W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 07 aug 2020, 04:27

Ontluchtingsproblemen houden aan.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Bram Jansen

Ontluchtingsproblemen houden aan.

Berichtdoor bayapalma » 20 jul 2020, 10:10

Hallo,
Enige tijd geleden heb ik hier gevraagd om hulp, omdat de druk in de tank zo groot wordt, dat de benzine uit de tank wordt gedrukt en door de vulmond naar buiten komt. Ik heb alle adviezen opgevolgd: filtertje vervangen, koolstoffilter vervangen en de leidingen met hoge druk doorgeblazen. Nu is dat probleem nog steeds niet opgelost.
Wat er gebeurt is het volgende: als ik getankt heb, is er geen druk na gereden te hebben. Al naar gelang de auto langer stilstaat neemt de druk toe en zonder gereden te hebben gooit hij de volgende dag benzine uit de tank. De druk neemt dus toe met stilstaan.
Er zit een dop op de tank "ohne entluftung". Zou er wel ontluchting zijn, dan denk ik niet dat dat veel verschil zou maken, omdat er eveneens benzine door de dop zou komen. Hij deed dit in het verleden trouwens ook niet met de dop die er nu op zit.
Heeft iemand enig idee wat hier fout gaat?
MVG
Chris
bayapalma
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 05 aug 2016, 13:52
Roepnaam: Chris
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Ontluchtingsproblemen houden aan.

Berichtdoor JantjeV8 » 20 jul 2020, 11:09

En waar gooit hij dan benzine er uit? Langs de rubber van de tankdop? Of iets daar in de buurt? Want dan kan ook best dat de rubberslang aansluitingen aldaar (ontluchting tijdens tanken, dat bypassje wat daar zit) gescheurd is. Of is de vulhals zelf niet aan het verroesten?
JantjeV8
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 277
Geregistreerd: 24 feb 2011, 21:38
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: s210 E430 T, s210 E240 T, Unimog u416 1973, W123 230TE,
Holder B12 1958, Fiat 500 1967


Re: Ontluchtingsproblemen houden aan.

Berichtdoor RD500SEC » 20 jul 2020, 11:22

Ik denk het niet, Jan, als er een rubber gescheurd is, of de vulhals is verroest, kan er geen druk opgebouwd worden, en zou je tijdens en na het tanken continu een benzinegeur in de auto hebben en na tanken benzine in de kofferbak.

De dop die je hebt, is goed, zonder beluchting.
De beluchting hoort via het koolfilter te gaan, maar dat werkt blijkbaar niet goed bij jou.
Wat er mis zou kunnen gaan, is dat het ventiel (11) wat je vervangen hebt onder aan de tank mogelijk verkeerd om gemonteerd zit?
Of dat de slangen op het koolfilter verwisseld zijn?

2583306F-5521-4467-960F-BC3F52E33EEF.png
2583306F-5521-4467-960F-BC3F52E33EEF.png (308.3 KiB) 292 keer bekeken


De doorvoer door het binnenscherm (44) is tevens de beluchting, zit daar rommel in dat de beluchting niet werken kan?
Of zijn daar de slangen verwisseld?
1 is de beluchting,
De ander is de slang die via de temperatuur schakelaar in de kop naar het gasklephuis gaat waar het filter door wordt leeg gezogen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1247
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Ontluchtingsproblemen houden aan.

Berichtdoor bayapalma » 20 jul 2020, 19:05

Om de eerste vraag te beantwoorden: de benzine komt er bij de vulmond uit. Er is niets verroest. Gewoon waar je de slang in hangt.
Verder is het koolstoffilter en het filtertje 11 vervangen. De slangen zitten goed, want die ellende is de reden dat alles is losgemaakt vernieuwd. Het was dus al.
Het vreemde is dat het niveau van de benzine stijgt met het toenemen van de druk. Dat, terwijl je zou verwachten dat lucht lichter is dan benzine. Als de druk toeneemt verwacht ik dan dat er lucht uit komt en geen benzine.

Waar we nog eens naar zouden kunnen kijken is die doorvoer no.44. Ik verwacht echter dat die ook is doorgeblazen.

Bedankt voor het meedenken in ekl geval, want nu kan ik niet anders dan na het parkeren de dop los te draaien. Ik houd me aanbevolen voor meer ideeën.

Chris
bayapalma
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 05 aug 2016, 13:52
Roepnaam: Chris
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Ontluchtingsproblemen houden aan.

Berichtdoor WJ15129 » 20 jul 2020, 19:47

Begrijp ik nou goed dat de benzine er ook uitkomt als de dop erop zit? En gebeurt dit ook als de tank half leeg is?
Groeten Willem uit Lelystad
WJ15129
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 307
Geregistreerd: 29 dec 2011, 17:18
Woonplaats: Lelystad
Roepnaam: Willem
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W123 250 1979


Re: Ontluchtingsproblemen houden aan.

Berichtdoor bayapalma » 20 jul 2020, 22:40

Nee ik draai de dop los omdat anders de druk zo groot wordt dat wanneer ik die dop losdraai bij een gevulde tank de benzine er zowat uit ploft. De dop sluit dus goed af.
Die benzine komt er niet uit als de tank half leeg is, maar dan komt er wel een dosis samengeperste lucht uit. Nou is er altijd wat druk (dat is ook normaal begrijp ik) , maar die druk is gewoon te hoog.

CE
bayapalma
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 05 aug 2016, 13:52
Roepnaam: Chris
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Ontluchtingsproblemen houden aan.

Berichtdoor JantjeV8 » 21 jul 2020, 08:24

Oke, raar probleem, ik suggereer ook maar wat.

Is de accumulator niet inwendig lek? Dat ding moet vanwege z'n membraan de druk op kunnen vangen. Dat ding zit naast de benzinepomp onder de wagen. Het is eigenlijk een expansievaatje, zoals bij je cv ketel.
JantjeV8
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 277
Geregistreerd: 24 feb 2011, 21:38
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: s210 E430 T, s210 E240 T, Unimog u416 1973, W123 230TE,
Holder B12 1958, Fiat 500 1967


Re: Ontluchtingsproblemen houden aan.

Berichtdoor RD500SEC » 21 jul 2020, 11:34

Jan, het is een byzonder probleem, dat ben ik met je eens.

Maar, hoe kan een kleine accumulator een grote brandstoftank bij stilstand onder druk zetten als de beluchting/ontluchting van de tank goed functioneert?
De accumulator wordt gevuld door de brandstofpomp, het membraan gaat richting de tank en drukt misschien 30cc brandstof de tank in.
Dat is na stilstand als de accumulator goed is.
Bij defecte accumulator zal de brandstofpomp door het lekke accumulatormembraan de tank op druk brengen tijdens bedrijf/ rijden. Druk die weer ontwijken kan door de ontluchting/beluchting, het klepje 11 en het koolfilter.
Als de druk in de tank onvoldoende kan ontwijken, zou je juist als je na het rijden de tankdop losdraait, de brandstof naar buiten krijgen, dat gebeurd niet.
Het gebeurd juist na stilstand, als de pomp in rust is en de accumulator het systeem op druk houd, en juist brandstof uit de tank zuigt. Is de accumulator defect, zal de systeemdruk via de tank en de beluchting/ontluchting ontwijken tijdens bedrijf en na het stop zetten van de motor.
Wel wordt er bij goed functionerend systeem, een lichte overdruk op de tank gehouden Zodat de pomp de brandstof makkelijker aanzuigen kan. Deze druk is geen absolute waarde en schommelt tussen Een minimum en een maximum waarde
Zo is het ontworpen. Je kunt dus de ene keer bij het losdraaien van de dop een sterker sisgeluid hebben, de andere keer vrijwel niet.
Maar brandstof die naar buiten komt, is bij mij nog niet gebeurd. (Ik heb ook bij volle tank de dop er niet afgehaald)
Wel kan na een (koude) nacht, als de zon ‘s ochtends op de auto staat, de druk in de tank door opwarmen tot het constructieve maximum oplopen. Mogelijk is dat wat je waarneemt? En is het systeem in orde?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1247
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Ontluchtingsproblemen houden aan.

Berichtdoor JantjeV8 » 21 jul 2020, 14:04

JantjeV8 schreef: ik suggereer ook maar wat.

Je moet toch iets met zo'n vraag.

Ik zou er ondertussen bijna een drukmeter tussen gaan hangen. T-stukje tussen de benzineslang, manometer met niet te grote schaal er op en voorlopig eens goed bekijken wat er allemaal gebeurt onder die auto.
JantjeV8
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 277
Geregistreerd: 24 feb 2011, 21:38
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: s210 E430 T, s210 E240 T, Unimog u416 1973, W123 230TE,
Holder B12 1958, Fiat 500 1967


Re: Ontluchtingsproblemen houden aan.

Berichtdoor JantjeV8 » 21 jul 2020, 14:08

Zit er een originele tank onder je auto? En in elk geval zonder deuken?

De W203's hebben vaak last met tanken dat je het vulpistool niet ineens in kunt knijpen. Dan spuwt hij ook terug of laat het pistool iedere keer afslaan. Ik geloof dat dat te maken had met de vorm van de tank, op bepaalde plekken bleef een luchtbel hangen die op een gegeven moment toch weg gedrukt wordt richting uitgang.
Zou bij deze W201 een andere tank gemonteerd zijn, een beschadiging aanwezig kunnen zijn die een luchtbel creeert of zoiets.

Aan je vulpijp zit ook een kleine bypass leiding, die zie je niet zomaar van buitenaf, zit net achter de de dop aan de vulpijp. Daardoor mag lucht ontsnappen tijdens tanken. Zit dat bypassje niet dicht dat alle tegenlucht via de vulopening wil ontsnappen.
JantjeV8
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 277
Geregistreerd: 24 feb 2011, 21:38
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: s210 E430 T, s210 E240 T, Unimog u416 1973, W123 230TE,
Holder B12 1958, Fiat 500 1967


Re: Ontluchtingsproblemen houden aan.

Berichtdoor bayapalma » 21 jul 2020, 16:03

Bedankt voor al het meedenken.
De tank is de originele en hij is niet beschadigd.
Nadat de leidingen zijn doorgeblazen met hoge druk, heb ik een tijdje geen problemen gehad.
Wat ik raar vind is die benzine die er uitkomt. Dat heb ik vroeger nooit gehad.
Hoe dat kan gebeuren nadat hij een tijd stil staat blijft een raadsel.

Ik heb er aan gedacht een gaatje te boren in de dop, maar dat vind ik geen oplossing. Wat ik wel ook een keer had was een benzinelucht en druppeltjes benzine die uit de tank waren gelopen in de kofferruimte. Ik krijg de indruk dat dat door een oplopende druk was, die echt te groot geworden was en het dus maar ergens heen geperst had.

Waar ik nu een beetje bang voor ben is, dat door die druk een leiding losschiet of zo. Een Mercedes monteur vertelde me dat dat niet kan. Toch heb ik er geen goed gevoel bij, omdat er echt een behoorlijke plas benzine uitstroomde en die druk toch flink moet zijn opgelopen.

De motor draait overigens verder perfect. Die auto rijdt geweldig.

Chris
bayapalma
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 05 aug 2016, 13:52
Roepnaam: Chris
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Ontluchtingsproblemen houden aan.

Berichtdoor RD500SEC » 21 jul 2020, 17:03

Zit er misschien rommel in de tank, roest of iets anders, wat klepje 11 verstopt?

Omdat na het doorblazen je een tijdje geen last had, en nu weer wel...
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1247
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Ontluchtingsproblemen houden aan.

Berichtdoor WJ15129 » 21 jul 2020, 19:38

Als je de dop los gedraaid hebt stroomt er dan ook benzine uit? Op het ogenblik dat je hem open draait blijkbaar niet, maar heb je enig idee of het daarna toch gebeurd? Je ziet het dan niet natuurlijk en het is ook niet logisch om er een paar uur naast te blijven zitten. Maar toch...
Waarom zou lucht zich ophopen op miet het hoogste punt.

Is de plaats waar je je auto parkeert horizontaal?
Groeten Willem uit Lelystad
WJ15129
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 307
Geregistreerd: 29 dec 2011, 17:18
Woonplaats: Lelystad
Roepnaam: Willem
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W123 250 1979


Re: Ontluchtingsproblemen houden aan.

Berichtdoor bayapalma » 21 jul 2020, 23:13

Klepje 11 is niet verstopt, omdat dat gecontroleerd is. In eerste instantie was het verstopt , maar er is een nieuwe geplaatst. Toen het euvel daarna nog was zijn de leidingen doorgeblazen en is er ook naar klepje 11 gekeken.

Als ik rijd met een losse dop, verlies ik benzine. Ook als de tank niet vol is. Lijkt me niet vreemd.
De benzine loopt er pas uit, als de auto stil gestaan heeft. Als ik dan de dop losdraai gutst het eruit. Vreemd genoeg lijkt het erop alsof het hele vloeistofniveau in de tank dan hoger is geworden , want het staat tot net onder de dop.

CE
bayapalma
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 05 aug 2016, 13:52
Roepnaam: Chris
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Ontluchtingsproblemen houden aan.

Berichtdoor RD500SEC » 22 jul 2020, 09:23

Na vervangen van het klepje 11 en het doorblazen van de leidingen was het probleem weg, nu is het terug, dan verwacht ik dat er opnieuw of het klepje, of de leidingen verstopt zitten. Het lijkt erop dat er verontreiniging in het systeem zit wat de doorgang belemmert.
Ik denk dat je opnieuw de brandstoftank moet aftappen, zeef schoon maken, leidingen doorblazen en filter vervangen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1247
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Ontluchtingsproblemen houden aan.

Berichtdoor Spaansen » 26 jul 2020, 13:44

Misschien een stomme vraag

Als ik hem vol gooi dan doe ik er de dop op en die gaat er pas af al hij bijvoorbeeld half leeg is.

In die tussentijd heb ik niks te zoeken bij me benzine dop

Als hij half leeg is dan ontsnapt er benzine damp als je hem los draait.

Maar benzine gooit hij er dan echt niet uit ! Gaat niet zomaar 30 cm naar boven dat is natuurkundig niet mogelijk.

Verward de topic starter niet benzine damp druk met daadwerkelijk benzine vloeibaar
Avatar gebruiker
Spaansen
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1726
Geregistreerd: 31 dec 2010, 21:25
Woonplaats: Lelystad
Type wagen: 190E 2.3-16
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: BMW E46 compact


Re: Ontluchtingsproblemen houden aan.

Berichtdoor bayapalma » 26 jul 2020, 17:44

Die hele auto stinkt naar de benzine. Als ik de dop even losdraai niet.
Van benzinedamp krijg ik geen natte voeten.
bayapalma
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 05 aug 2016, 13:52
Roepnaam: Chris
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek W201

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten