W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 20 aug 2019, 01:52

Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: xxGoof, Bram Jansen, Ruub-ster, Sterretje1968

Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor Orion » 31 okt 2012, 18:40

Sinds enkele dagen heb ik problemen met mijn LPG installatie. Op benzine loopt de wagen perfect, maar
direct na overschakelen valt ie uit. Soms als ie wel fatsoenlijk overgaat en je hebt een flink stuk gereden dan kan ie er ook ineens mee stoppen.

Afgelopen zaterdag al een nieuw magneetventiel op de Gas tank vervangen. Resultaat was dat ie het minder deed. Dat die welicht slecht was zou volgens de gasboer kunnen. Was een vaker voorkomend probleem van die serie.

De gas-indicatie schakelaar ook al vervangen. De AEB725. Tevens de EZL (ontstekings-module) gewisseld.
Probleem blijft aanwezig.

De gedachte van de gasboer was dat het toerental signaal niet goed was, vandaar dat ik de ontstekings-mod wisselde.

Na een test van de LPG boer, 2 draden zonder schakelaar, zodat ie direct start op LPG en rijdt.
Weer een test rit en wederom zelfde probleem. Volgens hem is het nu duidelijk dat het ergens in de LPG installatie zou zitten.

Nu mijn vraag, waar komt het toerental signaal vanaf en gaat ie naar toe.
Deze hadden we ook al gewisseld met (zie foto naast de diagnose stekker) en de min van de bobine.

-Komt dat van de dynamo? Dan zou eventueel die verbinding niet meer goed zijn.

Hoor het graag waar dat toerental signaal vanaf komt.

Ontstekings module snelheidsignaal tbv forum_1600x902.jpg
Ontstekings module snelheidsignaal tbv forum_1600x902.jpg (768.24 KiB) 2254 keer bekeken
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Avatar gebruiker
Orion
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4563
Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
Woonplaats: Limburg
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor EmielW201 » 31 okt 2012, 22:38

Hoi Orion, we hadden hierover off-line al contact gehad. Het toerental signaal wordt opgewekt door de bobine (- aansluiting) en gaat vervolgens naar de EZL module. In de de EZL module wordt het toerental signaal opgezet waarvan de uitgang vervolgens op X11 (omcirceld op de foto) uit komt.

Mijn vraag is alleen of het toerental signaal nog een rol speeld wanneer de 2 draden op de AEB zijn doorverbonden en de auto direct op gas start. Indien dit het geval is dan zou het probleem (zoals de gas boer) aangeeft alleen nog in de gas installatie kunnen zitten.
Maar dat laatste hoeft niet perse het geval te zijn. Slechte contacten van voedingsspanning kunnen mogelijk ook een rol spelen. Is de +12Volt van het AEB kastje op het contact aangesloten? Indien ja, dan zou je deze via een 5A zekering en losse schakelaar rechtstreeks op de accu kunnen aansluiten. De schakelaar vervangt dus tijdelijk de functie van het contact van de gasinstallatie. Verder moet je er zeker van zijn dat de zwarte draad (=massa) van de AEB goede massa maakt.
Daarna opnieuwd proefrijden (lang genoeg). Indien het probleem weg is dan zit het probleem van uitvallen vermoedelijk in het contact (ignition switch). Niet vergeten om de extra (tijdelijke) schakelaar UIT te zetten na afzetten van de motor.

Of het de oplossing is durf ik niet te zeggen, maar je moet soms dingen proberen om zaken uit te sluiten.
Afbeelding
Avatar gebruiker
EmielW201
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1232
Geregistreerd: 17 okt 2010, 15:23
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor Wiersma » 31 okt 2012, 23:22

Dat is niet goed emiel (toerental signaal).
De puls word gegenereerd door een sensor die de vliegwiel leest. Bij een 4 cilinder heeft deze 2 segmenten en bij een 6 cilinder 3 segmenten (uitzondering van voor 1985 hier zit een TSZ module in, deze word door de verdelerkap gegenereerd)

Deze puls gaat naar de EZL unit, die er een toerentalpuls van maakt, kabelkleur groen/geel.
Ook stuurt de EZL de bobine aan.
Hier staat een interessant stukje van iemand die de EZL unit helemaal heeft uitgepluist:
http://190rev.net/forums/showthread.php?t=41467


Het kan zijn dat de gasinstallatie zijn signaal van de bobine haalt.
190D 2.5 automaat 1986
Afbeelding
Avatar gebruiker
Wiersma
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1680
Geregistreerd: 02 feb 2010, 13:56
Woonplaats: Friesland
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor EmielW201 » 01 nov 2012, 00:47

Wiersma schreef:Dat is niet goed emiel (toerental signaal).
De puls word gegenereerd door een sensor die de vliegwiel leest. Bij een 4 cilinder heeft deze 2 segmenten en bij een 6 cilinder 3 segmenten (uitzondering van voor 1985 hier zit een TSZ module in, deze word door de verdelerkap gegenereerd)


De toerentalpuls wordt inderdaad niet door de bobine gegenereerd. (zat even niet in het juiste detail schema te kijken)
Maar de toerentalpuls komt ook weer niet van de vliegwielsensor. De enige sensor die hiervoor van toepassing kan zijn is de krukas positie sensor. Die gaat rechtstreeks naar de EZL module.

En nu kom ik met de situatie in mijn auto die ik dan weer niet helemaal begrijp.
Bij mijn W201 uit oktober '86 zit origineel een 102.962 motor met TSZ module (dus geen EZL knop).
Er zit geen stappenmotor op maar een luchtschuif voor stationair. (niet gebruikelijk voor een 102.962 motor uit '86, maar kan nog)
Maar er zit wel een krukas positie sensor op. Het verstellen van de ontsteking moet gedaan worden door de verdeler te verdraaien (zoals normaal bij TSZ onsteking).
Waar is nu die krukas positie sensor voor?

@Orion, als we te veel off-topic gaan laat het maar weten. Dan open ik hiervoor een nieuw topic.
Afbeelding
Avatar gebruiker
EmielW201
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1232
Geregistreerd: 17 okt 2010, 15:23
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor Orion » 01 nov 2012, 08:27

Nee, is niet zo erg dat off-topic. Is leerzame info, maar wellicht weet ik straks meer. Ga vandaag naar de gasboer om twee spoelen op de verdamper te vervangen. Deze zouden eventueel de oorzaak kunnen zijn.

@ Emiel: dat van dat contact, Hmm. Zal het hem straks een vragen. Neem even een copie mee van deze tekst.
@Wiersma: eerst zat hij aangelsoten naast de diagnose stekker, gasboer zei zet hem anders eens op de min van de bobine. Merkte niet direct het verschil, maar s'morgens was het probleem er weer, nu weer terug naar de plek naast de diagnose stekker.

De wagen loopt goed op benzine, slaat niet af etc. Maar bij overschakelen naar gas, vooral koud wil ie niet overgaan. De twee draden die hij doorverbonden had Emiel was inderdaad om te kijken of het aan de wagen lag of de LPG installatie.

Heb ook nu gelezen dat het toerental signaal bij aftermarket op de dynamo zit op de W- indicatie.
Als het probleem zich blijft voordoen, ga ik naar een bekende die niks anders doet dan revisie van dynamo's

en laat er als die er niet opzit een module achterop de dynamo zetten met die W- aansluiting.
Dan moet hij zowieso een goed toerensignaal hebben. Tenminste dit is wat ik denk, correct me if Wrong.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Avatar gebruiker
Orion
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4563
Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
Woonplaats: Limburg
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor Prometheus » 01 nov 2012, 08:42

Waar is nu die krukas positie sensor voor?

Wellicht (alleen) voor je toerenteller ?
Work in progress
"Weten wat men weet en weten wat men niet weet is kennis en wijsheid"
HR brigade
Avatar gebruiker
Prometheus
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1349
Geregistreerd: 13 feb 2012, 13:46
Woonplaats: Hoorn
Roepnaam: Ruud
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190E 2.0 1987
Mitsubishi Colt CA0


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor Orion » 01 nov 2012, 08:52

Naar mijn beste weten: Op dat signaal baseert de stuureenheid zich om te weten waar het bovenste dode punt van meestal de eerste cilinder zich bevind.

Ik denk:
Dat is natuurlijk bedoelt voor de verdeler om op het juiste tijdstip zijn vonken aan de desbetreffende cylinder af te geven.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Avatar gebruiker
Orion
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4563
Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
Woonplaats: Limburg
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor Wiersma » 01 nov 2012, 11:52

De toerenpuls komt van de vliegwiel sensor.
De EZL unit zet dit om in een bruikbaar signaal, voor je toerenteller, kickdown, toerenbegrenzer en je ECU computer.



Als dit signaal niet goed, zal je auto niet starten. De bougievonk, en aansturing brandstof pomp word hiermee geregeld.
Ook je koudestart/toerental verhoging en je stappenmotor.

De KE heeft geen dode punt nodig, omdat de verdeler dit al doet. Er zit wel een dode punt sensor op (voorste krukaspully) die loopt naar je diagnose stekker, om je auto uit te lezen, de onsteking/ke-jet maakt hier geen gebruik van.

Mijn idee is met het omschakelen naar gas, dat de auto even op 2 brandstoffen loop.
Als je auto goed op benzine loop, moet je het niet in je toerentalsignaal gaan zoeken.

@emiel
Als je een TSZ ontsteking hebt, heb je geen krukas sensor op je vliegwiel. Deze komt van je verdeler af.
Als je onder je motor kap kijkt zie je vanaf je TSZ unit een ronde groene coax kabel lopen naar je verdelerkap.
zie voor meer info:
190D 2.5 automaat 1986
Afbeelding
Avatar gebruiker
Wiersma
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1680
Geregistreerd: 02 feb 2010, 13:56
Woonplaats: Friesland
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor Orion » 01 nov 2012, 18:28

@Wiersma: dat is een mooie technische beschrijving.
Vandaag de 2 spoelen op de verdamper vervangen, geen resultaat. Tijdens starten (goed op benzine) en bij meer toeren+/- 2000 over op LPG en hij ging stotterend uit.

Na een testrit terwijl de motor dan warm is, rijdt ik op LPG,ineens vermogen weg, lijkt net of je LPG tank leeg is.

Volgende week gaat de K-J stop (blokje vervangen en nog een klein relais) dan is alles vervangen wat er maar te vervangen is.

Nu mijn vraag wiersma, je zegt dat ie dan ook slecht op benzine zou moeten lopen als het toerental signaal niet goed zou zijn, lijkt me inderdaad plausible. Ik weet bij mijn motor revisie is de krukassensor vervangen.

S'morgens zou hij met een verhoogd toerental moeten starten, dit is wel zo kort 1 a 2 seconden.
Dit van 1100-800 toeren. Zou ik voor het koude start gebeuren niet een probleem hebben met de stappenmotor aansturing?

Of heeft de EHA er iets mee te maken? De gasboer zegt dat ie ook daarvan een signaal heeft gebruikt.

De wagen nog eens aan de CO kast gehangen en dat was perfect.

Hoor graag jullie mening.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Avatar gebruiker
Orion
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4563
Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
Woonplaats: Limburg
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor Wiersma » 01 nov 2012, 18:40

Ik zou eens proberen, als je op gas loopt, je brandstof relais eruit te trekken. Dan weet je 100% dat er geen benzine word ingespoten.

KE-jet is mechanische inspuiting die elektronisch bij geregeld word.
Dit betekend, dat je alleen je brandstofrelais, en EZL unit nodig hebt om je motor te laten lopen.
Dit word ook wel een soort noodloop genoemd, echter heb je wel al je vermogen tot je beschikking.

Je Ke-Jet word bijgeregeld, aan parameters zoals temp, lambdasonde, gasklepstand etc.

Ga je op gas rijden, wil je natuurlijk dat er geen druppel benzine word ingespoten.
Dit kan door bijvoorbeeld een relais in te zetten tussen je draad van de brandstofpomp.
Schakel je over op gas, word de spanning onderbroken naar je brandstofpomp.

Ook kan je zon ke-blokker gebruiken, door een negatieve ampère van rond de -70ma op de EHA te zetten.
Echter is er een lichte onbalans in je spinnekop, kan ik mijn voorstellen dat er wel eens wat benzine in de verbranding komt.
190D 2.5 automaat 1986
Afbeelding
Avatar gebruiker
Wiersma
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1680
Geregistreerd: 02 feb 2010, 13:56
Woonplaats: Friesland
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor Orion » 01 nov 2012, 20:01

@Wiersma: Ga ik morgen eens doen het brandstof relais eruit halen als ie op LPG loopt.
Op de gas installatie zit een stop K-J met een smd led, echter die ging niet uit terwijl de motor afsloeg?

Die wordt maandag dus ook vervangen. Dat klopt met het verhaal van de gasboer, die zij me dus dat de gas installatie ook aan de EHA hing.

Zou het de EHA zelf niet kunnen zij? die heb ik nog reserve liggen. Dan zou ik die kunnen wisselen.

Hoor het graag.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Avatar gebruiker
Orion
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4563
Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
Woonplaats: Limburg
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor Wiersma » 01 nov 2012, 20:11

Probeer eerst eens het brandstofrelais, levert dat positieve resultaat op, kan het aan je EHA liggen.
Mijn kennis is ook grotendeels theoretisch, praktijk kan soms anders zijn :-)
Ik heb zelf ook een 190E op gas gehad, dus ik heb al die documenten van de hele ke-jet 5 keer gelezen ;-)
190D 2.5 automaat 1986
Afbeelding
Avatar gebruiker
Wiersma
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1680
Geregistreerd: 02 feb 2010, 13:56
Woonplaats: Friesland
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor EmielW201 » 01 nov 2012, 20:42

Wiersma schreef:Ook kan je zon ke-blokker gebruiken, door een negatieve ampère van rond de -70ma op de EHA te zetten.
Echter is er een lichte onbalans in je spinnekop, kan ik mijn voorstellen dat er wel eens wat benzine in de verbranding komt.


Je kan als test de K-J stop ook op een andere manier omzijlen:
- K-J stop er tussen uithalen en EHA origineel aansluiten.
- De idle microswitch op de gasklep vastzetten of (nog beter) de draden doorverbinden. (De EHA krijgt dan een negatieve stroom waardoor de brandstoftoevoer wordt afgesloten)
- LPG installatie op gas laten starten. (dus 2 draden op AEB doorverbonden)

Toerental signaal kun je volgens mij al uitsluiten als je op gas start. En zoals Wierma al aangaf zou je op benzine ook problemen moeten hebben als het toerental signaal niet goed is.

Maar als de K-J stop truuk geen verbetering geeft dan zou ik zeker ook het contact voor de AEB tijdelijk omzijlen.

@Wiersma, bedankt voor het TSZ schema. Hier staat nuttige informatie in.
Afbeelding
Avatar gebruiker
EmielW201
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1232
Geregistreerd: 17 okt 2010, 15:23
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor EmielW201 » 01 nov 2012, 20:54

Orion schreef:Zou het de EHA zelf niet kunnen zij? die heb ik nog reserve liggen. Dan zou ik die kunnen wisselen.


EHA zelf kan het ook nog zijn. Deze dingen kunnen door ouderdom intern (en extern) lekken. Die van mij is ook vervangen en lekte extern (door het ontluchtingsgat) benzine. Tot 2 maal toe een 2-handse EHA geprobeerd maar toen starte de auto niet of zeer moeizaam (EHA lekte intern). Met nieuwe EHA probleem over.
Of de EHA ook bij negatieve stroom intern kan lekken waardoor toch brandstof naar de injectors gaat weet ik niet, maar dat zou voor LPG niet wenselijk zijn. Uitvallen van de motor zou goed mogelijk zijn.
Afbeelding
Avatar gebruiker
EmielW201
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1232
Geregistreerd: 17 okt 2010, 15:23
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor Orion » 01 nov 2012, 21:00

Wiersma en EmielW201:

Net een ander brandstof relais geplaatst. Ook even proberen te starten op "nood"- LPG. Ging niet, op LPG had ik eventueel gedacht dat ie zou lopen. Andere erin, gestart! Benzine goed, overschakelen op LPG ook
goed!

10 km gereden en paar maal gestopt en opnieuw gestard, geen problemen. Zou voorbarig kunnen zijn,
maar zou het Brandstof relais dit kunnen veroozaken?

Hoor graag jullie mening.

Maar morgen vroeg is natuurlijk het ultiem voor uit te proberen, is ie steenkoud.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Avatar gebruiker
Orion
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4563
Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
Woonplaats: Limburg
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor Wiersma » 01 nov 2012, 21:11

Toen de motor op LPG liep, en je trok de brandstofrelais eruit viel de motor uit?
Ik begrijp die "nood" - LPG niet helemaal.

