Moderne LPG systemen zijn dus beter voor de motor dan benzine (omdat de extra hitte dus wordt gecompenseerd door de faseovergang). Oude LPG systemen zorgen voor een flink hogere temperatuur waardoor de motor natuurlijk warmer wordt, het koelsysteem kan dit gewoon aan, maar dit heeft wel gewoon effect op de kleppen, katalysator, lambdasonde etc.
Ik heb afgelopen vrijdag een nieuwe (oude) auto gekocht (Skoda Fabia Combi, 1.4l, 100pk, 2004), deze had 235.000 km op de teller maar reed aanzienlijk beter dan de andere autos die ik getest had (Peugeot 206 SW 1.4, Citroen Saxo 1.4, Ford Focus, VW Golf 1.4 en 1.6, Seat Ibiza). Steeds weer merkte ik dat een KM stand een leuke maar behoorlijk onbetrouwbare indicator is. Deze auto leek namelijk in de beste staat, ondanks dat er wat autos bij zaten die ongeveer 100.000 km minder gelopen hadden (dus bijna de helft minder!). Gewoon een kwestie van strak onderhoud en rijstijl.
@Vinnievw
Met de aankomende MRB voor oldtimers ligt de MRB dan voor LPG zon 800 euro hoger dan voor Benzine, als je van de kwarttarief regeling gebruik maakt scheelt het meer (€1200), maar dan mag je 's winters niet rijden. Als we van €800 mrb meer uitgaan, dan ligt het omslagpunt op 8000 km/jaar. Daarna spaar je pas geld voor de afschijving van de LPG installatie, en eventueel extra onderhoud. Persoonlijk zou ik pas vanaf zon 15000 km/jaar voor LPG kiezen gezien de nieuwe belastingregels. PHM rijdt ongeveer 33600 km per jaar, hij zou gek zijn als hij dat op benzine zou doen! Dieselen is overigens ook niet gek, gezien het feit dat de MRB voor Diesels minder is dan voor LPG systemen. Let wel, het gaat dan niet om 3G systemen, dat is veel goedkoper dan Diesel MRB!Statistieken: Geplaatst door Klonic — 10 jun 2013, 12:51
]]>