W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 12 jul 2020, 19:30

Ontluchten remmen / koppeling / probleem

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Bram Jansen

Ontluchten remmen / koppeling / probleem

Berichtdoor SimonV » 13 jun 2020, 19:15

Dus ... mijn auto remde eigenlijk zonder problemen maar bij nazicht waren de ontluchtingsnippels afgebroken in de remklauwen achter, zaten de remblokken min of meer vast en afgebrokkeld en waren de remschijven ook al niet veel beter.

Dus achteraan nieuwe remklauwen, remslangen, schijven, blokken ... enfin alles.

Vooraan nieuwe schijven en blokken.

Nu heb ik er ondertussen 2 liter remolie doorgejaagd met een pressure bleeder ( ding waarmee je vloeistof uit een reservoir met druk in het remreservoir duwt.

2020-06-13 12.15.04.jpg
2020-06-13 12.15.04.jpg (3.68 MiB) 505 keer bekeken



Ongeveer alles wat kon foutlopen is daar in het begin ook foutgelopen. De twee rubberen dopjes op het reservoir scheurden / lekten, week wachten tot de nieuwe binnen waren bij Mercedes en dan schoot de slang die onderaan het reservoir ook nog eens los. Waar gaat die trouwens heen ? Zie foto.



Heeft het ontluchten van de koppeling invloed op het ontluchten van de koppeling ? Dat heb ik nog niet kunnen doen want de nippel aan de bak heeft sleuteltje 7 nodig en dat heb ik hier niet liggen.

Op het moment raak ik niet verder dat ik er wel een beetje druk op gepompt krijg als de motor niet draait, start ik de motor zakt de pedaal onmiddellijk naar de vloer.

Beetje teneinde raad.
Bijlagen
2020-06-13 19.39.11.jpg
2020-06-13 19.39.11.jpg (3.71 MiB) 503 keer bekeken
Avatar gebruiker
SimonV
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 05 apr 2020, 11:50
Roepnaam: Simon
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Ontluchten remmen / koppeling / probleem

Berichtdoor W201Class » 13 jun 2020, 20:17

Dat slang aan de reservoir loopt naar de koppelingscilinder bij de pedaal.
Dat de pedaal wegzakt na het starten is normaal.
Maar remt de auto nu niet of?

De koppeling heeft geen effect op de remmen. Maakt alleen gebruik van hetzelfde reservoir.
Avatar gebruiker
W201Class
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1314
Geregistreerd: 03 apr 2012, 18:28
Woonplaats: Omg. 's-Hertogenbosch
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: '99 S202 C280


Re: Ontluchten remmen / koppeling / probleem

Berichtdoor SimonV » 13 jun 2020, 20:50

Ja dat de pedaal naar beneden gaat bij draaiende motor weet ik .... maar hij gaat tot de bodem. Hij zal wel remmen maar aangezien ik wat moet pompen om druk te krijgen terwijl de auto niet draait gaat het niet erg goed zijn.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat er veel mis richting remverdeler of bekrachtiger .... maar op een of andere manier krijg ik hem niet goed ontlucht.
Avatar gebruiker
SimonV
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 05 apr 2020, 11:50
Roepnaam: Simon
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Ontluchten remmen / koppeling / probleem

Berichtdoor Gombal » 13 jun 2020, 23:28

Als je op druk ontlucht, niet meer als 2 bar druk erop.
Dat je slangetje er af schiet geeft aan, of teveel druk, of je slangetje is niet helemaal fris meer. (De nieuwe slangetjes zijn tegenwoordig van kunststof met rubberen afdichting aan het uiteinde, zitten heel stevig, alleen een pita klus om op je koppeling gever cilinder te monteren vanwege de locatie.)

Mooiste is als je de auto op 4 steunen zonder wielen hebt staan, dan in de volgende volgorde ontluchten. Eerst rechtsachter, dan linksachter, dan rechtsvoor en als laatste linksvoor.

Heb zelf ook diverse keren last gehad, zelfs met op druk ontluchten. Vooral ook de koppeling.
Alternatieve manier is om een 60cc (of grotere) spuit met remvloeistof te vullen, met een slangetje op de nemercilinder en dan de spuit leeg drukken zodat de vloeistof (en eventuele lucht) richting het reservoir gaan.
Dit werkt ook met de remmen, heb op die manier ook al meerdere keren mijn achterremmen goed gekregen.

Neem aan dat de beide rubbers in je hoofdremcilinder (waar je reservoir in vast zit) ook nog helemaal goed waren. Maar dan had je het wel gemerkt bij het op druk zetten trouwens.

Het ontluchten/verversen van remvloeistof bij een W124 (in mijn geval) of een W201 (identiek systeem) kan idd soms een uitdaging zijn.
Avatar gebruiker
Gombal
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 25 sep 2010, 23:15
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 300D 1986, W124 200D 1986


Re: Ontluchten remmen / koppeling / probleem

Berichtdoor W201Class » 13 jun 2020, 23:42

Of je doet het met twee man.
Eentje die pompt tot druk en de voet erop houdt, en de ander draait de nippel los tot de pedaal gevloerd is. Nippel dicht en herhalen en de reservoir in de gaten houden... :laugh: Kost wel wat meer tijd.
Avatar gebruiker
W201Class
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1314
Geregistreerd: 03 apr 2012, 18:28
Woonplaats: Omg. 's-Hertogenbosch
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: '99 S202 C280


Re: Ontluchten remmen / koppeling / probleem

Berichtdoor SimonV » 14 jun 2020, 00:44

W201Class schreef:Of je doet het met twee man.
Eentje die pompt tot druk en de voet erop houdt, en de ander draait de nippel los tot de pedaal gevloerd is. Nippel dicht en herhalen en de reservoir in de gaten houden... :laugh: Kost wel wat meer tijd.



Veel geluk daarmee. Ik heb een W124 gehad waarvan ik achteraan leidingen had vervangen. Met geen stokken te ontluchten op die manier. Toen heb ik met een plantenspuit en een oude reservoirdop een systeem gemaakt om hem op druk te ontluchten. Hier zelfde probleem, achteraan beweegt er weinig tenzij op druk naar mijn ervaring.

Ondertussen heb ik eentje van Sealey die je aansluit op je het ventiel van je band. Die is voor de gelegenheid afgelaten naar 1,2bar .

Die slang richting koppelingscilinder die is inderdaad nog alles behalve fris.
Avatar gebruiker
SimonV
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 05 apr 2020, 11:50
Roepnaam: Simon
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Ontluchten remmen / koppeling / probleem

Berichtdoor B.B.I.L. » 14 jun 2020, 10:31

Beste werkt met een vacuümpomp op het ontluchtingsnippel.
Daarmee zuigen je, met onderdruk dus, de remvloeistof (en eventuele luchtbellen) door de leidingen heen.
Goed opletten dat je het reservoir niet leegtrekt en dus op tijd bij vullen.
Ik heb zo'n setje al jaren en gebruik het voor zowel de motor als de auto.
Benz POWERRRRRRRRR.......
B.B.I.L.
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 291
Geregistreerd: 19 aug 2014, 14:52
Woonplaats: Westervoort
Roepnaam: Michiel
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1987
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Ook motorfanaat, rijdend op een compleet (zelf) verbouwde Suzuki GSX-R1100 uit 1991.


Re: Ontluchten remmen / koppeling / probleem

Berichtdoor SimonV » 14 jun 2020, 15:27

Een vacuum exemplaar heb ik ook. Ook rotzooi, sluit nooit goed af rond de nippel en je kan amper zien of er luchtbellen uitkomen. Misschien lift het aan mijn exemplaar maar nadat ik het een keer heb gebruikt heb ik onmiddellijk een ontluchter op druk gekocht.
Avatar gebruiker
SimonV
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 05 apr 2020, 11:50
Roepnaam: Simon
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Ontluchten remmen / koppeling / probleem

Berichtdoor B.B.I.L. » 14 jun 2020, 16:47

Het valt ook niet te checken of er luchtbellen uitkomen.
Door 3-4 x de leiding in het geheel door te trekken zit er 100% Geen lucht meer in de leiding.
Benz POWERRRRRRRRR.......
B.B.I.L.
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 291
Geregistreerd: 19 aug 2014, 14:52
Woonplaats: Westervoort
Roepnaam: Michiel
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1987
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Ook motorfanaat, rijdend op een compleet (zelf) verbouwde Suzuki GSX-R1100 uit 1991.


Re: Ontluchten remmen / koppeling / probleem

Berichtdoor RD500SEC » 15 jun 2020, 19:36

Bij een 190 waar de achterste leidingen vervangen waren ben ik indertijd ook begonnen met een vacuüm ontluchter, dat bleek onbegonnen werk, uren bezig en de lucht er nog in.
Daarna met een systeem op druk ontlucht, ook met een dop op het reservoir, toen was het snel gedaan, remvloeistof erin en de lucht er uit. Ik gebruik geen andere ontluchter meer.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1234
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Ontluchten remmen / koppeling / probleem

Berichtdoor JantjeV8 » 16 jun 2020, 06:25

Auto wat achterover zetten EN het reservoir helemaal tot de rand toe gevuld houden. Soms even die leidingen op het ABS blok een slagje los geven en direct weer vast.
Hardnekkig bij die auto's, dat klopt wel.
JantjeV8
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 270
Geregistreerd: 24 feb 2011, 21:38
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: s210 E430 T, s210 E240 T, Unimog u416 1973, W123 230TE,
Holder B12 1958, Fiat 500 1967


Re: Ontluchten remmen / koppeling / probleem

Berichtdoor SimonV » 16 jun 2020, 17:10

Ik heb geen ABS. Nog maar eens een rondje of twee ontlucht n veel beter is het niet geworden. Nu tijdens het draaien stond de pedaal iets hoger maar als ik hem ingedrukt houd dan zakt de pedaal weer maar met hetzelfde gevoel alsof je de pedaal onder druk houdt voor hem manueel te ontluchten en de tweede persoon de nippel lost.

Ik kan alleen maar concluderen dat mijn hoofdremcilinder er daadwerkelijk met opgehouden is en ongevraagd remolie doorlaat naar het reservoir want lekken heb ik niet.
Avatar gebruiker
SimonV
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 05 apr 2020, 11:50
Roepnaam: Simon
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Ontluchten remmen / koppeling / probleem

Berichtdoor Bastian-Hoen » 17 jun 2020, 16:03

wat wij doen bij de heckflosses is het ..... precies andersom doen dus olie via de ontlucht nippel naar boven drukken
lucht wil altijd naar boven dus als je het andersom doet gaat de lucht naar boven
dit werkt ook bij de W201 uit ervaring
http://www.fulica.nl (sorry nog steeds weinig foto's
let op wij zijn geen bedrijf ( de classics) maar wij zijn bezig met een hobby
in een mooie grote sleutel hal in Doetinchem

beschikken over EPC van Wensink
Bastian-Hoen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 943
Geregistreerd: 09 mei 2012, 15:03
Woonplaats: Doetinchem
Roepnaam: Bastian
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: w110 190c 1963
W110 190C 1964
W111 220SEB 1964
W112 300SE sedan 1965
W112 300SE coupe 1963
W201 190 2.0 1986
W201 190E 1.8 1991
W201 190E 1987 2.6


Re: Ontluchten remmen / koppeling / probleem

Berichtdoor SimonV » 23 jun 2020, 21:33

Zo .... nieuwe masterpomp gemonteerd, 2 liter olie er door geduwd.

En hetzelfde. Op zich remt de auto goed. De wielen blokkeren bij hard remmen. Hij wijkt niet naar links of rechts maar de pedaal gaat bijna tot de vloer. Het geen sponzige pedaal, het is gewoon een hele afstand eer de remt aanpakt. Ook bij niet draaiende motor kan ik druk op de pedaal zetten zonder dat hij zakt.

Ik ben ten einde raad.... als ik op “W201 brake pedal travel” google zie ik dat ik niet de enige ben maar weinig concreets vind ik niet.
Avatar gebruiker
SimonV
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 05 apr 2020, 11:50
Roepnaam: Simon
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Ontluchten remmen / koppeling / probleem

Berichtdoor JantjeV8 » 24 jun 2020, 06:58

Komt de plunjer vrij van het drukstuk in de vacuumbol? Ik geloof dat daar in neutraalstand 0,2mm tussen moet zitten. Ik heb wel eens een W201 onder handen gehad waar die speling te klein was, dus kwamen de remmen na iedere rembeweging minder terug... Bij jouw zou de speling wel eens te groot kunnen zijn.
JantjeV8
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 270
Geregistreerd: 24 feb 2011, 21:38
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: s210 E430 T, s210 E240 T, Unimog u416 1973, W123 230TE,
Holder B12 1958, Fiat 500 1967


Re: Ontluchten remmen / koppeling / probleem

Berichtdoor RD500SEC » 24 jun 2020, 08:36

Ik denk ook in die richting, Jan.
Simon, heb je de nieuwe en de oude hoofdremcilinder naast elkaar gehad en vergeleken?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1234
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Ontluchten remmen / koppeling / probleem

Berichtdoor SimonV » 24 jun 2020, 22:48

De hoofdremcilinders zijn identiek, dat zou ik gemerkt hebben. Het probleem is bij beiden hetzelfde. De slag van de pedaal was ook goed toen ik hem ging halen dus zou er in die drie maanden stilstand wat in de rembooster vast komen te zitten zijn.

En wat moet ik me daar dan bij voorstellen ? Is dat iets dat afgesteld kan worden of losgemaakt kan/moet worden ?

Eerdaags gaan de wielen er af en ga ik de klauwen maar eens bekijken of er iets is dat de lange slag kan veroorzaken.
Avatar gebruiker
SimonV
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 05 apr 2020, 11:50
Roepnaam: Simon
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Ontluchten remmen / koppeling / probleem

Berichtdoor RD500SEC » 25 jun 2020, 08:57

Als er met de rembooster wat is, zou het een lek moeten zijn volgens mij.

Remklauwen achter heb je vervangen, dat zou je volgende punt van controle kunnen zijn.
Toch zou ik de hoofdremcilinder nog niet uitsluiten, wat betreft maatvoering, wat op het oog gelijk is, kan met nameten toch verschillen opleveren. Te veel ruimte tussen de stang in de booster en de plunjer van de hoofdremcilinder levert precies op wat je nu hebt, een te diep pedaal.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1234
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Ontluchten remmen / koppeling / probleem

Berichtdoor SimonV » 25 jun 2020, 15:18

Het probleem zit dus in de remklauwen achteraan of toch het circuit naar achter. ALs ik de remslangen achter dichtknijp heb ik normale pedaaldruk, los ik ze terwijl een tweede persoon druk op de pedaal houdt dan zakken ze gevoelig.

Ik zie ook behoorlijke speling tussen de blokken en de schijf van 1 tot zelf 2mm. Ik ben niet helemaal mee met dit verhaal en hoe dit nu weer kan. Ze werken wel degelijk want uiteindelijk blokkeren ze.
Avatar gebruiker
SimonV
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 05 apr 2020, 11:50
Roepnaam: Simon
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Ontluchten remmen / koppeling / probleem

Berichtdoor RD500SEC » 25 jun 2020, 16:49

Bewegen de blokken vrij in de klauw? Eventueel kun je de verf van de randjes af vijlen en daar een beetje kopervet op doen.
Heb je de oude blokken nog? Dan zou je die tijdelijk kunnen monteren om zo de zuigers naar buiten te kunnen pompen, om ze daarna weer terug te drukken, eventueel met de ontluchtingsnippel open om te kijken of er toch nog lucht in zit.
Ik denk maar even hardop hoor.
Heb je bij het montagesetje van de blokken ook de veren gebruikt? Het veertje wat achter de beide pennetjes haakt en de blokken van de schijf afdrukt. Laat die tijdelijk eens achterwege.

Als bovenstaande niet werkt, is mogelijk de seal rondom de remzuiger te stug, of de remzuiger loopt niet goed vrij?? Maar dat laatste heb je dan al gemerkt met de oude remblokken (of een paar blokjes hout)
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1234
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC

Volgende

Keer terug naar Techniek W201

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten