Pagina 1 van 1
Koelvloeistof verversen
Geplaatst:
01 maart 2018, 14:13
door Engelen1994
Goedemiddag,
Binnenkort staat het vervangen van de thermostaathuis deksel + thermostaat op de planning. Als ik dan toch bezig ben wil ik meteen de koelvloeistof verversen.
Vandaag eens het forum doorgespit om een gedetailleerd stappenplan te zoeken voor het verversen van de koelvloeistof. Ik heb de nodige informatie gevonden maar dit was vooral gericht op een M103 blok. Zelf heb ik een M102 blok (2.0 4-cilinder benzine uit 1987), daarom weet ik niet zeker of de werkwijze bij het verversen hetzelfde is.
Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand een gedetailleerd (lees: voor dummies) stappenplan kan aanleveren voor het verversen van de koelvloeistof. Als ik een topic, waar dit reeds wordt uitgelegd, over het hoofd heb gezien dan hoor ik dit graag
.
Re: Koelvloeistof verversen
Geplaatst:
04 maart 2018, 00:30
door Silverstar
Verversen koelvloeistof is niet zo spannend!
Onder bij de radiateur kan je de kvs laten weglopen. (rode schroef) (schuif van verwarming max.warm zetten)
Als de kvs erg vervuilt is, kan je overwegen alles goed door te spoelen met de tuinslang. ( dan kan je het beste de onderste slang van de radiateur los maken)
Rode schroef dichtdraaien (radiateur slang vast zetten) Vullen met KVS. G11 ( ik gebruik Kroon SP 11)
Dop van expansievat eraf laten,motor starten en wachten tot de fan aanslaat.
Tijdens het warmdraaien in de slangen knijpen (waar je bij kan)
Als laatste rij je de auto met de voorwielen op de stoep. (zodat de neus omhoog staat)
De auto nog even stationair laten draaien en in de slangen knijpen.
Nu weet je zeker dat er geen lucht meer in het systeem zit.
Dop op expansievat draaien.(Klaar)
Succes...
Re: Koelvloeistof verversen
Geplaatst:
04 maart 2018, 11:30
door RD500SEC
Een kleine aanvulling:
De kachelkraan van de 190 staat als de motor uit is, vol open, het op warm zetten is voor aftappen niet echt nodig, bij vullen en warm draaien is het eigenlijk voldoende om 1 van beide kachelkranen iets open te zetten, de kraan staat dan al vol open.
Begin met warme motor, dan staat de thermostaat open en zal het aftappen beter/ vollediger gaan.
Onder het uitlaatspruitstuk kun je ook het motorblok aftappen. Vaak wordt dit niet gedaan, de aftapplug kan zeer vast zitten, de plug komt er vaak niet heel uit, een simpele klus wordt dan al snel een stuk minder simpel.
Bij spoelen kan het handig zijn de achterwielen hoger te zetten.
Re: Koelvloeistof verversen
Geplaatst:
04 maart 2018, 12:11
door Engelen1994
Hele duidelijke uitleg Richard, bedankt!
Nog een vraagje; wat wordt bedoeld met de kachelkraan en waar kan ik deze vinden?
Re: Koelvloeistof verversen
Geplaatst:
04 maart 2018, 12:24
door Knuffelbeer
Kijk hier even.
Heb ik ook gedaan.
Lees het hele topic even door.
Motor aftappen is ook ongeveer twee liter koelvloeistof eruit.
En dan is hij echt leeg
post167662.html?hilit=koelvloeistof#p167662
Re: Koelvloeistof verversen
Geplaatst:
04 maart 2018, 12:27
door Engelen1994
Die had ik nog niet gezien, dank!
Re: Koelvloeistof verversen
Geplaatst:
04 maart 2018, 14:20
door RD500SEC
De kachelkraan zit onzichtbaar in de bak waar ook de kachelventilator zit, en wel tussen ventilator en accu als grove indicatie.
Re: Koelvloeistof verversen
Geplaatst:
04 maart 2018, 22:25
door Engelen1994
Re: Koelvloeistof verversen
Geplaatst:
05 maart 2018, 05:13
door Knuffelbeer
De verwarming in de auto aanzetten
Re: Koelvloeistof verversen
Geplaatst:
05 maart 2018, 09:23
door Engelen1994
Oh, dus met kachelkranen worden de draaiknoppen voor verwarming in de auto bedoeld?
Re: Koelvloeistof verversen
Geplaatst:
05 maart 2018, 10:07
door Knuffelbeer
Juist.
Dit om de verwarming te ontluchten
Re: Koelvloeistof verversen
Geplaatst:
05 maart 2018, 10:36
door Engelen1994
Oké, dan snap ik het.