W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 04 feb 2023, 04:23

Veerpootbrug ervaringen

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Moderator: Bram Jansen

Veerpootbrug ervaringen

Berichtdoor Timo_87 » 16 sep 2022, 14:56

Hallo iedereen,

Ben even benieuwd of iemand ervaringen heeft met een veerpootbrug om de bodyroll tegen te gaan. Alhoewel ik de bochten niet snel neem, helt de auto toch best veel.

https://carfantasy.nl/veerpootbrug-merc ... 17467.html

https://www.racewareshop.com/contents/n ... s_190.html

Hoop dat iemand er ervaring heeft :)

Groet,

Timo
Avatar gebruiker
Timo_87
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 11 jul 2021, 21:00
Roepnaam: Timo
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Veerpootbrug ervaringen

Berichtdoor RD500SEC » 17 sep 2022, 09:23

Deze veerpoot bruggen zorgen voor een stijvere carrosserie. Doordat de bovenste schokdemper torens gefixeerd worden, blijft de wielgeometrie beter in tact, canber en caster zullen minder veranderen onder zware belasting.
Overhellen in bochten wordt hier niet mee verholpen.
Het overhellen in de bochten wordt door de stabilisatorstangen voor en achter in toom gehouden, deze zijn af fabriek aangebracht.
Deze stabilisatorstangen verbinden de linker en de rechter draagarm met elkaar, het uitveren van het linkerwiel gaat het inveren van het rechterwiel tegen en vice versa.

Hoe is het gesteld met je schokdempers?
Met oude, versleten schokdempers gaat de auto ook overhellen in de bochten.

Jij hebt een pre mopf, die staan hoger op de veren en zijn wat zachter geveerd dan de mopf modellen, ook dat kan van invloed zijn op het overhellen.
Stabilisatorstangen zijn er in diverse diktes geweest, een dikkere stang kan je ook helpen, maar kijk eerst naar de basis.

Zijn de schokdempers nog in orde?
Heb je mogelijk een gebroken veer?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1718
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Veerpootbrug ervaringen

Berichtdoor Timo_87 » 17 sep 2022, 15:39

Hey Richard,

Bedankt voor je reactie en toelichting :)

Schokdempers en veren zijn in mei vervangen, merk zeker een verschil.

BILSTEIN - B4 OE Replacement

SACHS 996 069 Chassisveer
Lengte [mm]:
318
Diameter [mm]:
101, 13

SACHS 997 246
Lengte [mm]:
393
Diameter [mm]:
13,35, 109

Kwam inderdaad ook uit op de stabilisatorstangen, ik hoopte op een "easy" fix maar dat word hem dan niet.

Wel interessant om te weten dat de pre-mopfs dus hoger staan, daar heb ik geen probleem mee.

In ieder geval bedankt :D
Avatar gebruiker
Timo_87
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 11 jul 2021, 21:00
Roepnaam: Timo
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Veerpootbrug ervaringen

Berichtdoor RD500SEC » 17 sep 2022, 15:59

Veren en dempers zijn dus goed, zo te zien ook die voor een pre mopf wat de veren betreft.

2F8F2109-108C-46E0-BD6A-1996558BCBDA.png
2F8F2109-108C-46E0-BD6A-1996558BCBDA.png (1.01 MiB) 5800 keer bekeken

Van de stabilisatorstang kom ik twee nummers tegen, toegepast op de 4 cilinder modellen.

0884D866-C8CA-478B-B515-3755108ED1D5.png
0884D866-C8CA-478B-B515-3755108ED1D5.png (1.01 MiB) 5800 keer bekeken

Heb je de hulpveer ook geplaatst?
De schuimrubberen buffer om de stabilisatorstang, nummer 14?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1718
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Veerpootbrug ervaringen

Berichtdoor Timo_87 » 17 sep 2022, 16:57

Nogmaals bedankt !

Hulpveer, dat durf ik niet zo te zeggen. Denk het haast niet, had er verder niks over gehoord van de monteur.

Mbt de torsion bar, daar ga ik maar naar kijken :)
Avatar gebruiker
Timo_87
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 11 jul 2021, 21:00
Roepnaam: Timo
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Veerpootbrug ervaringen

Berichtdoor Spaansen » 17 sep 2022, 17:47

Nieuwe plaatsen heeft niet zo heel veel zin.

Enkel een dikkere heeft zin

16V versie is zo te plaatsen enkel nieuwe rubbers op de montage plekken.

Bij 16v die een upgrade willen pakken weer van een zware versie van de W124 model is dacht ik het zelfde enkel aan beide kanten iets inkorten .

Achterzijde kom je lastig bij voor makkie
Avatar gebruiker
Spaansen
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1800
Geregistreerd: 31 dec 2010, 21:25
Woonplaats: Lelystad
Type wagen: 190E 2.3-16
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: BMW E46 compact


Re: Veerpootbrug ervaringen

Berichtdoor Timo_87 » 17 sep 2022, 20:00

Het zal dan inderdaad om een dikke gaan, zal maar eens op onderzoek uitgaan.

In ieder geval bedankt, zal het wel delen als ik verder ben gekomen :)
Avatar gebruiker
Timo_87
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 11 jul 2021, 21:00
Roepnaam: Timo
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Veerpootbrug ervaringen

Berichtdoor RD500SEC » 18 sep 2022, 12:09

Enkel een dikkere heeft zin

16V versie is zo te plaatsen enkel nieuwe rubbers op de montage plekken.


Heeft een 16V een dikkere stabilisator als de overige 4 cilinders?
Heb jij het MB nummer voor de 16V stabi? Is gelijk aan de sportline, zowel de 2.3-16V als de 2.5-16V


De twee nummers die ik heb terug gevonden, en hierboven heb geplaatst, zijn er eigenlijk 3, de eerste is vervangen door de tweede, zijn beiden voor het standaard onderstel,de nog leverbare eindigend op 52 65 en een derde nummer, eindigend op 78 65 dat zeker voor de sportline is, en ook 16V modellen.
A201 323 78 65 is de stabi voor de 16V en de sportline modellen.
De 16V met self leveling suspention is anders van opzet.

Standaard stabi is 23 mm, die van de sportline/16V ook, lijkt het, deze zal dan een andere legering hebben en daardoor stugger zijn denk ik?
Maar ik kom ook rubbers tegen met een gat van 24 mm die voor een sportline/16V zouden zijn, dus eigenlijk krijg ik geen duidelijkheid over de dikte van de sportline/16V stabi.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1718
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Veerpootbrug ervaringen

Berichtdoor Spaansen » 18 sep 2022, 17:32

16v is van het begin tot einde dik , standaard is na de bocht dunner
Bijlagen
1F9BA41B-22AB-4F12-A982-C98DE212EEE1.png
Stuk info van onze Duitse vrienden
1F9BA41B-22AB-4F12-A982-C98DE212EEE1.png (1.08 MiB) 5716 keer bekeken
Avatar gebruiker
Spaansen
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1800
Geregistreerd: 31 dec 2010, 21:25
Woonplaats: Lelystad
Type wagen: 190E 2.3-16
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: BMW E46 compact


Re: Veerpootbrug ervaringen

Berichtdoor Timo_87 » 25 sep 2022, 09:04

Allebei bedankt voor de additionele informatie :handgestures-thumbup: . Nu weet ik in ieder geval wel waar ik op moet letten :)
Avatar gebruiker
Timo_87
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 11 jul 2021, 21:00
Roepnaam: Timo
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee


Keer terug naar Carrosserie & Exterieur W201

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron