Pagina 1 van 1
W201 staat te hoog op z'n voorpoten
Geplaatst:
17 okt 2017, 11:43
door leeuw123
Onlangs heb ik de linker fuseekogel en spoorstang laten vervangen (rechts was al eerder eens vervangen). Toen ik de auto ophaalde, stond hij erg hoog op z'n voorpoten en de wielen stonden er scheef onder. Volgens de monteur een kwestie van goed uitlijnen. Na het uitlijnen was het inderdaad beter, maar naar verloop van tijd kwam de auto weer steeds hoger te staan. Ook begon het in de voortrein weer te kraken, alsof de fuseekogel opnieuw kapot was. Toen ik afgelopen weekend vier nieuwe banden monteerde (1 inch groter op origineel licht metaal), was het helemaal weer mis. Ook stond het stuur in één keer scheef. De uitlijner zegt dat het geen zin heeft om opnieuw uit te lijnen, omdat de auto aan de voorkant te hoog staat en er iets anders aan de hand is. Bij Mercedes gecheckt of er de goede veren onder zitten. Dat is het geval. Volgens de monteur ligt het nu aan versleten voorste schokbrekers (achter al eens vervangen). Ik denk meer dat de draagarm niet goed teruggezet is of dat de veren er verkeerd onder zitten. Het vreemde is dat als ik een stukje naar achteren rijdt, staat 'ie recht, trek ik vervolgens weer op, dan gaat 'ie weer omhoog staan. Bij scherp insturen stuurt hij het laatste stukje vanzelf. En, waarschijnlijk omdat er te weinig druk op de voorwielen staat, stuitert hij over richels en hobbels. Heeft schokbrekers vervangen zin of is het toch iets anders??
Re: W201 staat te hoog op z'n voorpoten
Geplaatst:
17 okt 2017, 16:17
door RD500SEC
Voordat de fuseekogel vervangen is, en de spoorstang stond hij niet te hoog?
Wat is het merk van de fuseekogel?
Een betere kogel heeft een sleuf waar de pen van de kogel in heen en weer bewegen kan. (Zit onzichtbaar onder de stofhoes) Deze sleuf moet in de dwarsrichting geplaatst zijn, zodat de pen van binnen naar buiten kan bewegen en vice versa.
Onder aan de rand van de fuseekogel zit een kerf, die moet naar binnen (of buiten) wijzen, haaks op de bevestigingspunten van de draagarm.
Mogelijk zit de kogel niet goed, en staat hij daarom te hoog, omdat de kogel niet vrij kan bewegen.
Zit er onder aan de rand van de kogel geen uitsparing, zal de kogel geen sleuf hebben, maar een open bovenkant, de kogel kan dan vrij bewegen naar alle kanten, bovenstaande geldt dan niet.
Dat je nu alweer geluiden hoort die op een defecte kogel lijken, is geen goed teken en lijkt op een verkeerd geplaatste kogel uit het eerste scenario.
Dat de schokdempers na de reparatie stuk zijn en ervoor niet is niet erg waarschijnlijk, maar ook weer niet helemaal uit te sluiten.
Is de draagarm onder de auto uit geweest, of is de kogel met de arm aan de auto vervangen?
Heeft de monteur de beschikking over de juiste gereedschappen, of is hij aan het kl*ten geweest en de schokdemper beschadigd?
Als de draagarm onder de auto uit is geweest, en vastgezet met de voetjes van de grond, staan de rubbers van de draagarm niet in de juiste positie en hebben ze veel te veel voorspanning, ook dat levert een te hoog staande auto op.
Dit zou bij het utlijnen weer opgelost moeten zijn, omdat de bevestigingsbouten van de draagarm tevens de stelbouten zijn voor camber en naloop. (Fusee dwarss helling en fusee langshelling)
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de veer niet goed gemonteerd zit en dat daardoor de auto te hoog staat, boven valt hij samen met het veerrubber in een koker, de bovenste veerschotel, onder op de draagarm moet het einde van de winding in de uitsparing vallen.
