O.K. Hier dan nog wat extra info. Zoals boven al vermeld ben ik na mijn eerste bezoek bij de (eerste) uitlijner met mijn ervaringen terug gegaan. Toen is er weer wat versteld. Er werd mij verteld dat er niet verder gesteld kon worden rechts omdat de stelbouten (C/C) aan hun maximum uitslag stonden (......!) Let wel: Een auto met 170K die nog nooit iets gehad heeft! Het punt is dat mijn verzoek op uitlijning kwam nadat ik de spoostangen vernieuwd had. Deze waren vrijwel precies, op het oog, net zo ingesteld als de oude die er af kwamen. Heb dat ook verteld en zei dat het waarschijnlijk genoeg zou zijn als alleen de toe-in van de sporing gesteld zou worden. De man is echter eerst begonnen met fors aan camber en caster te schroeven! Vandaar dat toen alles verkeerd ging, hoewel het op papier er redelijk aardig uitzag. Als de sporing er naast staat en de rest waarschijnlijk goed is doe je natuurlijk eerst de sporing en ga dan eens verder kijken. Door dit niet te doen is alles naar extreme standen gedraaid zonder dat er een lichtje is gaan branden bij de goede man. De verdraaiing van de excenter bouten met de sluitringen was zó erg dat als je er tegenaan keek er een soort halve maan van verse carrosserie zichtbaar was aan een kant. Vandaar dat hij zei "..Ik kan niet verder want ik zit op z'n uiterste stand..." (sic) Ook heeft hij nog het R. achterwiel qua sporing versteld. Was qua ingreep het verkeerde wiel. Uit het hele gebeuren is het duidelijk geworden dat je niet zomaar kan gaan schroeven tot alles ongeveer in het groen staat. De auto zal best aardig kunnen rijden maar is verre van hoe het moet zijn. Aangekomen bij Henk zei hij direct : "We gaan eerst maar eens een goede proefrit maken...!" Zó hoort het. Hij vond de wagen niet slecht, maar zei dat hij 'm eens goed ging bekijken, want "meten is weten...". En nadat alle fouten aan het licht waren gekomen en alle 4 de wielen optimaal waren ingesteld..... Installatie áf. Opnieuw de meetapparatuur opstarten, stuuruitslagen doen met draaiende motor (!) en dan wéér kijken! Nog enkele kleine correcties. Procedure nogmaals herhalen. Alles perfect. Er wordt met de caster ook rekening gehouden met lichte helling naar rechts op de Europese wegen. Fractie aanpassing maakt dat het stuur niet steeds licht naar rechts trekt... Uiteindelijk wéér proefrit. Heb hem na uur rijden naar huis nog even gebeld om hem te vertellen dat ik super happy ben en dat alles weer helemaal is zoals het zijn moet. Ik voeg nog even het laatste rapport (het 2e dus..) van het eerste gebeuren bij en ook het eindrapport van Geldermalsen. Let er wel op dat het Rotterdamse rapport een misleidend beeld schetst door redenen als boven beschreven. Hoop dat iedereen hier wat aan heeft. Dank jullie allen voor jullie input en belangstelling!
Rob.