W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 16 mei 2022, 13:56

Vacuümpomp / onderdrukpomp

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel, met de W201 kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderator: Bram Jansen

Vacuümpomp / onderdrukpomp

Berichtdoor JenF » 19 apr 2016, 20:23

Hallo,

Ik heb een tweedehands vacuümpomp van het laatste type op de kop kunnen tikken.
Nu moet ik er een pakking bij bestellen. Als ik de how-to en originele pakking van Pierburg zie lijkt deze anders dan de pakkingen die je online kunt kopen van bv Febi of Elring.

De onderkant van de originele pakking lijkt veel breder zeg maar 1vierde van de pakking dicht.
Zie foto die ik bij de how-to van Polderboer zag staan.
image.jpeg
image.jpeg (338.71 KiB) 1446 keer bekeken


De onderstaande pakking kan ik alleen maar bestellen.
image.jpeg
image.jpeg (16.13 KiB) 1446 keer bekeken


Deze pakking moet dus passen volgens verschillende sites.

Moet je bij het monteren ook iets van vloeibare pakking gebruiken?

En nog een belangrijke vraag:

Weet iemand waarom de metalen korf moet worden verwijderd bij het plaatsen van de nieuwe pomp?
Of kan het geen kwaad om die te laten zitten.

Mvg, Jenf
Mvg, Jenf
Avatar gebruiker
JenF
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 586
Geregistreerd: 14 feb 2010, 16:14
Woonplaats: Heerenveen
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Vacuümpomp / onderdrukpomp

Berichtdoor Musicman » 25 jun 2021, 17:15

De pakking met het "dichte" deel is eigenlijk de juiste en meest recente. Het dichte deel zit onder en zorgt ervoor dat bij een mechanisch mankement in de pomp (komt voor!) de metaaldelen niet in de motor terecht komen maar in het onderste bassin blijven liggen. Bij de dun-randige pakking kan de motorschade aanzienlijk zijn in zo'n geval . De dunwandige is oud model en dus niet de beste keuze.
Vloeibare pakking mág maar is niet nodig bij schone en zorgvuldige montage.
Musicman
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
Roepnaam: Rob
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 1990


Re: Vacuümpomp / onderdrukpomp

Berichtdoor Gombal » 27 jun 2021, 22:11

De metalen korf is een hulpstuk als je je injectiepomp verwijderd. Dan ligt je tandwiel met de nokken namelijk los. Als je de korf monteer blijft hij op zijn plek zitten.

Ik zou hem idd eruit halen. Waarom? Korf is niet meer te krijgen, vroeger kostte hij 5 gulden, laatste prijs was €250,00! Maar zoals gezegd, niet meer te krijgen dus wees er zuinig op!

(De schade die Musicman bedoeld was 9 van de 10 keer het lager welke over de nokken loopt.
Bij het eerste type konden de kogels er makkelijk uitvallen omdat er geen deksels op de zijkant van het lager zaten.
Bij het nieuwe type zoals op de foto van TS hadden ze dat veranderd dus geen losse kogels meer in je blok.
Vermoed dat daarom ook de pakking veranderd is, weet dat de laatste keer dat ik een nieuwe pakking bij de dealer haalde deze ook de brede rand niet meer had.
Met de brede rand is het oude type.
De rand kon ook geen kogels e.d. tegenhouden, die stak buiten de pakking uit. Er bleef echter wel altijd oude olie en eventuele metaaldeeltjes, ondanks de olie slijt je motor toch, achter de rand opgesloten zitten en kan me voorstellen dat je dat ook niet wilt. )
Bijlagen
vac_pump_gaskets.jpg
vac_pump_gaskets.jpg (85.59 KiB) 720 keer bekeken
Avatar gebruiker
Gombal
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 25 sep 2010, 23:15
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 300D 1986, W124 200D 1986


Re: Vacuümpomp / onderdrukpomp

Berichtdoor JenF » 28 jun 2021, 20:47

Hallo,

Het is alweer een paar jaar terug :think:
Maar ik heb een tweedehands vernieuwde pomp er in gezet en de metalen korf eruit gelaten en de smalle pakking gemonteerd. Doet het tot op heden nog steeds.
Mvg, Jenf
Avatar gebruiker
JenF
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 586
Geregistreerd: 14 feb 2010, 16:14
Woonplaats: Heerenveen
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Diesel specifiek W201

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten