W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 20 aug 2019, 02:04

Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: xxGoof, Bram Jansen, Ruub-ster, Sterretje1968

Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor Orion » 03 nov 2012, 10:50

Even een update, niks nog gewijzigd.

Maar moest vandaag tanken, benzine en LPG.

Start op benzine, direct aan. Over op LPG stotteren. Na 5 km motor al aardig op temp, wederom geprobeerd direct over.

Nu is door het vervangen van dat brandstof relais het uitvallen stukken minder???????
Maar lijkt wel of het een temperatuur afhankelijk probleem is.

Waar moet ik nu in gaan zoeken.

Hoor het graag.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Avatar gebruiker
Orion
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4563
Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
Woonplaats: Limburg
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor Fietsensloper » 03 nov 2012, 11:37

Wat je kunt doen is je hele benzine gedeelte uitschakelen en dan starten op LPG. Even kijken hoe het dan is.
Ik begin namelijk te denken dat hij op gas ook benzine krijgt(dus op 2 brandstoffen wil gaan lopen) Dus dat hij het benzine gedeelte niet goed uitzet zegmaar...

Succes!

Edit: Kom hier maar ''even'' heen, dan kunnen we wat onderdelen uit gaan wisselen :laugh:
*Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen :|
Avatar gebruiker
Fietsensloper
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1443
Geregistreerd: 14 maart 2011, 02:30
Woonplaats: Ruinerwold
Roepnaam: Simon
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor Wiersma » 03 nov 2012, 11:46

Ha, die fietsensloper, dat had ik ook als suggestie genoemd, door het brandstof relais eruit te trekken als je op LPG loopt.
Echter ik heb nog een idee gekregen.
De brandstof relais stuurt ook de koude startventiel aan. via deze kan hij ook beetje benzine krijgen.
Trek die stekker er eens af.
190D 2.5 automaat 1986
Afbeelding
Avatar gebruiker
Wiersma
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1680
Geregistreerd: 02 feb 2010, 13:56
Woonplaats: Friesland
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor Orion » 03 nov 2012, 12:47

@Fietsensloper: bedankt voor het meedenken, maar je was te laat met je antwoord :lol: :lol: :lol:
@ Wiersma, dat is een goeie.

Net terug van een ritje, en (motor is nog warm) geen probleem. Vanavond nog antwoordt haal de stekker ervan af.

Zit de temperatuur regeling in de koude-start injector zelf? of krijgt ie die ergens anders van?

Super voor het meedenken.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Avatar gebruiker
Orion
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4563
Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
Woonplaats: Limburg
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor Orion » 03 nov 2012, 17:34

Even een update:

Vanmiddag de stekker van de koude startinjector los gemaakt. Starte wat minder gemakkelijk op benzine.
Overgeschakeld op LPG, geen probleem.

200 meter verder, uitgezet en opnieuw gestard. Ging goed maar niet op LPG. Nu na een kleine 5 km
het relais getrokken en laten lopen. Motor vermogen zakte wat in. Maar kwam mee snel terug op normaal?

Wagen uit en op het noodprogramma van de LPG de wagen puur op LPG laten starten, nu kan hij geen benzine krijgen. Hij ging normaal aan. Nu wil ik uiteraard, de koude start meemaken puur op LPG.

Als ie dat nu doet, dan zit het euvel ergens in het motor gedeelte. Maar waar. Kan dan morgen wellicht de EHA verwisselen.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Avatar gebruiker
Orion
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4563
Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
Woonplaats: Limburg
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor Wiersma » 03 nov 2012, 18:05

Toen de auto liep op LPG, en je trok het brandstof relais (niet ovp) eruit zakte de motor even in toeren?
En kwam weer terug op normaal nivo?

Als dat zo is, word er benzine ingespoten lijkt mij. Wat de benzine stopt, motor zakt in (krijgt te weinig brandstof) en de stationair klep geeft meer lucht, zodat er meer LPG inkomt.

