maar dan heb ik tenminste een idee of ik nu met veel of weinig differentieelspeling zit.

Re: Achterste hardyschijf vervangen

BerichtGeplaatst: 04 nov 2018, 20:26
door Andyam
Ik heb afgelopen weekend de aandrijving vernieuwd : voorste en achterste hardyschijf, tussenlager, centreerbussen.
Trillingsdemper zit er niet op. Ik heb dit gedaan zonder werkput of brug, maar door hem op te krikken en op vier punten op stenen de zetten. Dit is zeker niet de handigste manier van werken, maar moeilijk gaat ook.
De auto rijdt goed en trillingsvrij, getest bij verschillende snelheden en versnellingen.
Zal ook wel een voordeel zijn dat de voorste hardyschijf nu een harde versie is tov de zachte versie die er in zat.
Wel heb ik nog altijd het effect (maar iets minder dan voorheen) dat als ik vertrek vanaf stilstand dat net nadat je vertrokken bent, je als het ware nog 'een schop in de kont' krijgt. Dit is voornamelijk bij koude motor. Als je al een tijdje gereden hebt en vertrekt dan van stilstand is het minder of niet.
Zou dit dan toch aan de koppeling liggen?
De koppeling is drie jaar geleden vernieuwd, en na de vernieuwing was dit niet te merken, pas het laatste halfjaar.
Kan het zijn dat de koppeling moet 'bijgesteld' worden, of kan het aan de gever of nemer cylinder van de koppeling liggen. Schakelen verloopt wel normaal.

Re: Achterste hardyschijf vervangen

BerichtGeplaatst: 04 nov 2018, 21:13
door Nico190E
Hoi Andy,

De laatste diesel van MB die ik gereden heb is zeker 35jaar geleden, en die had dat effect ook.
Op m'n werk was 'n monteur die op schepen aan diesels had gewerkt en die kwam eens kijken.

Bleek achteraf dat de ontsteking niet goed stond, die moet n.l. voor die motor 24graden voor het dode punt staan.
Je kan dat zien aan de brandstof pomp, alle leidinkjes eraf zodat je de vloeistofspiegels kan zien.
Dan heel langzaam de krukas rond draaien, dan moet het spiegeltje van de eerste Cylinder bewegen, net op het moment dat de krukas dat streepje aangeeft, zo niet kan je de pomp verstellen.

Vaak kun je dit krijgen doordat de nokken as ketting speling begint te krijgen.

mvg Nico

Re: Achterste hardyschijf vervangen

BerichtGeplaatst: 04 nov 2018, 22:03
door Andyam
Nico,

Alvast bedankt voor je info. Ik heb wel de indruk dat de motor iets meer verbruikt dan een paar jaar geleden.
Ook zie ik als ik er achter rijd dat er bij het optrekken een lichte rook te zien kan zijn, terwijl dat vroeger niet het geval was. Ik zat al te denken dat de injectoren misschien het beste gehad hebben (> 400000 km).
Als je de pomp laat herafstellen is het probleem van mogelijk verkeerde injectietiming dan opgelost, of moet je hoedanook de nokkenasketting vernieuwen?
Heeft er iemand ervaring met juistzetten inspuittiming voor diesel bij bv. een Bosch centrum? Zoja, wat kost dit ongeveer?