Re: W201 staat te hoog op z'n voorpoten
Geplaatst:
18 okt 2017, 22:52
door leeuw123
Voordat de fuseekogel en de spoorstang vervangen zijn, stond hij niet te hoog. De fuseekogel is een originele Mercedes die ik bij de dealer heb gehaald. Jou omschrijving van hoe de kogel geplaatst moet worden is helder, maar kan ik dat nu na montage nog controleren? Ik weet wel dat er een pijltje op staat wat (volgens mij) naar de binnenkant moet wijzen en volgens mij heb ik nog gevraagd aan de monteur of hij dat gedaan had. Ik heb eerder bij een andere garage de twee draagarmen laten vervangen incl. kogels en toen was er (voor en na uitlijning) niks aan de hand. Nu stond de auto zo hoog dat ik het niet vertrouwde en ook denk dat de kogel niet goed geplaatst is, maar de monteur zei dat dat met uitlijnen wel opgelost zou zijn (niet dus).
De draagarm is er vanaf geweest. De schokbrekers lijken nog goed, ze veren nog gewoon in en ik zie geen lekkage. Wel zijn de ophangrubbers gaar, dus dat kan ook het gekraak veroorzaken.
Wat ik nu ga doen is dat ik woensdag naar een uitlijnspecialist ga in Dokkum (Lammert van der Meulen). Dat schijnt een goeie te zijn, dus hopelijk kan hij zien of het toch een kwestie is van goed uitlijnen of dat de kogel niet goed gemonteerd is. Sowieso heb ik nieuwe ophangrubbers besteld.
Re: W201 staat te hoog op z'n voorpoten
Geplaatst:
25 okt 2017, 11:56
door leeuw123
De problemen zijn opgelost na goed uitlijnen bij een specialist. De vorige uitlijnbeurt klaarblijkelijk niet goed gegaan.
Re: W201 staat te hoog op z'n voorpoten
Geplaatst:
25 okt 2017, 19:38
door WJ15129
Ik ben toch heel benieuwd wat er dan mis kon zijn aan de uitlijning.
Re: W201 staat te hoog op z'n voorpoten
Geplaatst:
26 okt 2017, 12:10
door SetaniLea
Ik snap eerlijk gezegd ook niet hoe een auto hoger gaat staan uit een uitlijning.
Mijn 190 heb ik aan de voorwielen klein beetje meer op negatieve camber laten zetten zodat mijn banden niet op de schermen aanschuren. ik heb rondom 205/40/17 op 8J ET35. Ma ik sta veel verlaagd, uw is origineel.
Re: W201 staat te hoog op z'n voorpoten
Geplaatst:
27 okt 2017, 22:46
door Krikkie16V
Ik had dat ook bij mijn 16v, als ik achteruit reed kwam de voorkant omhoog, was na de restauratie zonder uit te lijnen, wielen stonden zo: / \ van bovenaf gezien.
Re: W201 staat te hoog op z'n voorpoten
Geplaatst:
03 maart 2018, 18:57
door W201Class
Even deze topic omhoog kicken.
Na het vervangen van de fuseekogels (originele) stond mijn auto ook merkbaar hoger. De draagarmen waren niet losgehaald. Na het vervangen van alle stangen van de stuurhuis incl. pitmanarm de auto ook laten uitlijnen.
De sporing en caster zijn bijgesteld alleen de camber kon niet afgesteld worden. Kon draaien aan de bouten maar er gebeurde niks. Camber staat lichtjes negatief, vind niet erg. Sporing en caster staan nu binnen de marges.
Na het uitlijnen staat de voorkant ook merkbaar lager. Ik merkte na het vervangen van de fusseekogels echter geen verschil in rijgedrag. Alleen de wagenhoogte. Dat is na het uitlijnen gezakt.
Re: W201 staat te hoog op z'n voorpoten
Geplaatst:
03 maart 2018, 22:09
door RD500SEC
Waarschijnlijk zitten de bouten om het camber te stellen vast in de bussen van de draagarmen.