Kan ook zij dat het CO mee afgesteld is met LPG en benzine, dus zonder de benzine staat de auto te krap.
190D 2.5 automaat 1986
Afbeelding
Avatar gebruiker
Wiersma
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1680
Geregistreerd: 02 feb 2010, 13:56
Woonplaats: Friesland
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor EmielW201 » 03 nov 2012, 19:01

Orion schreef:Vanmiddag de stekker van de koude startinjector los gemaakt. Starte wat minder gemakkelijk op benzine.
Overgeschakeld op LPG, geen probleem.


Dit is in ieder geval een teken dat de koude startinjector zijn werk goed doet.

Orion schreef:Wagen uit en op het noodprogramma van de LPG de wagen puur op LPG laten starten, nu kan hij geen benzine krijgen. Hij ging normaal aan. Nu wil ik uiteraard, de koude start meemaken puur op LPG.

Als ie dat nu doet, dan zit het euvel ergens in het motor gedeelte. Maar waar. Kan dan morgen wellicht de EHA verwisselen.


Nu zitten we op de goede weg. Geen benzinetoevoer (brandstof relais eruit) en koude start op LPG.
Deze situatie zou ik eens een tijd aanhouden om te bepalen of het uitvallen op LPG nog voorkomt.
Als dit een positief resultaat oplevert dan komt het uitvallen bijna zeker door ongewenste benzine toevoer tijdens rijden op LPG.
Oorzaak kan zijn:
- Niet goed functionerende K-J stop waardoor EHA niet het juiste signaal krijgt om benzinetoevoer af te sluiten.
- EHA defect (krijgt juiste aansturing maar lekt intern benzine)
- Koude startinjector lekt benzine zonder dat deze wordt aangestuurd (lijkt mij sterk maar is niet onmogelijk)
Afbeelding
Avatar gebruiker
EmielW201
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1232
Geregistreerd: 17 okt 2010, 15:23
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor Orion » 03 nov 2012, 23:07

Hoi Emielw201,

Net de auto via noodstart op LPG gestart, meteen lopen en niet onregelmatig. Na 500m gestopt en opnieuw gestart, wederom normaal. 10 km gereden geen bijzonderheden. Wilde wel bijna bij het oprijden van de oprit onder de 500 toeren duiken.

Dit laatste kan zijn omdat de wagen wellicht is afgesteld nu met een "lekkende koude start injector" of EHA die wat doorlaat.

Maar dat is geen probleem. Morgen vroeg wederom uitproberen.

Dan blijven de drie punten wat je hierboven noemt over. Het cirkeltje wordt steeds kleiner.
We laten ons niet kisten.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Avatar gebruiker
Orion
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4563
Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
Woonplaats: Limburg
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor Orion » 04 nov 2012, 08:23

Vanmorgen weer gereden op noodloop zonder brandstof-relais. Niks aan de hand. Nu morgen eerst de K-J stop vervagen. De LPG boer heeft hem toch liggen, kan ik dat beter eerst uitproberen, met een nieuwe AEB725.
Daarna is de EHA aan de beurt.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Avatar gebruiker
Orion
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4563
Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
Woonplaats: Limburg
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor Joppie 65 » 04 nov 2012, 08:25

Wow wat een technisch verhaal, ik heb moeite dit te volgen. Nader je nu een oplossing?
Groeten Jozef
Joppie 65
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 467
Geregistreerd: 26 sep 2011, 19:33
Woonplaats: Kaatsheuvel
Roepnaam: Jozef
Type wagen: 190E 2.3
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: MX5


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor Orion » 04 nov 2012, 08:32

Het probleemgebied wordt steeds kleiner, dus een oplossing verwacht ik deze week.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Avatar gebruiker
Orion
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4563
Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
Woonplaats: Limburg
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor Orion » 05 nov 2012, 16:08

Vandaag helaas geen nieuwe K-J stop, komt pas woensdag. Maar niet stilgezeten, een andere EHA gemonteerd. Wagen start goed op benzine, gaat goed over op gas. Na 500m gestopt en opnieuw geprobeerd en wagen gaat wat moeilijk aan. Dit was al bekend. Over op gas met veel pijn en moeite,
de snelweg op en na 3 km sterft ie weer uit op LPG.


