door RD500SEC » 16 jan 2018, 08:21
Dit los je niet op met een stuk snelweg rijden ben ik bang.
Mogelijk zit de carterventilatie verstopt, kijk of de slangen open zijn en kijk ook de openingen (boringen)na of daar geen kool is opgebouwd of dat er slurrie in zit. De slang onder het luchtfilter is voor de hogere toerentallen', langs het kleppendeksel zit ook een slang die uitkomt op de stationair luchtverdeler, kijk of dit allemaal schoon is en de boringen die je tegen komt open zijn. In dit deel zit een kleine opening die voor de lage toerentallen de carterontluchting verzorgt. Ook vertakt er een pijpje of slangetje watnaar een membraanklepje gaat, kijk of dat heel is.
De olieafscheider van de carterventilatie zit in het kleppendeksel, de olie slaat neer op de plaat die bovenin geschroefd zit, via het gootje wat in de plaat zit en het gaatje aan het einde ervan loopt de olie de kop weer in, als dat gaatje nog open is ten minste.
Harde of versleten klepseals kunnen ook ervoor zorgen dat de olie in de inlaat komt, mogelijk dat dat ook ophoopt in het luchtfilter.
Heb je de compressie recent nog gemeten? Versleten zuigerveren kunnen ook voor olie verbruik zorgen.
Is het wel motorolie wat je ziet?
Een lekkende vacuummodulator op de versnellingsbak zorgt ervoor dat de motor ATF uit de bak aanzuigt, al lijkt het mij niet waarschijnlijk dat dat zich in het luchtfilter verzameld als alle vacuumslangen goed zijn aangesloten.
Ik heb je nog niet gehoord over olieverbruik, maar dat moet vrij stevig zijn, heb ik het idee, als er zoveel olie in het luchtfiltr terecht komt en wordt aangezogen.
Met vriendelijke groet, Richard