Algemeen wat ik vind over gegoten LM vs gesmeed LM (weet niet of het waar is):
Zijn alle aluminium velgen lichter dan stalen exemplaren van de gelijke maat ? Mooi niet!
Vrijwel alle aftermarket (betaalbare) velgen zijn gegoten en hebben een minimale wanddikte nodig om sterk genoeg te zijn. In de praktijk zijn deze types vaak tot 40% zwaarder dan vergelijkbare stalen velgen.
Productieproces? Een gietmal waar vloeibaar alu wordt ingegoten; afkoelen; naadjes wegslijpen; oppervlakte behandelen; velg.
Gesmede velgen zijn wél tot 30% lichter dan vergelijkbare stalen exemplaren.
Productieproces? Blok warm alu onder een joekel van een pers; basisvorm persen; nadraaien; oppervlakte behandelen; velg. De wanddikte van gesmede velgen is geringer, bij een grotere stijfheid.
Duurder proces; duurdere velg (vaak 3x).
Maar nu, zijn de Fuchs putdeksel gesmeed ?Jawel !
Zover ik kan vinden maakt "Otto Fuchs Aluminium Werke" alleen gesmeede velgen.O.a. voor Porsche, Mercedes en Audi.
Er zijn echter copien van Lorinser, Melber, Ronal, EtaBeta etc. die waarschijnlijk gegoten zijn....
Zie ook: Statistieken: Geplaatst door Thomas2012 — 07 aug 2012, 19:09
]]>