Hoe kan ik meten en wat zijn de waarden voor de EHA?

Wat zijn jullie gedachten.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Avatar gebruiker
Orion
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4563
Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
Woonplaats: Limburg
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor EmielW201 » 05 nov 2012, 18:56

De motor is dus niet meer uitgevallen op LPG wanneer het brandstof relais eruit was en noodstart op LPG?

EHA signaal checken is niet eenvoudig en een EHA die intern benzine lekt is niet door te meten.
Heb je met die andere EHA wel nieuwe O-ringetjes gemonteerd?
Maar anders die nieuwe K-J stop proberen. Ook bedrading van K-J stop (en draden naar EHA) checken.
Afbeelding
Avatar gebruiker
EmielW201
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1232
Geregistreerd: 17 okt 2010, 15:23
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor Orion » 05 nov 2012, 19:04

Hoi Emiel,

Die K-J stop krijg ik dus woensdag, morgen komt er nog een andere EHA in om te testen.

Zal die bedrading goed nalopen. Ben nu even bezig met een ECU wissel, wellicht dat die een verkeerd signaal doorgeeft krijgt.

Ik houdt jullie op de hoogte.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Avatar gebruiker
Orion
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4563
Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
Woonplaats: Limburg
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor EmielW201 » 07 nov 2012, 20:19

Doordat de K-J stop tijdens LPG een negatieve stroom naar de EHA stuurt zou de ECU geheel uitgesloten kunnen worden als probleem veroorzaker. De K-J stop zou op LPG als by-pass moeten fungeren.
Ben dus benieuwd naar de resultaten met de nieuwe K-J stop.
Afbeelding
Avatar gebruiker
EmielW201
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1232
Geregistreerd: 17 okt 2010, 15:23
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor Nico190E » 07 nov 2012, 20:36

Zal eens proberen mee te denken, helaas ben ik al jaren uit het sleutelen.
Toen ik dit forum voor het eerst bezocht kende ik nog niemand :shock:
Had ik die storing ook met die dikke zwarte rook uit de uitlaat met schokkende motor.
Relais met zekering 10Amp vervangen en geen resultaat.

Dan met de multimeter, koude motor de temp-sensor doorgemeten, gaf 80Ohm weerstand of zoiets.
Motor gestart en liep normaal, maar na 'n minuut begon het schokken weer terug.
Stukje gaan rijden, boven de 60graden schokken weg.

Dag erna hetzelfde gedaan, motor gestart tot hij begon met schokken.
Dan de temp-sensor weer gemeten en on-eindige weerstand, en dat kan dus niet :?
Deze zit naast de vacuumregel-geval voor aan op het motorblok met die 2 slangetjes.

Vervangen van deze temp-sensor en sindsdien geen problemen meer gehad sinds ergens eind Juli :lol: :lol:

mvg Nico

p.s. die temp-sensor was binnen-in afgebroken, en dat kan na 26 jaar trouwe dienst
Al meer dan 23 jaar plezier aan dit oudje, dus genieten.
Nico190E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 700
Geregistreerd: 17 jul 2012, 21:20
Woonplaats: Gem. Cranendonck
Roepnaam: Nico
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor EmielW201 » 07 nov 2012, 20:42

Hoi Nico, handige info, maar Orion heeft een probleem als hij op LPG rijdt en dan heeft de temp. sensor geen functie.
Maar toch fijn dat je meedenkt.
Afbeelding
Avatar gebruiker
EmielW201
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1232
Geregistreerd: 17 okt 2010, 15:23
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor Orion » 07 nov 2012, 20:46

Heren, even wachten ik ben met het antwoord bezig. Het is uiteindelijk nu oke.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Avatar gebruiker
Orion
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4563
Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
Woonplaats: Limburg
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor Orion » 07 nov 2012, 21:09

Nico, ik was net het verlossende woord aan het maken.

Nou heren Emielw201 en Wiersma, Fietsenslopen en Nico,

Jullie hebben het hele topic gevolgd en vandaag zou ik bij de gasboer terecht kunnen.
Had eergisteren nog de ECU gewisseld, dacht die krijg wel de goede signalen binnen maar geeft ze wellicht verkeerd door. Wilde niet juichen, maar het leuk die avond over. Gisteren wederom dezelfde problemen.

Vandaag naar de gasboer, die mij ontzettend tegemoet is gekomen door eigenlijk alle spullen te laten uitproberen. Hij zij maandag, wellicht maar het lijkt me sterk is er een inwendig probleem in je verdamper. Hij zou die dan voor a.s vrijdag meenemen. (verdamper was pas 4 maanden oud)
Maar hij wilde mij graag helpen en alles uitsluiten.

Maar voor ik verder ga:

-wat is er allemaal vervangen/gewisseld
-Relais achter op tank, 2 spoelen op de verdamper
-Andere ontstekings-module
-Koude start injector
-EHA
-Brandstof-relais
-AEB725
-Vandaag een nieuwe verdamper en K-J stop

Dit allemaal met koude motor en warme motor geen resultaat.
Vandaag zou ik de K-J stop vervangen, maar hij had een nieuwe verdamper liggen en zegt, bouw die maar over dan hebben we dat gehad en kunnen we het uitsluiten. Dit had EmielW201 al geconcludeerd of de EHA.

Deze nieuwe ingebouwd en aangelsoten, daarna Co afstellen. Stond ineens de CO op 10%. Terwijl de hoofdafstelling niet versteld was. De motor liep zoals ik hem had gezegd als ie net over was geschakeld als ie warm was.

Ik zei, nu wil ik de K-J stop eens vervagen. Hij trekt de stekker eraf en ziet dat ie groen is uitgeslagen en zegt "dat zou wel eens de boosdoener kunnen zijn". Deze vervangen terwijl hij nog nooit een defecte heeft gehad in al die jaren.

IMAG0717_1600x902.jpg
IMAG0717_1600x902.jpg (912.54 KiB) 1619 keer bekeken


Deze erin gezet en het CO was vrij snel weer op normale waarden.
Het hele euvel was en is de K-J stop geweest vanaf het begin van dit topic.
Ik weet dat mijn wagen met de motor revisie gereinigd is, en wellicht is er water met een "aggresief" middel in deze aanluiting gekomen en gaan oxideren.

IMAG0718_1600x902.jpg
IMAG0718_1600x902.jpg (675.98 KiB) 1619 keer bekeken


Door bepaalde omstandigheden viel die dus uit, en kreeg de wagen ook benzine terwijl hij op LPG stond.
Dat verklaard eigenlijk de gehele storing.

Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken en ook mijn LPG installateur. ( noem hem nu even geen LPG boer :roll: )
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Avatar gebruiker
Orion
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4563
Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
Woonplaats: Limburg
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA


Re: Toerental signaal, waar komt en gaat ie naartoe...

Berichtdoor Wiersma » 07 nov 2012, 21:20

Mooi dat het is opgelost Orion.
Ook altijd weer leuk dat mijn denkwijze juist was :) En dat ik er niet 100% naast zat B)
Nu heb jij ook alle storing voorlopig wel gehad dacht ik zo. :mrgreen:
190D 2.5 automaat 1986
Afbeelding
Avatar gebruiker
Wiersma
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1680
Geregistreerd: 02 feb 2010, 13:56
Woonplaats: Friesland
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 0 gasten