Zonder brandstof relais zal de auto niet starten/lopen op benzine.(of je moet pin 30 met 87 doorverbinden, dan loopt je brandstofpomp continu)

Om even terug te komen op het brandstof relais, wat doet, en regelt die allemaal:
-De brandstof relais schakelt je brandstofpomp.
-Ook je koude start ventiel word door de brandstofpomp aangestuurd.
-Kickdown als je een automaat hebt.
-Brandstof relais krijgt toerensignaal en een temperatuur signaal.
-Ook de toerenbegrenzing doet je brandstof relais.
190D 2.5 automaat 1986
Afbeelding
Avatar gebruiker
Wiersma
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1680
Geregistreerd: 02 feb 2010, 13:56
Woonplaats: Friesland
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor Orion » 01 nov 2012, 21:17

Wiersma schreef:Toen de motor op LPG liep, en je trok de brandstofrelais eruit viel de motor uit?
Ik begrijp die "nood" - LPG niet helemaal.


Nou, je kunt met de keuze knop van je (AEB725) je auto op LPG starten zonder dat ie op benzine overgaat eerst. Soort nood start als je geen benzine zou hebben. Heb hem niet gestard op benzine, dan over op LPG en het relais dan eruit. Dacht laat ik de nood procedure eens eerst proberen.

Maar de rest van je toelichting, zou het dus heel goed mogelijk zijn dat die definitief de oorzaak is.
Laat het morgen uiteraard weten, zou mooi zijn. Samen gevonden via het forum. Super toch.

Update: die staat in handleiding van de AEB725

Update: Noodstart direct op LPG :
Mocht de motor niet op benzine aanslaan, dan kan direct op LPG gestart worden.
Door na het aanzetten van het contact de drukknop in te houden totdat alleen de GELE led brandt, en hierna direct door te starten zal direct op LPG gestart worden.

Periodiek onderhoud :
Rij bijtijds enige kilometers op benzine om defecten aan het benzine-systeem te voorkomen.
Blijf tevens minimaal 15 liter benzine in de tank houden om te voorkomen dat een electrische benzinepomp in de benzinetank door oververhitting stukloopt.
Laat tijdens onderhoudsbeurten extra aandacht schenken aan : - Schoon luchtfilter, Onstekingssysteem (bougies, kabels, verdelerkap), Op LPG eerder klepspeling laten controleren !!, CO-afstelling op LPG.
AEB725

Dat de benzinepomp altijd blijft lopen en druk op het systeem houdt is schijnbaar normaal, vandaar dat je altijd (ik rij meestal met 1/2 tank benzine) om oververhitting te voorkomen door de retour brandstof.
Dit natuurlijk omdat je geen benzine gebruikt en de pomp bij een weinige hoeveelheid te warm wordt.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Avatar gebruiker
Orion
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4563
Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
Woonplaats: Limburg
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor EmielW201 » 02 nov 2012, 11:25

Volgens mijn beleving zou het zeer vreemd zijn dat een ander brandstofrelais het uitvallen op LPG oplost.
Je hebt immers geen benzine nodig als je start op LPG.

Zoals Wiersma al aangaf zou je het brandstofrelais eruit moeten halen en kijken of het uitvallen op LPG dan nog voorkomt. Levert dat een positief resultaat op, kan het aan je EHA zelf (of K-J stop) liggen.
Afbeelding
Avatar gebruiker
EmielW201
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1232
Geregistreerd: 17 okt 2010, 15:23
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor Orion » 02 nov 2012, 11:29

Hoi EmielW201,

Kom net terug, wagen starte op benzine geen probleem. Overschakelen geen probleem.
Nu 10 km gereden en wederom geen probleem.

Echter om uit te proberen direct nadat ie vanmorgen na de eerste start overging, de wagen gestopt en uitgezet. Toen kreeg ik hem moeilijk aan.

Maar de EHA ga ik ook nog eens wisselen een dezer dagen.
Zet ik eerst de oude relais terug, en kijken of ie dan weer raar doet. Dan de truuk van Wiersma.
Zadat ik alle dingen uitgeprobeerd heb.

Maar de wagen start altijd op benzine en gaat op +/-2000 toeren over.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Avatar gebruiker
Orion
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4563
Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
Woonplaats: Limburg
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor Orion » 02 nov 2012, 12:19

En jawel hoor het probleem is weer terug. De volgende stap is de "Wiersma" truuk, maar je moet ook geluk hebben. Dit was ineens na zoveel kilometer.

Knopje op benzine, geen probleem. Daarna direct weer op LPG en hij doet het weer.

Dus het relais was het niet, wat je al aangaf EmielW201.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Avatar gebruiker
Orion
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4563
Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
Woonplaats: Limburg
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten