door RD500SEC » 19 maart 2020, 16:15
Bij onze auto’s kun je de wielstanden naar alle kanten verstellen, de fusee langshoek en de fusee dwarshoek, ofwel het caster en het camber.
Bij de dwarshoek, of het camber verstel je de draagarm naar binnen en naar buiten, ofwel je zet het wiel meer haaks op het wegdek, of juist iets meer schuin, van voren gekeken.
Bij de langshoek, het caster, geef je het wiel meer of minder naloop, het wiel verplaatst daarbij in de wielkast, kan meer naar voren of meer naar achter komen te staan. De schokdemper zit aan de bovenkant vast op 1 punt, de as waar het wiel om draait als je stuurt zal meer rechtop, als je het wiel naar achter stelt, of meer onderuit staan als je het wiel meer naar voren stelt. Denk aan een sportmotor, waar de vork rechtop staat en een chopper waar de vork lang is en onderuit staat.
Een verschil in uitlijning kan dus ook het verschil maken van wel of niet aanlopen van de banden tegen het spatbord.
Van een mede forumlid weet ik dat hij last had van aanlopen met een bandenmaat van 195/60/15 op 7 x 15 ET 37 met een uitlijning volgens specificatie.
Overigens kan ook de band verschil maken, de ene band staat meer getrokken op de velg dan de ander, dan staat het loopvlak iets meer afgerond naar binnen. Uiteraard gekeken op dezelfde velg en met een band in dezelfde maat.
Het is juist de rand van het loopvlak die tegen het spatbord aanloopt, dus een ander merk of type band kan al verschil maken.
@Engelen1994
Mooi tooltje heb je gevonden op het forum, zou je daar een linkje van kunnen plaatsen?
Met vriendelijke groet, Richard