door RD500SEC » 21 mei 2017, 11:29
De 190E van 1984 heeft volgens mij nog geen stappenmotor, wel een extra luchtschuif voor een verhoogd toerental bij koude motor, en een stationaire luchtschroef om het stationair toerental te kunnen stellen.
Mogelijk heb je een vacuumlek, dat zorgt voor een te arm mengsel.
Kijk de slangen rondom/ onder het luchtfilter/ langs het kleppendeksel eens na en vervang indien nodig. De luchtmassameter heeft een rubber onderbak, ook ie kan een scheur hebben.
Als de extra luchtschuif zijn werk niet doet, zal de motor koud te laag in toeren draaien en af willen slaan. Reinigen kan je proberen, of het helpt? Het bimetaal wat er inzit en de extra opening vrijgeeft/afsluit kan lam zijn, dan helpt het niet, of door vervuiling vast staan, dan kan je succes hebben.
Ook de kleine, harde vacuum leidingen, die met rubber slangetjes/ verbindingen vast zitten aan inlaat of schakelaar kunnen lekken bij de rubber aansluitingen.
Als er shubabschaltung op zit, kan ook dat voor problemen zorgen.
Rijd je, zeg, op de snelweg en laat je het gas los, dan zorgt dit systeem ervoor dat er geen brandstof wordt ingespoten.
Er zit een klep onder het spruitstuk, tussen de eerder genoemde slangen en een electrisch geschakeld klepje op het binnenscherm, het schakelaartje zit dan op je gasklepbediening.
De lucht die de motor nodig heeft, wordt om de luchtmassameter geleid en gaat door de slangen en de klep onder het spruitstuk.
Het stationair toerental kan je afstellen met de schroef die je ziet zitten tussen klepdeksel en luchtfilter, maar als warm het toerental goed is, zal dat je probleem niet oplossen, of je moet hem veel te hoog zetten, maar ook dan kan hij nog afslaan door de echte problemen.
Wanneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld?
Hoe is de staat van de ontstekingsdelen?
Als laatste, kan ook het mengsel te arm staan, los van de vacuumlekken, maar die moet je wel eerst aanpakken/ uitsluiten voordat je het CO afstelt, net als de kleppen en ontsteking.
Met vriendelijke groet, Richard